Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Zadelpen in carbon frame zit muurvast

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 11 apr 2011 19:36

Daniel1975 schreef:alu pen uit stalen frame is wel te doen. Dan kun je er nog een keer met veel beleid een schroevendraaiertje tussen zetten. Bij een carbonframe zou ik dat niet doen ;)

Ben ik helemaal met je eens. Maar ondanks alle moeite van mijn zoon en mijzelf zit die alu pen nog steeds muurvast in dat stalen frame. Ik blijf dus maar iedere dag een stukje zagen. Eens zal die pen in de lengte zijn doorgezaagd. :-)
Die zit er wel zo'n 20 cm in !

23 mei:

Vandaag na vele uren zagen een strip van enkele cm breed over de gehele lengte van het restant van de zadelpen kunnen wrikken. Het uitstekende deel was al aan stukken gedraaid toen we dat in een bankschroef hadden geklemd en aan het frame gedraaid hadden. Nu zit ik dus met een stuk zadelpen dat niet meer uitsteekt. Nu dat reepje eruit was dacht ik met een platte kleine steekbeitel het restant wel even kon lostikken. Nou niet dus. Het enige dat gebeurde was dat het restant steeds dieper in de buis kwam te zitten nu het een beetje speling had. Goede raad was duur en heb maar besloten om met een hamersteel dat restant verder naar beneden te tikken. Er kan nu een nieuwe zadelpen in maar het is een vreemde maat. Ik meet 30 mm. Het is een oud chr. moly frame van een Giant Terrago van ong. 1990. Ik wil deze oude bike gebruiken voor gebruik in mijn woonplaats. Weet iemand of mijn meting kan kloppen? 30 mm schijnt BBB te hebben in de Skyscraper serie.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

D@nHelder
Forum-lid

D@nHelder 24 jan 2016 19:39

Ook ik ben een hele dag bezig geweest om de 'carbon'zadelpen uit een 2e-hands Pinarello carbonframe te halen. Dat ding zat muur- en muurvast. Eerst met ultradunne kruipolie geprobeerd. Geen beweging. Bidon verwijderd en via gaatje olie erin gespoten, fiets vier dagen op zijn kop laten staan. Geen beweging. In bankschroef, geen beweging. Zadel verwijderd en een hardhouten balk aan zadelpen bevestigd om zodoende een groot draaimoment te maken. Geen beweging. Toen maar besloten om zadelpen met slijpschijf door te slijpen. De Most-zadelpen bleek aluminium-core te hebben. Zadelpen voorzichtig van boven in vieren ingezaagd tot mm boven frame. Zadelpen bleek nog 20cm in het frame te zitten. Ook ik heb een lange ijzerzaag op een aluminium-profielstuk van ca 50cm vastgeschroefd. En toen ongeveer 4 uur zitten zagen om twee zaagsnedes aan de binnenkant te maken. Voorzichtig met een dunne schroevendraaier het reepje naar binnen gebogen. Kostte nogal wat moeite. Daarna met een lange ronde spitssnuittang al draaiende het reepje eruit weten te krijgen. Daarna weer kruipolie tussen carbonlaag en aluminium-core gespoten. Half uurtje gewacht. Daarna met tang mogelijk om de rest van de pen los te draaien van de carbonmantel. Dat was na 6 uur even een yes-gevoel. Daarna weer met dunne schroevendraaier de carbonmantel van de zadelpen eruit gepeuterd. Hè hè. De oude pen was eruit en het carbonframe onbeschadigd. Oef. Hierna nog het frame omgedraaid, er kwam een ca. 4 cm hoog hoopje aluminiumslijpsel eruit. Wat een butklus, maar erg blij dat het me alleen maar een zadelpen heeft gekost. De carbonmantel van de pen vertoonde inderdaad witte sporen, maar dat leek me geen kalk, eerder een chemisch residu- soort plaksel- van verkeerde montagepasta of iets. Mijn fietsenmaker zei dat je een carbonzadelpen tenminste een keer per jaar eruit moet halen en opnieuw moet invetten. Da's voor mij iig een goed advies.

bjaslagter
Forum-lid

Gebruikersavatar bjaslagter 25 jan 2016 09:44

Fijn dat het gelukt is zeg! Dat witte spul lijkt mij geoxideerd aluminium van de binnenkant van het frame. Dat is ook precies de reden dat de pen zo vast zat: de oxidatielaag zorgt voor extra dikte aan de binnenkant waardoor de pen muurvast zit. Ik zou even naar de fietsenmaker om je zitbuis te laten "ruimen", de oxidatielaag wordt dan weggeschraapt. Als je zorgt dat je nieuwe pen met een goede pasta monteert ben je voorlopig van het probleem af. Doe je het niet, dan zal een nieuwe pen er waarschijnlijk erg moeizaam in gaan (en er ook weer lastig uit komen).

Plaats reactie