Alles over vakanties op én met de fiets

Ideale vakantiefiets opbouwen voor fietstocht Frankrijk

carver83
Forum-lid

carver83 06 jan 2016 12:14

Kijk zeker eens op de website van een landgenoot:
http://www.jefke06.be

Van fietsen denk ik dat er wel een ruim randonneur-gamma is.
Er zijn verschillende merken die een randonneur-racer in het gamma hebben waar wel wat bagage opkan.
Mason (winnaar TCR2015 reed hiermee, correct me if I'm wrong)
Van Nicholas
Rose Pro-dx frame
...

Veel plezier.

mkriens
Forum-lid

mkriens 06 jan 2016 12:37

bicyclebart schreef:De bedoeling is in ieder geval om zo licht mogelijk te reizen met de beplakking achter en wellicht een stuurtasje voor de balans. Als hoop ik dat dit niet nodig is aangezien ik gewicht aan het stuur minder prettig vind.
Ik kan zeggen dat ik een stuurtasje erg fijn vind. Daar verschillende zaken in die je bij de hand wil hebben. Voordeel is ook dat je ze niet in de zakken van je fietsshirt hoeft te proppen. Denk aan:
- Portemonneetje
- Telefoon
- Papieren wegenkaart (Die je eventueel in een doorzichtige map er op legt)
- Eten (broodjes, appels of bananen)
- Sleutels van sloten en dergelijke
- Bij afstappen heb je gelijk alles bij de hand, je stop je Garmin of fietscomputer er in en je loopt zo de supermarkt in.

Dus als goedbedoelde tip. :like:

bicyclebart
Forum-lid

Gebruikersavatar bicyclebart 17 mar 2016 18:51

Hierbij even een 'sneak preview' van de opbouw van de Soma Wolverine:

Afbeelding
Dedacciai Nerissimo

fietsvriend
Forum-lid

fietsvriend 17 mar 2016 21:44

Hey Bicyclebart, leuk om op dit forum te lezen over iemand die op fietsvakantie gaat. Is weer eens wat anders dan grammen sparen, smaakpolitie en de eeuwige discussie over Shimano of Campagnolo. Ik ga in juli vanuit Limburg via de Groene Weg Naar De Middellandse Zee tot in de Provence fietsen. Kilometer of 1000 a 1100.

Ik heb er zo'n acht (misschien negen) dagen voor uitgetrokken en wil net als jullie 'licht reizen'. Drager achter met twee tassen (groter dan die op de foto) en stuurtasje, moet genoeg zijn in de zomer. Wellicht dat ik tentje meeneem om kosten te sparen (goedkoop overnachten) en om flexibeler te zijn qua slaapplekken. Dan lever ik maar iets in op de snelheid. Puptent kan bovenop de drager.

Heb een Stevens cyclecrosser met achterdrager, Sammy Slick 35mm bandjes (Schwalbe), afgemonteerd met Shimano 105 compact (50-34, 11x28) en 105 naven in de wielen. Dat zou het moeten doen. Het is mijn eerste lange trip op de fiets. Nog tips?

Afbeelding
Michiel

lnnrtlnnrt
Forum-lid

lnnrtlnnrt 18 mar 2016 16:56

Mooi topic, blijf ik zeker volgen!

Mijn eerste meerdaagse trip was ook naar het zuiden van Frankrijk, van Utrecht naar Lorgues (in de buurt van Nice). In 10 dagen 1100 kilometer. Mijn fiets was toen gewoon m'n racefiets, met een grote zadelpentas, een zadeltasje en een rugtasje. In m'n rugtas zat niet meer dan een paar teenslippers, dubbele set ondergoed en sokken, korte broek en t-shirt. Goed te doen, ik ging couchsurfend, dus had ook niet meer nodig. Hier zie je me in vol ornaat naast een couchsurf host staan (zij 1,60 ik 2 meter):

Afbeelding

bicyclebart
Forum-lid

Gebruikersavatar bicyclebart 22 mar 2016 17:41

Bedankt voor jullie reacties lnnrtlnnrt en Fietsvriend.

Over onze route: Ik heb inmiddels een Frans boekje weten te bemachtigen met een route van 22 etappes van Parijs naar Nice. Ik heb ook gekeken naar delen van de groene route ter rijden maar daar zou ik dan pas vanaf marnay ongeveer op aansluiten. Deze route loopt in ieder geval heel anders:

http://livre.fnac.com/a2601543/Collecti ... ris-a-Nice

Voor iedere etappe is er een los kaartje die je in je achterzak kan steken en waar de routekaart en uitleg van de route in staat. Zelfs enkele B&B of restaurants worden aangegeven per etappe. Verder is het vrij beknopt maar als het goed is zijn het veel goed begaanbare en autovrije wegen! Ben heel benieuwd! Ik heb het boekje alleen even vlug doorgenomen maar er staan wel colletjes op het programma! Maar geen echte reuzen! Denk dat het goed te doen moet zijn om iedere dag 2 etappes te pakken, ze zijn meestal zo'n 50-60km per etappe.

Wij willen verder ook licht reizen maar nog wel e.e.a. meenemen aan gewone kleren etc. Dus we gaan voor twee Ortlieb Backroller tassen achterop en een stuurtasje voor de 'handbagage'. Flexibel reizen zonder tent lijkt me in Frankrijk prima te doen, er zijn overal voldoende B&B's volgens mij. Vergis je niet aan de extra bagage voor een tent; dan moet je ook een slaapzak, luchtbed kookgerei etc gaan meesjouwen wil je echt onafhankelijk zijn. Wij zijn 10 jaar geleden met een volledige Ortlieb voor- achter en stuurtassen set afgereisd met inderdaad de tent bovenop... maar dan heb je echt zware bepakking mee en is klimmen geen pretje meer.

De eerste testrit staat gepland voor 28 Mei. Willen dan vanaf Rhenen naar Hellendoorn fietsen naar het festival Dauwpop en we fietsen dan de volgende dag weer terug. Dus we hebben een mooie stok achter de deur om de fietsen voor die tijd af te hebben.
Dedacciai Nerissimo

bicyclebart
Forum-lid

Gebruikersavatar bicyclebart 15 jul 2016 11:24

De fietsen zijn er klaar voor!

Afbeelding

Soma Wollverine:
Afbeelding

Surly Straggler:
Afbeelding
Dedacciai Nerissimo

bicyclebart
Forum-lid

Gebruikersavatar bicyclebart 22 aug 2016 11:02

Inmiddels zijn we al weer 3 weken terug van een prachtige reis! We hebben in totaal 1000 k gefietst in 12 etappes en hebben hierbij (volgens Strava) 20.000 hoogtemeters gemaakt! We begonnen in de hitte van 37 graden in Parijs, al na 2 dagen bleek wel dat 100km per dag fietsen een behoorlijk uitdaging was met de vakantiefietsen met bepakking. De gemiddeldes kwamen maar amper boven de 20km per uur en je moest toch best vaak goed op het kaartje kijken waar we weer heen moesten. Daarnaast moesten we natuurlijk ook nog een overnachting vinden iedere keer dus dat vergde soms ook nog wat extra kilometers van de route af. Om toch op tijd ons vliegtuig te halen en om lekker te kunnen blijven genieten van het fietsen hebben we toen besloten een stuk met de trein te doen. Fietsen inladen en treinen maar, dat gaat in Frankrijk vrij gemakkelijk.

Later toen we in de 'Drome' waren hebben we dit nog een keer gedaan. Iedere dag weer op zoek naar een slaapplaats was ook een avontuur en we hebben verschillende slaapplaatsen gehad: een tipi, een oude caravan, een campertje, een gehandicapte chalet maar het meeste hebben we in chambre d'hotes overnacht waar we meestal ook heerlijk gegeten hebben! De meeste eigenaren van chambe d'hotes doen echt hun best om lekker eten te maken en wij vonden het erg leuk om op deze manier de lokale Franse keuken te leren kennen en mee aan tafel te eten met de eigenaren. Een beetje Frans kunnen spreken is alleen wel handig aangezien de meeste mensen toch (nog) echt geen Engels spreken. We hebben verder onderweg 1 rustdag gehouden aan het "Lac de Castillon' en we hebben nog 2,5 dag aan het strand van de Middellandee zee gelegen in het plaatsje Cagnes-sur-mer. Maar de reisdagen zijn absoluut mooier geweest dan de rustdagen! We gaan zeker nog eens vaker per fiets op vakantie! Ik denk zelf aan een reis door Slovenië! :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dedacciai Nerissimo

JM_H
Forum-lid

Gebruikersavatar JM_H 22 aug 2016 11:15

Mooi verhaal, mooie uitdaging en fraaie foto's.
Afbeelding

lnnrtlnnrt
Forum-lid

lnnrtlnnrt 23 aug 2016 16:28

Mooi verslag, en prachtige reis lijkt me! En een stukje treinen is niks mis mee, dat noemen ze in de Tour gewoon een verplaatsing.

bicyclebart
Forum-lid

Gebruikersavatar bicyclebart 23 aug 2016 16:35

haha zo is het! :) En het treinen was ook wel leuk hoor!
Dedacciai Nerissimo

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 23 aug 2016 21:01

Lijkt een geslaagde vakantie, prachtige foto's! Een stukje met de trein lijkt me ook geen probleem :).

Zelf hoop ik ook op fiets vakantie te gaan (vanuit Nederland voor de eerste keer, richting de Ardennen). Ik zou ook graag zo'n 100-120km per dag af willen leggen. Wat is jullie tegengevallen dat die afstand niet haalbaar bleek?

Stel je zit om 8 of 9 uur op de fiets en fietst 20km/u gemiddeld met een uitgebreide lunch en paar korte stops, dan zou je toch rond 15-18u wel een camping gevonden moeten hebben?

Verder wil ik zonder route (wel met GPS) op reis gaan. Mocht het dus een dagje 70-80km worden of een dag overslaan, ik hoef geen vliegtuig te halen en ga me dan ook niet druk maken. Mijn idee is om s'ochtends een camping te zoeken (misschien eerst een uurtje rijden om de benen te voelen) en dat als doel voor die dag in te stellen op de Garmin.

Plaats reactie