Utrecht - Berlijn
-
- Forum-lid
Komend jaar ga ik na een jaartje sabbatical (ik ben vader geworden afgelopen jaar) weer een week met mijn broer ergens heen fietsen op de racefiets.
Ik dacht aan Berlijn, met een kleine omweg, om hier en daar de mooie stukjes Duitsland mee te pikken. Probleem is: ik ken Duitsland niet zo goed, we zijn ooit naar Kopenhagen gefietst, en het noorden van Duitsland was behoorlijk saai. De volgende route zit in m'n hoofd:
Utrecht - Xanten 129 km.
Xanten - Köln, langs de Rijn 120
Köln - Winterberg, klimmen (Kahler Asten) 137
Winterberg - Göttingen 128
Göttingen - Halberstadt, over Harzgebergte 117
Halberstadt - Brandenburg 143
Brandenburg - Berlijn 73
Zijn er hier ervaringsdeskundigen, mis ik zo mooie stukken tussen Utrecht en Berlijn? Rond Winterberg en het Harzgebergte lijken me mooie gebieden om te klimmen, klopt dat?
Laatste vraag, wat zijn jullie ervaringen met de B-wegen (Bundeswegen) in dit deel van Duitsland? Te druk en gevaarlijk, of te doen voor korte stukken?
Ik dacht aan Berlijn, met een kleine omweg, om hier en daar de mooie stukjes Duitsland mee te pikken. Probleem is: ik ken Duitsland niet zo goed, we zijn ooit naar Kopenhagen gefietst, en het noorden van Duitsland was behoorlijk saai. De volgende route zit in m'n hoofd:
Utrecht - Xanten 129 km.
Xanten - Köln, langs de Rijn 120
Köln - Winterberg, klimmen (Kahler Asten) 137
Winterberg - Göttingen 128
Göttingen - Halberstadt, over Harzgebergte 117
Halberstadt - Brandenburg 143
Brandenburg - Berlijn 73
Zijn er hier ervaringsdeskundigen, mis ik zo mooie stukken tussen Utrecht en Berlijn? Rond Winterberg en het Harzgebergte lijken me mooie gebieden om te klimmen, klopt dat?
Laatste vraag, wat zijn jullie ervaringen met de B-wegen (Bundeswegen) in dit deel van Duitsland? Te druk en gevaarlijk, of te doen voor korte stukken?
Wat betreft de B-wegen, dit wil ik je niet aanraden(of het moet idd een paar honderd meter zijn). Over het algemeen rijden ze hier ook op de Duitse manier, de vouwen uit je broek.
Ook halverwege de berg kun je mooi uitzicht hebben
-
- Forum-lid
Duidelijk, op zich zitten er weinig vouwen in m'n fietsbroek, maar dank voor de tip. Op zoek naar de L-wegen dus
Er is een europese route ook (D3)
http://www.germany.travel/en/leisure-an ... te-r1.html
Ik heb hier persoonlijk wel geen enkele ervaring bij, dus de kans is waarschijnlijk groot dat u af en toe een stuk gravel tegenkomt.
Jammer dat google streetview niet werkt in Duitsland.
http://www.germany.travel/en/leisure-an ... te-r1.html
Ik heb hier persoonlijk wel geen enkele ervaring bij, dus de kans is waarschijnlijk groot dat u af en toe een stuk gravel tegenkomt.
Jammer dat google streetview niet werkt in Duitsland.
Mijn ervaring op Duitse fietsroutes is dat er relatief veel onverharde stukken in zitten en de bewijzering niet super is. Zelf vind ik dat geen probleem, ik heb 28mm banden op m'n racer, een GPS in de achterzak en hou wel van een beetje avontuur, maar met een 100% racefiets en van een beetje doorfietsen houdend begin je je waarschijnlijk te ergeren. De tip om je vraag even op het Wereldfietser forum te stellen vind ik wel een goede.
Succes!
Eric
Succes!
Eric
Groet,
Eric
-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-
Eric
-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-
Op de Bundesstrasse word je met flink wat ruimte ingehaald. Ik zou de Bundestrassen overigens niet aanbevelen, het is lawaaiig (100 kmh weg) en vaak ook saai.
Soms ligt er een stuk geasfalteerd fietspad naast, maar niet zoals je in NL gewend bent.
Als ik in Duitsland fiets zoek ik vaak routes & segmenten, met behulp van strava of gpsies, die al op de racer gereden zijn door de natives, liefst een club trainingsrondje. Dan weet je vrij zeker dat het asfalt goed is (dat ze (nog) geen streetview hebben is echt een gemis). Zo Probeer ik zoveel mogelijk K en L wegen te doen.
Klimmen in het Sauerland kan pittig zijn, maar lange klimmen zijn het niet. Kahler Asten is 1.4 km geloof ik en daar ligt perfect asfalt. Hier mss. nuttige info :
http://www.biken-willingen.de/nl/racefiets/.
In de Harz zijn de wegen wat minder goed geasfalteerd, vooral in het voormalige Oost-Duitse deel (tenminste, 4 jaar geleden in ieder geval). wel lekker rustig in het oosten.
Soms ligt er een stuk geasfalteerd fietspad naast, maar niet zoals je in NL gewend bent.
Als ik in Duitsland fiets zoek ik vaak routes & segmenten, met behulp van strava of gpsies, die al op de racer gereden zijn door de natives, liefst een club trainingsrondje. Dan weet je vrij zeker dat het asfalt goed is (dat ze (nog) geen streetview hebben is echt een gemis). Zo Probeer ik zoveel mogelijk K en L wegen te doen.
Klimmen in het Sauerland kan pittig zijn, maar lange klimmen zijn het niet. Kahler Asten is 1.4 km geloof ik en daar ligt perfect asfalt. Hier mss. nuttige info :
http://www.biken-willingen.de/nl/racefiets/.
In de Harz zijn de wegen wat minder goed geasfalteerd, vooral in het voormalige Oost-Duitse deel (tenminste, 4 jaar geleden in ieder geval). wel lekker rustig in het oosten.
older Budweiser
-
- Forum-lid
Dank voor alle reacties!
Voor de vaste fietsroutes ben ik wat huiverig, aangezien ik inderdaad veel lees op internet dat er grote delen onverhard zijn. Op de racefiets niet ideaal natuurlijk. Strava afstruinen is een goede optie, daar ga ik maar eens voor zitten.
Voor de vaste fietsroutes ben ik wat huiverig, aangezien ik inderdaad veel lees op internet dat er grote delen onverhard zijn. Op de racefiets niet ideaal natuurlijk. Strava afstruinen is een goede optie, daar ga ik maar eens voor zitten.
Vriend van mij heeft aardig stuk gereden https://www.strava.com/activities/95021764 niet helemaal tot in Berlijn, maar al wel een heel eind.
Winterberg is een mooi gebied om te fietsen. De Harz trouwens ook, ik moet toegeven dat ik het alleen ken van de zijde vanaf gittelde/bad Grund naar de brocken. Je moet er niet te veel de fietsroutes volgen, want als je aan de verkeerde kant van b.v. een stuwmeer zit kom je zomaar op grindpaden uit. Helaas weet ik dat uit ervaring.
Maar ik denk dat je een mooie fietstocht gaat beleven. Veel succes en plezier toegewensd.
Maar ik denk dat je een mooie fietstocht gaat beleven. Veel succes en plezier toegewensd.
T=100
-
- Forum-lid
Dank weer voor de reacties.
@Peter: dat is nu net de route die ik niet wil gaan fietsen, ik plan mijn route zuidelijker, om zo wat klimmen mee te pikken. Toch dank voor het delen. Ik kan wel eens bekijken in zijn route op wat voor wegen hij gefietst heeft. Was hij op de racefiets?
@hvg: tja, wegen die opeens veranderen in grindpaden, dat is dus precies wat ik wil vermijden. Ik was afgelopen zomer in de Ardennen, daar wilde ik rond een stuwmeer fietsen, prachtig fietspad aangelegd, tot je ongeveer voor 2/3e rond bent, dan opeens grof grind...
@Peter: dat is nu net de route die ik niet wil gaan fietsen, ik plan mijn route zuidelijker, om zo wat klimmen mee te pikken. Toch dank voor het delen. Ik kan wel eens bekijken in zijn route op wat voor wegen hij gefietst heeft. Was hij op de racefiets?
@hvg: tja, wegen die opeens veranderen in grindpaden, dat is dus precies wat ik wil vermijden. Ik was afgelopen zomer in de Ardennen, daar wilde ik rond een stuwmeer fietsen, prachtig fietspad aangelegd, tot je ongeveer voor 2/3e rond bent, dan opeens grof grind...
- ophetkantje
- Forum-lid
Ken iemand die vorig jaar naar Berlijn is gefietst. Die heeft echt bagger weer gehad dat is me het meeste bijgebleven van zijn verhalen. Die heeft overigens ook een redelijk noordelijke route gereden. Als je geinteresseerd bent in zijn verhaal, dan laat maar weten, dan geef ik je via PB zijn naam wel, op facebook heeft hij wel wat geplaatst over zijn ritje en dan kan je hem wellicht ook contacten.
Ach, ik zeg ook maar wat