Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Racefiets app voor trainingschema

JohanSchipper
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 mar 2015 16:15

JohanSchipper 03 jan 2016 21:29

Bestaan er apps die je helpen bij het volhouden van een trainingschema? Tot nu toe rij ik eigenlijk mijn rondjes en probeer er zo nu en dan wat intervaltraining in te verwerken, maar meestal komt dat er toch niet van. Een app die tijdens de rit aangeeft wanneer je intervals starten / stoppen zou daarom best wel handig zijn. Ik heb alleen totaal geen idee of zoiets bestaat.

Misschien dat zoiets ook wel mogelijk is met een geavanceerde fietscomputer, maar daar heb ik niet de beschikking over (arme student, dus ook geen geld om een uitgebreide fietscomputer aan te schaffen). Ik heb een zeer eenvoudige km-teller en een smartphone tot mijn beschikking. Ik zoek iets dat mij helpt met een trainingschema binnen deze beschikbare middelen.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5198
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 03 jan 2016 22:34

Ik heb een garmin waarmee dat kan, maar dat is niet aan te raden in het verkeer.

Stel je fietst net een dorp binnen en moet beginnen met 3min rond omslagpunt. Dat lukt dan echt niet. Beter wacht je dan ff tot je het dorp uit bent.

Bij veel blokjes schrijf ik het ff op en plak het op de stuurpen. Werkt voor mij voldoende.

Helen
Forum-lid
Berichten: 323
Lid geworden op: 11 sep 2011 18:28
Locatie: Amsterdam

Helen 04 jan 2016 00:37

Volgens mij heeft Endomondo ook de mogelijkheid om zelf intervaltraining in te voeren en met de audiocoach te horen. Als timer voor rek- en stability oefeningen gebruik ik een app die SIT heet, die is op de fiets vast ook bruikbaar. Zoek anders eens op timer in de store.

raassie
Forum-lid
Berichten: 946
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 04 jan 2016 08:52

Ik denk dat je het meer moet zoeken in motivatie. Als je voor jezelf beslist om in een training een paar intervals te verwerken is het aan jouw om dat dan ook daadwerkelijk uit te voeren. En wat NuitKor al zegt, je kunt je niet te blind staren op een app die zegt wat je moet doen. Met een rotvaart door de bebouwde kom heen werkt niet, soms moet je zelf even kijken of je je blokjes kunt beginnen of beter even een paar minuten uitstellen.
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

Gebruikersavatar
snowkrash
Forum-lid
Berichten: 220
Lid geworden op: 06 aug 2013 11:57

Gebruikersavatar snowkrash 04 jan 2016 09:43

Ik gebruik Cyclemeter dat alleen voor de iPhone/iPad bestaat. Ik doe hier ook intervaltraingingen mee (weliswaar op de Tacx).

Je kan de intervalstrainingen zelf helemaal maken als specifieke activiteit: warming up afse, coolingdown fase, en de intervals helemaal samenstellen ... obv hartslag, vermogen, tijdsduur, afstand.

Je krijgt te horen via speaker/hoofdtelefoon welke fase/interval je ingaat, bijv. Ride Fast.

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 06 jan 2016 10:27

Ik gebruik m'n Garmin ervoor. Je kunt er niet alles in kwijt maar ik weet weet wel dat als ik een blokje kracht doe, dat dat zwaar op lage rpm moest... Idd niet blind op staren, rekening houden met waar je rijdt. Maar zelfs in de randstad heb je plenty of plaatsen waar je wel redelijk blind je schema kunt aanhouden. En wat ik vaak doe ik is de blokjes rust op handmatig zetten (moet je op de lap-toets drukken om naar de volgende stap te gaan), dan is dat de ene keer 4 minuten en de andere keer 6 afhankelijk van waar ik ben en waar ik het volgende blok wil laten starten. Zou nauw komt dat ook allemaal niet.

herwerdenrijder
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 19 jul 2012 16:52

herwerdenrijder 06 jan 2016 10:31

GJEvK schreef:En wat ik vaak doe ik is de blokjes rust op handmatig zetten (moet je op de lap-toets drukken om naar de volgende stap te gaan)
He, nooit geweten dat dat kon. Goede tip!

Gebruikersavatar
Zander
Forum-lid
Berichten: 18
Lid geworden op: 13 mei 2012 11:48
Locatie: Arnhem

Gebruikersavatar Zander 06 jan 2016 16:48

De rust of herstelblokjes op handmatig zetten is wel een goede tip. Doe dat zelf ook vaak.

JohanSchipper
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 mar 2015 16:15

JohanSchipper 07 jan 2016 18:17

GJEvK schreef:Ik gebruik m'n Garmin ervoor. Je kunt er niet alles in kwijt maar ik weet weet wel dat als ik een blokje kracht doe, dat dat zwaar op lage rpm moest... Idd niet blind op staren, rekening houden met waar je rijdt. Maar zelfs in de randstad heb je plenty of plaatsen waar je wel redelijk blind je schema kunt aanhouden. En wat ik vaak doe ik is de blokjes rust op handmatig zetten (moet je op de lap-toets drukken om naar de volgende stap te gaan), dan is dat de ene keer 4 minuten en de andere keer 6 afhankelijk van waar ik ben en waar ik het volgende blok wil laten starten. Zou nauw komt dat ook allemaal niet.
Ik bedoel ook meer iets in deze richting. Iets dat je een richtlijn geeft tijdens de intervals etc. Als ik op de fiets zit, ben ik redelijk snel het tijdsbesef kwijt. Dus dat de tijd bij houdt van/tussen intervals etc. is erg handig. Natuurlijk snap ik dat je je niet blind moet staren op de intervals en dat je tijdens een intervaltraining ook om je een moet kijken en je daarom aan moet passen aan de omgeving. Er zijn vaak genoeg plekken waar je over het algemeen prima een intervaltraining in kan bouwen, zonder door een dorp heen te moeten racen op dat moment.

Ik heb trouwens een android toestel, dus ik heb niet veel aan apps voor de Iphone.

Gebruikersavatar
GJEvK
Forum-lid
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 aug 2013 22:04
Locatie: Duiven

Gebruikersavatar GJEvK 09 jan 2016 18:14

Voor Android weet ik het niet, ik heb een Garmin ;) Maar daar kun je diverse data velden in je scherm zetten, en ook de huidige tijd in de "ronde" (blokje). Op die manier weet ik hoe lang ik in een blok bezig ben.

Symen
Forum-lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 27 aug 2014 01:26

Symen 10 jan 2016 00:29

Lijkt me sterk dat er op je fiets-computertje geen klokje of stop-watch zit, dit zit zelfs op de low budget computertjes.
Tijdens echt harde intervals let je wel op de tijd dan ben je namelijk blij dat je tijds-blokje om is.

Maar je vroeg om een app en niet om het bovenstaande.
Ik heb in de sportschool gymboss gebruikt. Dit was wel voor de iphone maar welicht is die er ook voor android.

Functionele app met niet teveel poespas, puur intervallen.

Plaats reactie