"Verzekeraars zijn er zelden voor hun klanten. Meestal proberen ze zich overal onderuit te kletsen of wijzen ze je op de kleine lettertjes.
In de praktijk is de kans klein dat je verzekering tot uitbetaling overgaat als je ze nodig hebt"
Nu ben ik redelijk tot zeer bevooroordeeld omdat ik zelf bij een verzekeraar werk (wel eentje voor de zakelijke markt en niet voor particuliere verzekeringen) maar van dit soort "verjaardagspraat' word ik altijd wat droevig. Het is gewoon niet zo dat een verzekering alles dekt, in de polisvoorwaarden staat doorgaans vrij helder omschreven wanneer er sprake is van een gedekt evenement en welke uitsluitingen er gelden maar men (en dan generaliseer ik voor het gemak maar even
) neemt doorgaans niet de moeite om de polisvoorwaarden te lezen en denkt: "ik betaal premie dus alle schade is gedekt". Overigens lees ik ook liever een fietsblad dan polisvoorwaarden maar je moet een verzekeraar niet je eigen nalatigheid voor de voeten werpen.
Een verzekering die echt alles onder alle omstandigheden dekt zou onbetaalbaar worden, helemaal voor racefietsen. Je kunt simpelweg niet verwachten dat een verzekeraar diefstalschade gaat vergoeden voor fietsen die niet in een afgesloten ruimte staan of die niet deugdelijk op slot gezet zijn, je hebt immers ook een zorgplicht en je kunt moeilijk volhouden dat je je als een goed huisvader gedraagt als je je mooie titanium racefiets met handgespaakte carbon schijfremwielen en Dura Ace Di2 (om maar even een willekeurige droomfiets op te noemen
) onbeheerd achterlaat langs de weg om tijdens een toertocht een stuk appeltaart te gaan eten.
Daar komt ook nog bij dat de groep die zijn of haar racefiets verzekerd heeft waarschijnlijk vrij klein is (dus niet al teveel premieinkomsten) en de kans op schade vrij groot. Inboedelverzekeringen daarentegen kennen wel een behoorlijk ruime dekking maar daar staat een enorm grote groep verzekerden tegenover en daardoor is de verhouding premie/ schade meer in balans.
Overigens zou ik mijn racefiets ook niet verzekeren, de kans dat 'ie uit mijn garage gestolen wordt is vrij klein omdat de garage 's avonds en 's nacht op slot zit en de fiets in de garage zelf ook aan een kabelsot hangt en bovendien laat ik 'm tijdens toertochten ook niet onbeheerd achter.