gazelle trapt zwaar
Hallo allemaal. ik hoop dat ik mijn vraag hier mag stellen.
Een jaar of 3 geleden heb ik een gazelle paris gekocht.
Toen vond ik eigenlijk al een zware fiets.
Alleen ik ben er toen jammer genoeg niet achter aan gegaan.
redenen luiheid, komt wel etc. Nu werk ik in een (fietsenwerkplaats)
en ik rijd vaak op fietsen die lichter trappen dan de mijne.
de fiets heeft 1 keer per jaar onderhoud en wordt 2 keer per maand bereden.
Ik had in die periode financieel iets meer ruimte en ik dacht laat ik een goede fiets halen.
Waarom ik voor gazelle ben gegaan ik sleutelde toen zelf .
de fietsenmaker/(gazelle) dealer zit over de brug dus 5 min fiets en de (batavus) dealer zit op 10/15 min fietsen.
nu kan je zeggen wat een verschil maar als je het moet lopen of er 3 keer naar toe moet dan ben je het wel zat.
Ik reed voorheen een batavus. ik was opzoek naar een Torpedo Stiftgeleider
ik dacht dit is een standaard onderdeeltje dat zullen ze bij de gazelle dealer ook wel hebben
maar de gazelle dealer wist niet waar ik het over had. of dit aan mij of fietsenmaker lag weet ik niet. de batavus dealer wist meteen wat ik bedoelde en had alles liggen.
dit was voor mij een extra reden om voor een gazelle te kiezen zodat ik de onderdelen dichter bij huis had
vraag is dit nu een (standaard) onderdeeltje wat de gazelle dealer in huis hoort te hebben ?
of ben ik gewoon naar de verkeerde fietsenmaker gegaan ?
van de week reed ik op een batavus van mijn broer. en nu voelen jullie de vraag al aankomen is het mogelijk om een gazelle af te stellen als een batavus ?
dit gaat allebei om stadsfietsen. ik heb weinig kracht in mijn benen.
(ik zal van de week de exacte configuraties neerzetten.)
zoals tandwielen naven etc etc
batavus naaf sg7r46 voorblad 38 tands, achtertandwiel komt later.
gazelle naaf nexus 7 nieuw (welke geen idee)
vraag 2
ik weet dat gazelle en batavus niet helemaal gelijk zijn 1 op 1 vergelijken lastig is.
als er in een gazelle en de batavus dezelfde tandwielen zitten.
zouden ze toch ongeveer hetzelfde moet rijden ?
Een jaar of 3 geleden heb ik een gazelle paris gekocht.
Toen vond ik eigenlijk al een zware fiets.
Alleen ik ben er toen jammer genoeg niet achter aan gegaan.
redenen luiheid, komt wel etc. Nu werk ik in een (fietsenwerkplaats)
en ik rijd vaak op fietsen die lichter trappen dan de mijne.
de fiets heeft 1 keer per jaar onderhoud en wordt 2 keer per maand bereden.
Ik had in die periode financieel iets meer ruimte en ik dacht laat ik een goede fiets halen.
Waarom ik voor gazelle ben gegaan ik sleutelde toen zelf .
de fietsenmaker/(gazelle) dealer zit over de brug dus 5 min fiets en de (batavus) dealer zit op 10/15 min fietsen.
nu kan je zeggen wat een verschil maar als je het moet lopen of er 3 keer naar toe moet dan ben je het wel zat.
Ik reed voorheen een batavus. ik was opzoek naar een Torpedo Stiftgeleider
ik dacht dit is een standaard onderdeeltje dat zullen ze bij de gazelle dealer ook wel hebben
maar de gazelle dealer wist niet waar ik het over had. of dit aan mij of fietsenmaker lag weet ik niet. de batavus dealer wist meteen wat ik bedoelde en had alles liggen.
dit was voor mij een extra reden om voor een gazelle te kiezen zodat ik de onderdelen dichter bij huis had
vraag is dit nu een (standaard) onderdeeltje wat de gazelle dealer in huis hoort te hebben ?
of ben ik gewoon naar de verkeerde fietsenmaker gegaan ?
van de week reed ik op een batavus van mijn broer. en nu voelen jullie de vraag al aankomen is het mogelijk om een gazelle af te stellen als een batavus ?
dit gaat allebei om stadsfietsen. ik heb weinig kracht in mijn benen.
(ik zal van de week de exacte configuraties neerzetten.)
zoals tandwielen naven etc etc
batavus naaf sg7r46 voorblad 38 tands, achtertandwiel komt later.
gazelle naaf nexus 7 nieuw (welke geen idee)
vraag 2
ik weet dat gazelle en batavus niet helemaal gelijk zijn 1 op 1 vergelijken lastig is.
als er in een gazelle en de batavus dezelfde tandwielen zitten.
zouden ze toch ongeveer hetzelfde moet rijden ?
Laatst gewijzigd door miciel op 17 dec 2015 03:28, 5 keer totaal gewijzigd.
Wat is een Gazelle en wat is een Batavus? Bij de ene fiets staat er Gazelle op de buizen, bij de ander staat er Batavus op de buizen. Vrijwel alle andere componenten worden ingekocht van andere fabrikanten. Wat wil je nu? De frames wisselen?......
De Gazelle Paris zwaar?, zou kunnen, maar daar kun je toch niet tegen reclameren? Je hebt de fiets gekocht en dat is dat. Gewicht is een eigenschap, geen gebrek.
Iedere fiets van vergelijkbare kwaliteit is goed af te stellen of er moet een ongeluk o.id. mee gebeurd zijn. Dat moet je toch weten indien je zelf in een fietswerkplaats werkt?
Het is in je lange bericht onduidelijk of je nieuwe of gebruikte fietsen bedoelt. Een gebruikte fiets heeft een geschiedenis en die ken je meestal niet. Geen appels met peren vergelijken dus.
Het verhaal over SRAM versnelling enz zou ik nog eens even goed op papier zetten met de namen van de systemen enz. Zo kan niemand er iets mee. Noem de dingen bij naam, dan is dat duidelijk. Bottom-line: geen fietsen door elkaar halen en dan wonderen verwachten.
Advies: van twee ritjes per maand krijg je zeker geen betere conditie. Iedere dag fietsen!
De Gazelle Paris zwaar?, zou kunnen, maar daar kun je toch niet tegen reclameren? Je hebt de fiets gekocht en dat is dat. Gewicht is een eigenschap, geen gebrek.
Iedere fiets van vergelijkbare kwaliteit is goed af te stellen of er moet een ongeluk o.id. mee gebeurd zijn. Dat moet je toch weten indien je zelf in een fietswerkplaats werkt?
Het is in je lange bericht onduidelijk of je nieuwe of gebruikte fietsen bedoelt. Een gebruikte fiets heeft een geschiedenis en die ken je meestal niet. Geen appels met peren vergelijken dus.
Het verhaal over SRAM versnelling enz zou ik nog eens even goed op papier zetten met de namen van de systemen enz. Zo kan niemand er iets mee. Noem de dingen bij naam, dan is dat duidelijk. Bottom-line: geen fietsen door elkaar halen en dan wonderen verwachten.
Advies: van twee ritjes per maand krijg je zeker geen betere conditie. Iedere dag fietsen!
klimmer schreef:Wat is een Gazelle en wat is een Batavus? Bij de ene fiets staat er Gazelle op de buizen, bij de ander staat er Batavus op de buizen. Vrijwel alle andere componenten worden ingekocht van andere fabrikanten. Wat wil je nu? De frames wisselen?......
De Gazelle Paris zwaar?, zou kunnen, maar daar kun je toch niet tegen reclameren? Je hebt de fiets gekocht en dat is dat. Gewicht is een eigenschap, geen gebrek.
Iedere fiets van vergelijkbare kwaliteit is goed af te stellen of er moet een ongeluk o.id. mee gebeurd zijn. Dat moet je toch weten indien je zelf in een fietswerkplaats werkt?
Het is in je lange bericht onduidelijk of je nieuwe of gebruikte fietsen bedoelt. Een gebruikte fiets heeft een geschiedenis en die ken je meestal niet. Geen appels met peren vergelijken dus.
de fietswerkplaats is tussen haakjes deze wordt gerund door vrijwiligers en wajongers etc.
het is geen echte werkplaats. we weten een hoop maar dit is een lastig vraagstuk.
daarom wil ik ook jullie mening hebben.
mijn nieuwe gazelle paris trapt zwaarder dan mijn broer zijn 2dehands batavus.
mijn nieuwe gazelle paris trapt te zwaar voor mij. ik wil de tandwielen van de gazelle aanpassen. zodat hij lichter rijdt wat is hierin jullie advies ?
eerst een groter achtertandwiel proberen en met hoeveel stappen/tanden groter ?
waneer het voorblad aanpassen naar een maatje kleiner ?
is al aangepast. moet deze tekst zijn.klimmer schreef: Het verhaal over SRAM versnelling enz zou ik nog eens even goed op papier zetten met de namen van de systemen enz. Zo kan niemand er iets mee. Noem de dingen bij naam, dan is dat duidelijk. Bottom-line: geen fietsen door elkaar halen en dan wonderen verwachten.
Advies: van twee ritjes per maand krijg je zeker geen betere conditie. Iedere dag fietsen!
Ik reed voorheen een batavus. ik was opzoek naar een Torpedo Stiftgeleider
ik dacht dit is een standaard onderdeeltje dat zullen ze bij de gazelle dealer ook wel hebben
maar de gazelle dealer wist niet waar ik het over had. of dit aan mij of fietsenmaker lag weet ik niet. de batavus dealer wist meteen wat ik bedoelde en had alles liggen.
dit was voor mij een extra reden om voor een gazelle te kiezen zodat ik de onderdelen dichter bij huis had
vraag is dit nu een (standaard) onderdeeltje wat de gazelle dealer in huis hoort te hebben ?
of ben ik gewoon naar de verkeerde fietsenmaker gegaan ?
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
35 jaar geleden met stalen koersfietsen, vond ik gazelles duikboten, waarop ik niet vooruit kwam heb hier nog diverse keren geprobeerd, maar voor mij zit er gewoon "geen loop" in een gazelle, maar dan heb ik het over koersfietsen. Zwaar rijden voor je gevoel komt vaak uit een van de volgende dingen, verzet, rolweerstand banden, gewicht van de fiets. Naar mijn idee, zou je gewoon eens even het gewicht van de fietsen moeten weten, een keer ander banden monteren en de verzetten eens naast elkaar moeten leggen.
Ach, ik zeg ook maar wat
De Gazelle Paris die ik op internet te zien krijg, hebben 7 versnellingen. Die van jou niet? Ik zie ze ook met verende vork en verende zadelpen: zwaar, duur, kwetsbaar, overbodig en werken beide tegen je trapenergie in. Indien die Batavus dat niet heeft, is dat al een heel groot verschil. Een fiets met derailleur is veel lichter en loopt veel lichter. Kies dan voor een lichte fiets: 15kg of zo. Zoals de Batavus Zonar.
Overigens is de Shimano Nexus 7 naaf bekend om zijn grote wrijvingsweerstand: ruim 40% meer dan een singlespeed fiets. De Batavusdealer kan je direct helpen, de Gazelledealer begrijpt je zelfs niet en dan koop je toch een Gazelle? Dat snap ik nu weer niet.
Ook zie ik rollerbrakes op dat model. Rollerbrakes remmen altijd, ook als je niet remt. Komt door de constructie met stalen rollen in vet. Is goedkoop spul van Shimano, ziet gelikt uit, vergt in principe weinig onderhoud, maar gaat na een tijdje rammelen. Komt ook door de constructie. Vooral populair bij Nederlandse fietsfabrikanten.
Overigens is de Shimano Nexus 7 naaf bekend om zijn grote wrijvingsweerstand: ruim 40% meer dan een singlespeed fiets. De Batavusdealer kan je direct helpen, de Gazelledealer begrijpt je zelfs niet en dan koop je toch een Gazelle? Dat snap ik nu weer niet.
Ook zie ik rollerbrakes op dat model. Rollerbrakes remmen altijd, ook als je niet remt. Komt door de constructie met stalen rollen in vet. Is goedkoop spul van Shimano, ziet gelikt uit, vergt in principe weinig onderhoud, maar gaat na een tijdje rammelen. Komt ook door de constructie. Vooral populair bij Nederlandse fietsfabrikanten.
dat is precies wat ik bedoel. Andere banden ga ik overnadenken.ophetkantje schreef:35 jaar geleden met stalen koersfietsen, vond ik gazelles duikboten, waarop ik niet vooruit kwam heb hier nog diverse keren geprobeerd, maar voor mij zit er gewoon "geen loop" in een gazelle, maar dan heb ik het over koersfietsen. Zwaar rijden voor je gevoel komt vaak uit een van de volgende dingen, verzet, rolweerstand banden, gewicht van de fiets. Naar mijn idee, zou je gewoon eens even het gewicht van de fietsen moeten weten, een keer ander banden monteren en de verzetten eens naast elkaar moeten leggen.
ik zal als ik de tijd heb de verzetten naast elkaar leggen.
ondanks alle versnellingen kan ik geen versnelling vinden waarin hij lekker rijdt.klimmer schreef:De Gazelle Paris die ik op internet te zien krijg, hebben 7 versnellingen. Die van jou niet? Ik zie ze ook met verende vork en verende zadelpen: zwaar, duur, kwetsbaar, overbodig en werken beide tegen je trapenergie in. Indien die Batavus dat niet heeft, is dat al een heel groot verschil. Een fiets met derailleur is veel lichter en loopt veel lichter. Kies dan voor een lichte fiets: 15kg of zo. Zoals de Batavus Zonar.
Overigens is de Shimano Nexus 7 naaf bekend om zijn grote wrijvingsweerstand: ruim 40% meer dan een singlespeed fiets.
De batavus rijdt daarin tegen wel lekker in de laatste versneling.
de batavus heeft geen verend zadel wel een verende voorvork en wel een nexus 7 naafversneling (de batavus heeft een sg7R46 naaf) deze is ietsje ouder.
ik wist niet dat een nexus 7 40 % meer wrijving geeft.
ik wist niet dat vering ten koste ging van de trapkracht.
ik ga erover nadenken wat ik ga doen.
opzich heeft een niet verend zadel, en wat betere banden, en misschien een ander achter tandwiel mijn voorkeur, aangezien dit goedkoper dan een andere fiets.
fiets komt ook niet daar vandaan fiets ergens anders vandaan gehaald.klimmer schreef: De Batavusdealer kan je direct helpen, de Gazelledealer begrijpt je zelfs niet en dan koop je toch een Gazelle? Dat snap ik nu weer niet.
Ook zie ik rollerbrakes op dat model. Rollerbrakes remmen altijd, ook als je niet remt. Komt door de constructie met stalen rollen in vet. Is goedkoop spul van Shimano, ziet gelikt uit, vergt in principe weinig onderhoud, maar gaat na een tijdje rammelen. Komt ook door de constructie. Vooral populair bij Nederlandse fietsfabrikanten.
dit is een alround/scooter/fiets dealer.
later hebben we met meerdere fietsen gedoe gehad bij deze dealer.
allemaal kleine dingetjes zoals kabels en verlichting.
ze hadden wel iets meer uitleg mogen geven toener tijd.
dit is me allemaal niet verteld.
ik zat toen erg te twijfelen tussen een simpele 3 of 7 naaf fiets zonder vering of deze.
degene zonder vering waren wat goedkoper. ik had toen en nu nog steeds rugklachten.
dit heb ik mee laten wegen bij de aanschaf van deze fiets echter ik wist niet
dat vering ten koste ging van de trapkracht.
ik heb toen voor een gazelle gekozen.
omdat de batavus dealer zat voor het mooie te ver weg zat.
en omdat ze de meeste onderdelen voor een gazelle wel op voorraad hebben.
De sg7R46 (naaf) is het modelnummer van de Nexus 7v naaf, maar dan met rollerbrake.
Voor je rugklachten moet je eerder denken aan demping en dat hebben die simpele vorken gewoon niet en een andere houding op de fiets. De remedie ligt aan de aard van je rugklachten. In het algemeen en vooral bij lage rugklachten: indien je erg rechtop zit, krijgt je rug de schokken maximaal te verwerken. Zit je meer voorover, ook om andere redenen veel verstandiger, dan maar ten dele. Ook is er dan meer ruimte tussen de wervels, hetgeen relaxter zit.
De ruimte voor een groter achtertandwiel in je kettingkast is beperkt. Er geldt een maximum. Geldt ook voor het kettingblad voor. Ik zie hier in het Zuid-Limburgse heuvellandschap oudere mensen met stadsfietsen met Nexus naven hellingen van 8% oprijden (geen oprit van een dijk en geen e-bike!) Je lijkt me een jonge knul en die versnelling zou jou nog te zwaar zijn? Enfin, ik laat het hierbij.
Voor je rugklachten moet je eerder denken aan demping en dat hebben die simpele vorken gewoon niet en een andere houding op de fiets. De remedie ligt aan de aard van je rugklachten. In het algemeen en vooral bij lage rugklachten: indien je erg rechtop zit, krijgt je rug de schokken maximaal te verwerken. Zit je meer voorover, ook om andere redenen veel verstandiger, dan maar ten dele. Ook is er dan meer ruimte tussen de wervels, hetgeen relaxter zit.
De ruimte voor een groter achtertandwiel in je kettingkast is beperkt. Er geldt een maximum. Geldt ook voor het kettingblad voor. Ik zie hier in het Zuid-Limburgse heuvellandschap oudere mensen met stadsfietsen met Nexus naven hellingen van 8% oprijden (geen oprit van een dijk en geen e-bike!) Je lijkt me een jonge knul en die versnelling zou jou nog te zwaar zijn? Enfin, ik laat het hierbij.
Probeer een wiel met Nexus 8 + shifter te scoren op die werkplaats. Ik heb ook een tijd als vrijwilliger/begeleider op een dergelijke werkplaats gewerkt en wij hadden er genoeg liggen. Als je je Nexus 7 wiel inruilt hoeft het niet veel te kosten. het is ook een leuk projectje!
Maar in ieder geval beginnen met de hele fiets na te lopen en kijken of er niks aanloopt en of de lagers van de naven en trapas mooi soepel draaien.
Maar in ieder geval beginnen met de hele fiets na te lopen en kijken of er niks aanloopt en of de lagers van de naven en trapas mooi soepel draaien.
Campagnolo Ultra Dork
mijn uitleg klopte niet helemaal volledig.
de zevende versnelling ging te zwaar en de zesde versnelling ging te licht.
ik heb de fiets ingeleverd bij de fietsenmaker waar ik nu woon. verhaal uitgelegd.
deze heeft er een iets groter achtertandwieltje ingezet verder heeft de fiets een onderhoudsbeurt gehad. het probleem is nu opgelost.
allemaal heel erg bedankt voor het meehelpen/meedenken.
er was ook geen nexus 8 naaf beschikbaar.
maar mocht er eentje over blijven zal ik erover nadenken.
ik heb hem ingeleverd bij de fietsenmaker aangezien dit de gemakkelijkste weg was.
de zevende versnelling ging te zwaar en de zesde versnelling ging te licht.
ik heb de fiets ingeleverd bij de fietsenmaker waar ik nu woon. verhaal uitgelegd.
deze heeft er een iets groter achtertandwieltje ingezet verder heeft de fiets een onderhoudsbeurt gehad. het probleem is nu opgelost.
allemaal heel erg bedankt voor het meehelpen/meedenken.
er was ook geen nexus 8 naaf beschikbaar.
maar mocht er eentje over blijven zal ik erover nadenken.
ik heb hem ingeleverd bij de fietsenmaker aangezien dit de gemakkelijkste weg was.
In elk geval bedankt voor de feedback. Dat zouden meer mensen moeten doen.
ik was nog niet helemaal tevreden hij rijdt net als of er zand in zit e.d.
aangezien het een vrij nieuwe fiets is heb ik hem de vorige keer weggebracht.
(zie vorige bericht)
aan nieuwe fietsen sleutelen is niet echt mijn hobby.
(reden is mocht ik wat verkeerd doen help ik een nieuwe fiets naar de knoppen)
aangezien ik vandaag een 7 naaf achterwiel met dezelfde rem als mijn fiets op de werkbank had welke erg soepel liep dacht ik van voor mijn fiets moet dit toch ook kunnen.
dus ik til thuis mijn fiets op en laat de wielen draaien.
wat blijkt zowel het voorwiel als het achterwiel gaan te stroef ze stoppen na 1 rondtje
ook zit de achterrem zit scheef gemonteerd.
ik vind het jammer dat de fietsmaker hier niet naar heeft gekeken tijdens de onderhoudsbeurt en het plaatsen van groter achtertandwiel.
normaal kijken we dit wel na bij een onderhoudsbeurt
maar ja ik dacht van is een nieuwe fiets is bij de fietsenmaker geweest etc zal wel goed zijn.
ik voel me me best wel dat ik hier niet naar heb gekeken.
dit zal me geen tweede keer over komen.
nu ga ik het wel zelf repareren.
ik hoop alleen niet dat het verzet te licht wordt zowel dan ga ik weer ietsje kleiner.
aangezien het een vrij nieuwe fiets is heb ik hem de vorige keer weggebracht.
(zie vorige bericht)
aan nieuwe fietsen sleutelen is niet echt mijn hobby.
(reden is mocht ik wat verkeerd doen help ik een nieuwe fiets naar de knoppen)
aangezien ik vandaag een 7 naaf achterwiel met dezelfde rem als mijn fiets op de werkbank had welke erg soepel liep dacht ik van voor mijn fiets moet dit toch ook kunnen.
dus ik til thuis mijn fiets op en laat de wielen draaien.
wat blijkt zowel het voorwiel als het achterwiel gaan te stroef ze stoppen na 1 rondtje
ook zit de achterrem zit scheef gemonteerd.
ik vind het jammer dat de fietsmaker hier niet naar heeft gekeken tijdens de onderhoudsbeurt en het plaatsen van groter achtertandwiel.
normaal kijken we dit wel na bij een onderhoudsbeurt
maar ja ik dacht van is een nieuwe fiets is bij de fietsenmaker geweest etc zal wel goed zijn.
ik voel me me best wel dat ik hier niet naar heb gekeken.
dit zal me geen tweede keer over komen.
nu ga ik het wel zelf repareren.
ik hoop alleen niet dat het verzet te licht wordt zowel dan ga ik weer ietsje kleiner.