Tubes for Dummies
Eigenlijk is dit het verkeerde topic, maar omdat het hier toch een beetje een sekte is, wil ik jullie het volgende niet onthouden:
Bij Hopmans in de kerstaanbieding:
Vittoria Open Corsa SC 26,95 (23 mm)
Vittoria Pave 29,95 (24 mm)
Bij Hopmans in de kerstaanbieding:
Vittoria Open Corsa SC 26,95 (23 mm)
Vittoria Pave 29,95 (24 mm)
Laatst gewijzigd door loos op 29 dec 2015 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 03 jul 2015 13:46
Thx!
Ik ben afgelopen week naar hopmans geweest en heb de vittoria Corsa gekocht, de pave is met een groene zijkant
Morgen eens kijken of het me lukt met een kleine inbus en anders zit er niets anders op om de band een stukje los te halen zodat ik het ventiel van de band kan verwijderen en nakijken.
Ik ben afgelopen week naar hopmans geweest en heb de vittoria Corsa gekocht, de pave is met een groene zijkant
Morgen eens kijken of het me lukt met een kleine inbus en anders zit er niets anders op om de band een stukje los te halen zodat ik het ventiel van de band kan verwijderen en nakijken.
In het begin wat sceptisch mbt deze Tape, maar moet toch zeggen werkt echt handig. Tube verwijderen is wel niet makkelijk, maar dat is met lijmen ook zo.csteenbe schreef:Heb net mijn Tube ook gelegd met Tufo Tape, moet zeggen gaat snel en makkelijk en was in 10 minuten klaar, kan zeker in 5 minuten maar nam de tijd voor de eerste keer....., ben idd benieuwd als ik de Tube eraf moet halen maar dat zie ik dan wel weer, is voor mij ook een experiment plak normaal de Tube!
De enigste uitdaging is de lijmresten van de Tape te verwijderen, ik was gewend met lampenolie te verwijderen maar dat werkt dus NIET bij Tufo Tape. Echter een tip is HG lijmresten sticker verwijderaar...werkt super, insmeren 5 minuten wachten en je haalt er zo vanaf!
Dus voor mij Tufo Tape
YFood !!!
Vandaag ( op een set wielen van een vriend ) de eerste tubes gelijmd met Magic Mastik van Vittoria, en het is echt zo simpel als in de film te zien is. Als nu na 12 uur blijkt dat de tubes echt goed vast zitten dan ga ik het zeker zelf ook gebruiken.
Wel is het zo dat de hoeveelheid in 1 tube voor 1 wiel wel erg veel is naar mijn bescheiden mening. Het even weghalen met een doekje water werkt wel, maar er komt best wat lijm onder de tube vandaan.
Het werkje tube lijmen kost nu geen 3 of 4 laagjes lijm meer maar slechts ééntje
https://www.youtube.com/watch?v=cDIImwDETho
Wel is het zo dat de hoeveelheid in 1 tube voor 1 wiel wel erg veel is naar mijn bescheiden mening. Het even weghalen met een doekje water werkt wel, maar er komt best wat lijm onder de tube vandaan.
Het werkje tube lijmen kost nu geen 3 of 4 laagjes lijm meer maar slechts ééntje
https://www.youtube.com/watch?v=cDIImwDETho
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Had je eerst een paar vragen gesteld, toen maar eens wat gegoogeld op Magic Mastik. Neem aan dat je dat ook hebt gedaan want ik schrok toch wel van de commentaren, deze waren nogal negatief zeker tov Mastik One.rene schreef:Vandaag ( op een set wielen van een vriend ) de eerste tubes gelijmd met Magic Mastik van Vittoria......
Ik zou idd maar morgen eens goed testen of die tube(s) goed vast zit
YFood !!!
-
- Forum-lid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 03 jul 2015 13:46
Ik zit dus ook te denken aan tufo tape, maar wellicht kunnen jullie me antwoord geven op mijn vragen...
1. als ik tufo tape gebruik en ik ga een tube vervangen (na bv een lekke band) moet ik dan weer nieuw tape aanbrengen of kan ik 1 set tape voor een paar tubes gebruiken?
2. Is het centreren van de band makkelijk te doen met tape? Gevoelsmatig zeg ik vast is vast bij tape.
Nog een ander vraagje, ik heb lek gereden en de band herstelt onderweg met vittoria pit stop, kan ik deze tube gewoon nog gebruiken? De band blijft op spanning.
1. als ik tufo tape gebruik en ik ga een tube vervangen (na bv een lekke band) moet ik dan weer nieuw tape aanbrengen of kan ik 1 set tape voor een paar tubes gebruiken?
2. Is het centreren van de band makkelijk te doen met tape? Gevoelsmatig zeg ik vast is vast bij tape.
Nog een ander vraagje, ik heb lek gereden en de band herstelt onderweg met vittoria pit stop, kan ik deze tube gewoon nog gebruiken? De band blijft op spanning.
1) Tape kun je maar 1x gebruiken.
2) Centreren gaat juist perfect, zie YouTube. Het is dubbelzijdige tape, dus je plakt eerst op de velg, daarna haal je bij het ventiel een stukje eraf dat stukje leg je naast de velg. Monteert de tube, centreer, en vervolgens trek je het stukje wat je langs de velg onder de tube vandaan.
3) Gewoon op doorrijden tot het canvas ...
2) Centreren gaat juist perfect, zie YouTube. Het is dubbelzijdige tape, dus je plakt eerst op de velg, daarna haal je bij het ventiel een stukje eraf dat stukje leg je naast de velg. Monteert de tube, centreer, en vervolgens trek je het stukje wat je langs de velg onder de tube vandaan.
3) Gewoon op doorrijden tot het canvas ...
YFood !!!
Tubes zitten nog goed vast , maar er is nog maar 1 enkele rit gemaakt door die vriend. Nergens heeft het losgelaten, en ook ik ben erg benieuwd. Zelf heb ik het spul ook besteld en ga na het volgende weekend als het binnenkomt gebruiken. Ik laat mijn ervaringen wel horen hier op t forum.csteenbe schreef:Had je eerst een paar vragen gesteld, toen maar eens wat gegoogeld op Magic Mastik. Neem aan dat je dat ook hebt gedaan want ik schrok toch wel van de commentaren, deze waren nogal negatief zeker tov Mastik One.rene schreef:Vandaag ( op een set wielen van een vriend ) de eerste tubes gelijmd met Magic Mastik van Vittoria......
Ik zou idd maar morgen eens goed testen of die tube(s) goed vast zit
Wielen zijn bijna geheel ontdaan van oude lijm, vanmiddag het achterwiel nog even perfectioneren zodat er geen restjes achterblijven. Als ze helemaal schoon zijn is het ook handiger om te testen met de Magic Mastik dan met de normale Vittoria lijm. Magic Mastik is handiger te verwijderen als het echt tegenvalt.
p.s. Waar heb jij de commentaren gelezen #csteenbe, want zoveel heb ik er nog niet over kunnen vinden. Ook op het WW forum heeft nog niemand mijn vraag beantwoord: of er mensen zijn met meer dan 500 km ervaring met tubes gelijmd met Magic Mastik.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Rene weet het niet precies meer had wat rond gegoogled, niet altijd een goede indicator maar toch!
Ben erg benieuwd en hou het in de gaten, ben zelf overgestapt op tufo tape en ben daar zeer tevreden mee. Gaat snel en met de juiste techniek ook snel te verwijderen. Aanbrengen en tube leggen gaat in 10 minuten, daar ik weinig tijd heb wil ik niet meer lijmen echter als die magic mastik echt super werkt dan wil ik het zeker overwegen daar dit ook weinig tijd kost. Dus laat ons zeker weten hoe je ervaringen zijn !!
Ben erg benieuwd en hou het in de gaten, ben zelf overgestapt op tufo tape en ben daar zeer tevreden mee. Gaat snel en met de juiste techniek ook snel te verwijderen. Aanbrengen en tube leggen gaat in 10 minuten, daar ik weinig tijd heb wil ik niet meer lijmen echter als die magic mastik echt super werkt dan wil ik het zeker overwegen daar dit ook weinig tijd kost. Dus laat ons zeker weten hoe je ervaringen zijn !!
YFood !!!
Vandaag mijn 2e glue job gedaan. Nu eindelijk een eigen wielset want de eerste was voor een vriend. Hij heeft er inmiddels 2 ritten mee gedaan ( wel 2 keer lek - gelukkig dichte de latex het gaatje ) en de tubes zitten nog goed vast. 1 rit van hem was in slechter weer en met zijn 93kg is hij niet de lichtste maar wel vol vertrouwen in de tubelijm.
Zoals gezegd in de video instructie de wielen goed schoongemaakt en ook de tubes even afgedaan met aceton. De lijm uit de tube verdeeld tussen de spaakgaten en daarna uitgesmeerd met de vinger zodat de lijm echt overal zit. Wat wel tegenviel is dat het nagenoeg onmogelijk is om alle lijm uit het tubetje te krijgen. Ik heb van de 12ml in elk tubetje ongeveer 2 tot 3 ml laten zitten.
Niet dat het erg is want bij het plaatsen van de tubes en oppompen kwam er aan de zijkanten wat lijm vrij. Deze overtollige lijm eerst verdeeld met de vinger om het daarna af te doen met een nat doekje. Nu is het dus de boel 12 uur uit laten harden alvorens er mee te rijden. Ik hoop dit weekend misschien een eerste ritje met de wielen te rijden, en zal ook hiervan mijn ervaringen schrijven.
Voordelen :
* Snel - slechts 1 laagje lijm aan te brengen ( wel zorgen dat de wielen goed schoon zijn ! )
* Zelfcentrerend - ideaal - oppompen tot 10 -11 bar en de tube "glijd" als het ware op z'n plaats. Dit is mijn nog nooit gelukt met Vittoria Mastik One.
* Geen bruine lijmresten of wat ook langst de randen van de velg/tube die met wasbenzine weggehaald moesten worden.
Nadelen : Zijn die er ook ?
* Niet alle lijm uit de applicator te krijgen ( of dit erg is - de tijd zal het leren ). Als je een tube velg hebt met een gootje zal je ook meer lijm gebruiken vlgs mij. Mijn tubewielen hebben geen gootje.
* Niet goedkoop in verhouding tot Mastik one.
Hier nog een ervaring van het ww forum die ik jullie niet wil onthouden:
~3000 miles on Vittoria Open Corsa SLs glued to Campagnolo Bora One (glued with vittoria magic mastik), including 80kmh+ downhills, tight turns and soaking rain (although i experienced that only once with this setup), no problems so far.
En ja ik weet het.... er zullen ook vast mindere ervaringen zijn. Eentje ervan heb ik gelezen, oude tube en velg gebruikt met Mastik one resten - en dan raar vinden dat het niet goed werkt ?!
Zoals gezegd in de video instructie de wielen goed schoongemaakt en ook de tubes even afgedaan met aceton. De lijm uit de tube verdeeld tussen de spaakgaten en daarna uitgesmeerd met de vinger zodat de lijm echt overal zit. Wat wel tegenviel is dat het nagenoeg onmogelijk is om alle lijm uit het tubetje te krijgen. Ik heb van de 12ml in elk tubetje ongeveer 2 tot 3 ml laten zitten.
Niet dat het erg is want bij het plaatsen van de tubes en oppompen kwam er aan de zijkanten wat lijm vrij. Deze overtollige lijm eerst verdeeld met de vinger om het daarna af te doen met een nat doekje. Nu is het dus de boel 12 uur uit laten harden alvorens er mee te rijden. Ik hoop dit weekend misschien een eerste ritje met de wielen te rijden, en zal ook hiervan mijn ervaringen schrijven.
Voordelen :
* Snel - slechts 1 laagje lijm aan te brengen ( wel zorgen dat de wielen goed schoon zijn ! )
* Zelfcentrerend - ideaal - oppompen tot 10 -11 bar en de tube "glijd" als het ware op z'n plaats. Dit is mijn nog nooit gelukt met Vittoria Mastik One.
* Geen bruine lijmresten of wat ook langst de randen van de velg/tube die met wasbenzine weggehaald moesten worden.
Nadelen : Zijn die er ook ?
* Niet alle lijm uit de applicator te krijgen ( of dit erg is - de tijd zal het leren ). Als je een tube velg hebt met een gootje zal je ook meer lijm gebruiken vlgs mij. Mijn tubewielen hebben geen gootje.
* Niet goedkoop in verhouding tot Mastik one.
Hier nog een ervaring van het ww forum die ik jullie niet wil onthouden:
~3000 miles on Vittoria Open Corsa SLs glued to Campagnolo Bora One (glued with vittoria magic mastik), including 80kmh+ downhills, tight turns and soaking rain (although i experienced that only once with this setup), no problems so far.
En ja ik weet het.... er zullen ook vast mindere ervaringen zijn. Eentje ervan heb ik gelezen, oude tube en velg gebruikt met Mastik one resten - en dan raar vinden dat het niet goed werkt ?!
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless