Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Berekening fiets-index

Alyamepi
Forum-lid

Alyamepi 22 jan 2016 15:59

Hallo,

Ik zit al een paar dagen mijn kop te breken op de berekening van de fiets-index. Veel websites verwijzen naar deze rekenmethode om beklimmingen te rangschikken, en andere websites gebruiken formules die er erg op lijken.
Bij al de methodes zit er op een of andere manier H*H/D in de berekening (of i*i*D, wat op hetzelfde neerkomt). Daarbij is H het overbrugde hoogteverschil, D is de afstand, i is de hellingsgraad (m.a.w. i=H/D).

:?: Wat ik nergens terugvind, is hoe deze berekening tot stand is gekomen. Zou iemand mij dat eens kunnen uitleggen??? :?:

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 22 jan 2016 17:38

De topic titel aanpassen zal zeker meer reacties geven. Het is immer de klim-index. Een fietsindex is het aantal fietsen wat je hebt bij een bepaalde demografische eigenschap :mrgreen:

Ik rij al 45 jaar supercols. IN 1971 begonnen met de Grossglockner.

Heb in al die jaren tientallen rekenmethodes langs zien komen en eigenlijk zijn ze allemaal ruk.

Of allemaal geweldig!

Het aantal hoogtemeters wat je binnen een bepaalde afstand moet overbruggen zegt wel iets maar.
1000hm in 15km kan een eitje zijn maar ook een gruwel.

Als die 1000hm netjes over die 15km verdeeld zijn zal 87,5% van dit forum "probleemloos" omhoog rijden.

Is het de eerste 8km slechts 2-3% en moet de rest in het tweede deel worden gedaan hebben we toch ineens een heel ander paar mouwen.

Daarnaast vind ik 700 hm van 2000 naar 2700 toch echt een heel ander ding dan van 0 naar 700!
Dan het wegdekaspect. 18% strade bianche (bv op de Monte Sante Marie) is toch een heel wat lastiger als 18% kasseien wat weer lastiger is dan 18% asfalt.

Leuk voor wie graag overal een algoritme voor maakt maar mijn aanpak is er zoveel mogelijk te doen ;)

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 22 jan 2016 21:51

Toen ik een jaar of 12 geleden begon met fietsen was ik ook altijd bezig met indexjes en de vraag welke helling de zwaarste was. Goh, wat heb ik afgezien op hellingen die op papier niet zo zwaar waren. En hellingen die er monsterlijk uit zagen heb ik moeiteloos beklommen.
Het is allemaal zo relatief.
Laatst tijdens een ritje in Limburg met enkele beginnende fietsers had ik nog zo'n momentje. Eén van die mannen zei nog dat de Keutenberg niet zoveel voorstelde. Ik dacht nog "nou nou dat is een goede fietser." Maar toen we na 125 km daar naar boven reden was zijn eerste reactie dat hij zich een beetje vergist had. Het bleek dat hij de eerste keer direct vanuit Valkenburg de Keut had genomen. Aan het eind van een lange rit was het toch wel andere koek.
Ik bedoel maar, er spelen zoveel factoren een rol. De Alp op een mooie vakantiedag vanuit Bourg d'Oisans is een andere Alp dan de slotklim van de Marmotte.
Kortom, ik heb het losgelaten al die indexen. Het gaat me om de beleving. Scheelt een hoop stress en levert voor mij een stuk meer voldoening op.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 23 jan 2016 07:29

Wat een slecht advies HermanN. Je weet toch alles in deze tijd meetbaar moet zijn. En er moet een app voor zijn anders tel je helemaal niet meer mee. Beleving, wat een onzin. Het moet op Strava, daar gaat het om.

rikkert
Forum-lid

rikkert 23 jan 2016 08:36

In facebook kun je aangeven hoe je je voelt. Das dan wel weer fijn. Heb je je gevoel toch in een app weten te vangen en met de rest van de wereld kunnen delen. Gelukkig maar, dat was een narrow escape zeg. :-)
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Herman_N
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 23 jan 2016 10:48

Hahahaha :D Ja mannen, beleving is iets uit de vorige eeuw. Ik geloof niet dat de TS daarop zit te wachten ;) Maar goed, ik hou het kort, want ik ga zo maar eens een lekker stukje beleving opdoen in de vorm van een ritje door de polder.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

Plaats reactie