Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Doorrijden met ongelijke spaakspanning door slag in voorwiel

bernard
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 mar 2014 23:51

bernard 11 dec 2015 11:38

Gisteravond in 't donker door auto aangereden. Gelukkig is de meest ernstigste schade een behoorlijk slag in mijn voorwiel (Fulcrum racing 3, net 2 weken geleden 2de hands gekocht). Na 't flink open zetten van mijn voorrem kon ik er nog net mee doorrijden. Inmiddels de slag er (zelf) proberen uit te krijgen door de nodige spaken te spannen / ontspannen en op 't eerste gezicht ziet dat er aardig uit, er zit nog maar een kleine slag in. Nu twijfel ik toch wel of e.e.a. in orde is; de spaakspanning is behoorlijk ongelijk. Op enkele spaken staat een enorme spanning, op andere nauwelijks (alles op gevoel / gehoor). Is hier gewoon goed en veilig mee te fietsen (waarschijnlijk wel een tijdje blijven naspannen)? Kan een FM dit beter krijgen? Of is 't over en uit en moet ik voor een nieuw wiel gaan?

Eventuele kosten zal ik verhalen op de veroorzaker, dus 't simpele antwoord is waarschijnlijk een nieuw wiel, maar ik hoor toch wel graag of het in principe kan op deze wijze of dat 't echt niet aan te raden is er nu mee te fietsen (dus met een wiel met maar een lichte slag maar met behoorlijk ongelijke spaakspanning).

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 11 dec 2015 12:05

Ik zou het niet doen.
Als ik het zo lees zitten er stevige verschillen in spanning wat betekent dat de velg vervormt is door het ongeluk.
Niet alleen kan dat een onzichtbare verzwakking van de velg verbergen, de spanningsverschillen betekenen ook dat de spaken onevenredig belast worden en daardoor sneller zullen breken.

Zelf zou ik gaan voor vervanging van velg en spaken en waarschijnlijk kom je dan uit op een nieuw wiel.

bernard
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 mar 2014 23:51

bernard 11 dec 2015 12:26

Dank je NicoNB. Je geeft 't duidelijk weer. Net nog even op internet zoekend kom ik inderdaad tot de conclusie dat de velg verbogen is; de spaken in de richting van de vervorming stonden los en aan de andere kant strak. Na het naspannen is dat natuurlijk alleen maar erger geworden. Zie dat soms velgen wel weer recht te krijgen zijn maar dat moet niet gebeuren door de spaken zo wisselend op spanning te zetten maar door de velg dan zelf te richten. De vraag is dus of dat nog kan en of dat überhaubt nog zin heeft.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 11 dec 2015 13:59

De schade verhalen op de veroorzaker, zeg je. Die schade heb je al vastgesteld: wiel is kapot en moet vervangen. Waarom wil je het schadebedrag voor de veroorzaker reduceren? Ook heb je er al zelf aan gesleuteld. Niet erg slim, mocht er nog een expert naar moeten kijken. Ligt aan de werkwijze van de verzekering. Onder bepaald grensbedrag komt er meestal geen expert aan te pas. Fietsenmaker wordt meestal ingeschakeld op dit punt.
Terzijde: een slag is te corrigeren, een knik niet.

bernard
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 mar 2014 23:51

bernard 11 dec 2015 14:11

Waarschijnlijk heb je gelijk, Klimmer, De reden dat ik er zelf aan begonnen ben is dat ik graag alles zelf doe (wat enigszins zelf te doen is). Maar beoordelen of een velg nog te richten is en dat dan doen indien nog mogelijk hoort daar geloof ik niet bij..... Ga zo naar FM

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 11 dec 2015 14:14

Heb je wel aanrijdingformulier ingevuld samen met de automobilist?

bernard
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 mar 2014 23:51

bernard 11 dec 2015 15:42

Net terug van FM. Die geeft 't niet direct op, hij kijkt of er nog wat van te maken is. Hoor ik waarschijnlijk morgen.
Door de indruk van 't gebeuren niet gedacht aan aanrijdingsformulier. Wel alle gegevens van haar en ook al via email en sms contact gehad, ze was zelf ook nogal onder de indruk en nu belangstellend of 't allemaal goed gaat. Ga er dus vanuit dat 't goed komt (met de schadevergoeding) maar dat ga ik meemaken...

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 11 dec 2015 15:50

De eerste keer is altijd een goede leerschool..... :mrgreen:

bernard
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 mar 2014 23:51

bernard 16 dec 2015 00:18

update: Wiel is niet meer te herstellen. Zit nu met 't volgende probleem: Heb flink gezocht op internet, maar ik kan nergens los Fulcrum Racing 3 voorwiel vinden, alleen maar wielsets. Nu is Campagnolo Zonda volgens mij gelijk aan Fulcrum Racing 3 (afgezien de stikkers) en daarvan zijn wielen wel los verkrijgbaar. Ik denk dus maar een nieuw Campagnolo Zonda voorwiel aan te schaffen. Is dit naar jullie mening een goed plan? Zo nee: waarom niet?

P.S. Alsnog schadeformulier ingevuld, is inmiddels naar verzekeringsmaatschappij van tegenpartij gestuurd.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5307
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 16 dec 2015 00:20


Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 16 dec 2015 00:25

Afbeelding

bernard
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 mar 2014 23:51

bernard 04 jan 2016 02:02

Ter afsluiting: inmiddels heb ik alweer 3 ritten achter de rug met een nieuw Campagnolo Zonda voorwiel. Ziet er - op de stickers na - idd hetzelfde uit als het Fulcrum racing 3 wiel. Bedankt voor jullie hulp!

Plaats reactie