Overbelaste knie?
Nou... Die heb ik dus niet. Fiets gekocht bij FM en daar ook afgesteld. Dus niet een "pro-meting" gedaan.
Zou dus dan FF terug moeten naar FM. (Of is er een groot verschil tussen die meting en pro-meting? Ook voor mij als recreant en geen wedstrijd fietser)
Zou dus dan FF terug moeten naar FM. (Of is er een groot verschil tussen die meting en pro-meting? Ook voor mij als recreant en geen wedstrijd fietser)
-
- Forum-lid
Herkenbare klachten, bij mij is de diagnose patellofemoraal pijnsyndroom vastgesteld.
Zijn vervelende blessures, ik heb een aantal fysio's en een orthopeed versleten voordat de daadwerkelijke oorzaak van m'n klachten naar boven is gekomen (verkorte spieren, helemaal vanuit de rug). Ook het herstel duurt lang (langer dan gehoopt in ieder geval). Fiets al niet meer vanaf september.
Al hebben we misschien niet helemaal dezelfde blessure, forceren kan leiden tot ontstekingen en een nog langere blessureperiode. Pas daar dus goed op. Wat eventueel ook kan helpen is even goed rekken en strekken voor het fietsen en dit ook te herhalen wanneer klachten weer opkomen.
Zijn vervelende blessures, ik heb een aantal fysio's en een orthopeed versleten voordat de daadwerkelijke oorzaak van m'n klachten naar boven is gekomen (verkorte spieren, helemaal vanuit de rug). Ook het herstel duurt lang (langer dan gehoopt in ieder geval). Fiets al niet meer vanaf september.
Al hebben we misschien niet helemaal dezelfde blessure, forceren kan leiden tot ontstekingen en een nog langere blessureperiode. Pas daar dus goed op. Wat eventueel ook kan helpen is even goed rekken en strekken voor het fietsen en dit ook te herhalen wanneer klachten weer opkomen.
Ik lees de eerste post nu pas en het zou mijn verhaal kunnen zijn. Twee jaar geleden hetzelfde meegemaakt. 2 à 3 ritten in de week van circa 80km. en altijd zonder problemen. Toen had ik besloten om vaker te gaan fietsen en in het weekend grotere afstanden te rijden van 100 tot 140 km. Toen ging het mis en kreeg ik dezelfde klachten als jij omschrijft. Ik heb toen twee weken rust genomen en daarna mijn schoenplaatjes opnieuw af laten stellen en het zadel 1cm omhoog en 0,5 cm naar achteren. Vanaf dat moment heb ik geen klacht meer gehad en kan (na weer rustig opbouwen met een hoge cadans) praktisch de hele dag op de fiets zitten (en fietsen natuurlijk ) Wellicht de moeite waard om hier eens naar te laten kijken.
Succes
Succes
M.vr.gr. André
Ik heb ook geen uitgebreide fietsmeting laten doen. Alleen de schoenplaatjes iets versteld en het zadel omhoog en naar achteren. Als je knie niet goed spoort krijg je bij meer en langer fietsen een probleem. Alleen dat heb ik na laten kijken en aangepast. Verder had ik geen klachten en zit ik goed op de fiets. Ga het niet forceren want anders loop je er straks het hele voorjaar mee. Alleen je plaatjes bijstellen en kijken of je knieën goed sporen kost je een paar tientjes.
M.vr.gr. André
Zie http://www.vantuyl.nl/bikecenter/28/bikefitting.html
Even naar beneden scrollen en je vindt alle prijzen.
Even naar beneden scrollen en je vindt alle prijzen.
M.vr.gr. André
- Tracing_NL
- Forum-lid
Eltjo,
in welke hoek van het land woon je?
in welke hoek van het land woon je?
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.
- Wolfhound32
- Forum-lid
Stel je van een fietsmeting ook weer niet té veel voor. De finesses als je zadel 1 cm hoger, haalt geen enkele fietsmeting er uit. Die zul je tijdens het fietsen zelf moeten zoeken. Immers, doe je 5 metingen, krijg je ook 5 verschillende uitkomsten. Globaal heb je alleen wat aan een meting.
- Forum-lid
OK,
In onze regio (zeeland) heb je in kapelle Velofysics (drie kwartier rijden voor jou ). Enthousiaste kerel met verstand van zaken. Hij doet professionele fietsmetingen.
Ik heb het afgelopen jaar gedaan en ben er erg tevreden over. Bovendien geeft het je een leidraad voor een tweede (winter)fiets als je deze zelf af wilt stellen. Of op vakantie bij een huurfiets oid.
In onze regio (zeeland) heb je in kapelle Velofysics (drie kwartier rijden voor jou ). Enthousiaste kerel met verstand van zaken. Hij doet professionele fietsmetingen.
Ik heb het afgelopen jaar gedaan en ben er erg tevreden over. Bovendien geeft het je een leidraad voor een tweede (winter)fiets als je deze zelf af wilt stellen. Of op vakantie bij een huurfiets oid.
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.
-
- Forum-lid
Ik heb ook dergelijke klachten momenteel. Na een toertocht in oktober, erg veel pijn aan mijn rechterknie. De arts hield het in eerste instantie op overbelasting, wat ik niet aannemelijk vond omdat ik niet veel meer had gefietst dan ik gewend was.
De eerste fysio stelde de diagnose patellofemoraal pijnsyndroom. Voornamelijk rust zou moeten helpen. Sindsdien geen lange afstanden meer gefietst, dik uur maximaal en dat ging redelijk tot goed.
Deze week bij een andere fysio geweest die denkt dat het voornamelijk licht aan de stabiliteit in de knie (die niet erg goed is, vooral de knie waar ik last van heb). Daardoor zou de knie licht naar binnen zwenken. Doe dat een een aantal uren x pak-em-beet 90 rpm en je krijgt een geiriteerde knie/ pees/ aanhechting...
Ook al terug geweest bij de FM, had mijn fiets nog maar kort nl. en die dacht dat het zadel iets omlaag moest. Fysio heeft echter aangegeven dat het zadel eerder omhoog zal moeten ivm mijn klachten.
Zonder dat ik natuurlijk precies weet wat jij hebt... Maar een en ander komt wel overeen bij de verschillende reacties hier.
Succes met het herstel in elk geval!!
De eerste fysio stelde de diagnose patellofemoraal pijnsyndroom. Voornamelijk rust zou moeten helpen. Sindsdien geen lange afstanden meer gefietst, dik uur maximaal en dat ging redelijk tot goed.
Deze week bij een andere fysio geweest die denkt dat het voornamelijk licht aan de stabiliteit in de knie (die niet erg goed is, vooral de knie waar ik last van heb). Daardoor zou de knie licht naar binnen zwenken. Doe dat een een aantal uren x pak-em-beet 90 rpm en je krijgt een geiriteerde knie/ pees/ aanhechting...
Ook al terug geweest bij de FM, had mijn fiets nog maar kort nl. en die dacht dat het zadel iets omlaag moest. Fysio heeft echter aangegeven dat het zadel eerder omhoog zal moeten ivm mijn klachten.
Zonder dat ik natuurlijk precies weet wat jij hebt... Maar een en ander komt wel overeen bij de verschillende reacties hier.
Succes met het herstel in elk geval!!