Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Bestraffing door KNWU bij deelname aan wilde wedstrijden

Gebruikersavatar
Zander
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:48
Locatie: Arnhem

Gebruikersavatar Zander 16 dec 2015 15:54

http://www.knwu.nl/mededelingen/deelnam ... edstrijden


Ik ben nu heel erg benieuwd of de KNWU ook straffen op gaat leggen als je deelneemt aan trainingskoersen/competities welke in het voorjaar worden gehouden of dat ZAC's hier straks ook onder gaan vallen.

Wordt zo een dure hobby bij een boete van € 100 per overtreding... :dislike:

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 dec 2015 16:11

Waarschijnlijk zullen ze het niet handhaven tot het moment dat ze er wel reden toe zien.

Echt een regel die goed past bij de manier van denken van sportbonden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 2012
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 16 dec 2015 16:33

Typisch de KNWU. Ik heb het idee dat ze zich daar alleen maar bezighouden met gehandicapten en lifestyle-sporters die topsporter zijn omdat ze voor een broek, shirt en tankpas koersen...

Gebruikersavatar
Zander
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:48
Locatie: Arnhem

Gebruikersavatar Zander 16 dec 2015 16:40

tommeke14 schreef:Typisch de KNWU. Ik heb het idee dat ze zich daar alleen maar bezighouden met gehandicapten en lifestyle-sporters die topsporter zijn omdat ze voor een broek, shirt en tankpas koersen...

Persoonlijk heb ik niks op tegen op de gehandicapte sporter an sich, aangezien dit een wezenlijk onderdeel is van de breedtesport. Maar in het kader van het wielrennen anno 2020, zoals de KNWU destijds had aangekaart bij haar leden en bestuurders heb ik duidelijk aangegeven dat men zich meer moet focussen op de wielrenner ipv de toerrijder (zoals ze nu lijken te doen). Voor de toerfietser is er immers al de NTFU.

Maar terugkomend op het boetesysteem ben ik ook benieuwd hoe ze dit willen handhaven. Websites van 'wilde wedstrijden/competities' afstruinen op uitslagen en diegene die in de uitslag zijn opgenomen sanctioneren?

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 2012
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 16 dec 2015 16:46

Ik ook niet hoor. Juist niet. Om inderdaad dezelfde reden als jij. Maar met amateur of sportklasse licentie kom je er altijd bekaaid af bij de KNWU. Veel van hen zijn liefhebber en maakt het minder uit of ze voor een premie, bos bloemen of een rollade van de plaatselijke slager koersen. Als ze maar lekker 1 a 2 uur het spelletje kunnen spelen. Of dat onder de vlag van de KNWU of een wilde bond is maakt in principe niet veel uit.

Bij veel van die 'wildebond' koersen moet je overigens gewoon wel minimaal een KNWU basislidmaatschap hebben.

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 2012
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 16 dec 2015 16:47

Daarbij komt dat zo ongeveer elke trainingskoers hier in Noord Nederland geen KNWU koers is, maar dat dit wel een wezenlijk onderdeel van de training en voorbereiding is. Persoonlijk denk ik dat het ze vooral om strandraces te doen is en dat het allemaal wel los zal lopen.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2553
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 17 dec 2015 12:03

Wat een onzin dit? Idem wat tommeke14 zegt, al mijn trainingskoersjes in het vroeg voorjaar worden door de diverse clubs zelf op hun wielerbaan georganiseerd. Gaan ze dat nu tegenwerken????
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2213
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 17 dec 2015 12:33

KNWU verklaart dat dit door de UCI wordt opgelegd. Overigens erg vreemd deze regel nu je met een licentie van een "wilde bond" startrecht hebt in alle KNWU koersen in heel Nederland uitgezonderd de kampioenschappen. Dus met bijv een NWB licentie mag je in alle KNWU koersen starten, maar als je een NWB klassiker rijd met een KNWU licentie zou je door de KNWU bestraft kunnen worden, erg vreemd dit.

Maar ik denk eigenlijk zoals hier al eerder is gezegd dat het de KNWU vooral om strandracers gaat, waarom weet ik niet, maar daar schijnen ze iets op tegen te hebben.
Ach, ik zeg ook maar wat

Gebruikersavatar
Zander
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:48
Locatie: Arnhem

Gebruikersavatar Zander 17 dec 2015 13:26

Wedstrijden voor het WFN kunnen gewoon zonder sanctie verreden worden. Deze staan ook op de website van de NWB vermeld. Hoe er omgegaan wordt met de wedstrijden verreden onder de vlag van de WVAN weet ik zo niet..

http://www.wfn-online.nl/wedstrijden/super-prestige

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 2012
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 17 dec 2015 13:52

Volgens mij is het ze vooral om die wilde strandraces te doen, want ze blinken weer eens uit in onduidelijkheid.

amro
Forum-lid
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2006 16:59

amro 17 dec 2015 14:45

Deze KNWU actie komt inderdaad voort uit het strandracen. En dan met name het de wedstrijd aan de Brouwersdam, die zich als het WK Beachrace profileerde. Renners die daar zouden starten zouden een schorsing krijgen. Na protest werd werd die maatregel afgezwakt.

Ik ben geen fan van de soms doorschietende regelgeving van de KNWU en vindt ook het beboeten van individuele renners wat kort door de bocht. Maar tegelijk snap ik wel dat je als nationale bond het uitroepen van een wedstrijd tot WK (of NK, of wel K dan ook) wilt reguleren. Het was goed geweest als die toelichting erbij had gestaan, dan wordt zo'n aankondig een heel stuk duidelijker.

Quarantanove
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 26 jan 2015 19:14

Quarantanove 17 dec 2015 17:05

Die regel is al zo oud als ik weet, want die bestond ook al toen ik in de jaren 70 koerste.
En er werd toen veel strenger op gehandhaaft.
Vooral voor de recreatiesporters werd met de regel , terecht, in de loop der tijden veel soepeler om gegaan.
Wat wel heel terecht is dat er streng wordt opgetreden tegen de wildgroei aan NK en WK's.
Hier zou de KNWU zelf dan ook wel een goed voorbeeld kunnen stellen door NK's voor bijvoorbeeld studenten , militairen , elite zonder contract en diverse amateurcategorieën af te schaffen.
Al die categorale kampioenschappen zijn grote onzin.

Plaats reactie