Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Overzetten casette lukt niet

cunces
Forum-lid

Gebruikersavatar cunces 21 dec 2015 10:23

Dag Iedereen,

gisterenavond wou ik mijn casette pg1170 wisselen van een fullcrum 5lg naar powertap g3.
Wat ik raar vind is dat het laatste kransje er bij beiden body's maar 2a3mm opgaat.
Het enige verschil is dat ik de afsluitring erop kan draaien bij de fullcrum body maar niet op de powertap body. Het afsluitringetje (of hoe heet dat?) draait zot op powertap. Ze zijn nogtans allebei 11 speed compatible. Ik heb de casette uiteindelijk maar gewoon terug op de fullcrum body gezet en zo gaan trainen.

Is het mogelijk dat ik de casette verkeerd wil monteren? Of moet ik een andere casette kopen? Ik heb nogtans niks van schakelproblemen ondervonden wanneer ik ging fietsen gisteren.

Weet iemand wat ik mis doe? :oops: :mrgreen:

razenderoeland
Forum-lid

Gebruikersavatar razenderoeland 21 dec 2015 11:52

Als ik dit zo lees, zou ik denken dat er een vulring is gebruikt om de cassette op je fullcrum wielen goed passend te krijgen. Deze ring er af laten en dan de cassette op je nieuwe wielset monteren.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

cunces
Forum-lid

Gebruikersavatar cunces 21 dec 2015 13:09

razenderoeland schreef:Als ik dit zo lees, zou ik denken dat er een vulring is gebruikt om de cassette op je fullcrum wielen goed passend te krijgen. Deze ring er af laten en dan de cassette op je nieuwe wielset monteren.
Dat zou ik raar vinden :o.
Ik heb de fiets begin dit jaar gekocht en toen zat dezelfde casette op een mavic wielset. Die wielset heb ik verkocht en zonder problemen de casette overgezet op de fullcrum 5 lg.

Bedoel je de vulringen tussen de tandwielen zelf? Volgens mij mag je die niet weglaten..
Een vulring voor 10 speed casettes zit er alleszinds met zekerheid niet op

razenderoeland
Forum-lid

Gebruikersavatar razenderoeland 21 dec 2015 13:54

Nee hoor, niet de vulringen tussen de kransjes zelf. Het komt voor dat er een ring tussen de cassette en de naaf wordt gezet. Kijk eens of daar een ring tussen zit die je hebt proberen mee te zetten op het nieuwe wiel.

cunces
Forum-lid

Gebruikersavatar cunces 21 dec 2015 14:25

razenderoeland schreef:Nee hoor, niet de vulringen tussen de kransjes zelf. Het komt voor dat er een ring tussen de cassette en de naaf wordt gezet. Kijk eens of daar een ring tussen zit die je hebt proberen mee te zetten op het nieuwe wiel.
Oké bedankt voor de tip. Maar zou die vulring dan ook niet voor problemen op m'n 5lg wielset moeten zorgen? Ik zal straks eens kijken of die ring erachter zit :winkthumb:

razenderoeland
Forum-lid

Gebruikersavatar razenderoeland 21 dec 2015 20:01

Ik heb hetzelfde gehad bij de twee wielsets welke ik bij mijn fiets had. Bij de ene set moest ik vulringen tussen cassette en naaf doen, bij de andere set wielen ging dat keurig zonder vulringen.

RuudRuud
Forum-lid

RuudRuud 22 dec 2015 11:12

Meet anders eens de lengte van de body/spiebanen op bij beide wielsets? Zit er misschien al een ring op de Powertap waardoor de sluitring niet meer pakt?

cunces
Forum-lid

Gebruikersavatar cunces 25 dec 2015 12:38

Heb ze eens nagemeten en de uitstekingen van de fullcrum zijn even lang, maar de inkepingen zijn 1a2mm langer bij de fullcrums. Heb dan eens opnieuw geprobeerd erna en is gewoon gelukt. Weet dus niet wat ik de 1e X verkeerd deed. Alleszinds bedankt voor de hulp en zalige kerst!

Plaats reactie