Hoe veel kun je verbeteren
Met amclassic fan eens: De norm is niet goed.
Ik zou als ik jou was streven naar 10 à 12 % (met de jaren wordt het wel moeilijker). Dat scheelt een slok op een borrel als je berg op gaat.
Uitgaande van 69 kg. en 16%vet kom je uit op ong. 64kg. Scheelt 5kg. omhoog sjouwen.
Maar dat is beetje off-topic.
Ik zou als ik jou was streven naar 10 à 12 % (met de jaren wordt het wel moeilijker). Dat scheelt een slok op een borrel als je berg op gaat.
Uitgaande van 69 kg. en 16%vet kom je uit op ong. 64kg. Scheelt 5kg. omhoog sjouwen.
Maar dat is beetje off-topic.
older Budweiser
Een goed schema en regelmaat is een vereiste. Laat je goed adviseren en plan.
Er kan nog wel 4-6% af hoor Wat Alan aangeeft, afvallen met behoud van spiermassa.
Daarnaast..., wat kan je nog extern verbeteren ? Dus met name aan je materiaal ? Betere banden, betere aerodynamica etc.
Het komt neer op de kaasschaaf tactiek - alle beetjes helpen.
Er kan nog wel 4-6% af hoor Wat Alan aangeeft, afvallen met behoud van spiermassa.
Daarnaast..., wat kan je nog extern verbeteren ? Dus met name aan je materiaal ? Betere banden, betere aerodynamica etc.
Het komt neer op de kaasschaaf tactiek - alle beetjes helpen.
-
- Forum-lid HC
Ongeveer hetzelfde topic op Slowtwitch http://forum.slowtwitch.com/gforum.cgi? ... ply;so=ASC
What makes the boat go faster?
- janlouws
- Forum-lid
Bedankt voor de goeie tips. Ik ga proberen om nog een klein beetje af te vallen. Niet te veel want ik heb een stabiel gewicht en voel me goed en heb geen zin om met honger op de fiets te zitten (lijkt me niet goed).
Verder ben ik van plan om goed en slim te trainen: Consistent elke week 3x. Ik heb m'n trainingsplan opgedeeld in 3 weken waarbij ik intensiteit/volume opbouw. Daarna een week rust.
Ik heb m'n zwakke punt opgezocht, dat is: Duur(langer dan 3h). Ik ga dit verbeteren door m'n duurtraining ook echt in D1 te rijden (dat valt niet mee). Maar daarnaast ook nog Aerobe interval training te doen.
En we gaan een aantal dagjes Ardennen doen. Altijd goed om het klimmen te trainen. Zin in!
Ik ben aan het denken wat m'n doeltijd gaat worden voor de Marmotte. Goud zou theoretisch kunnen maar ik ben realistisch; dus Zilver; 9uur misschien?
Verder ben ik van plan om goed en slim te trainen: Consistent elke week 3x. Ik heb m'n trainingsplan opgedeeld in 3 weken waarbij ik intensiteit/volume opbouw. Daarna een week rust.
Ik heb m'n zwakke punt opgezocht, dat is: Duur(langer dan 3h). Ik ga dit verbeteren door m'n duurtraining ook echt in D1 te rijden (dat valt niet mee). Maar daarnaast ook nog Aerobe interval training te doen.
En we gaan een aantal dagjes Ardennen doen. Altijd goed om het klimmen te trainen. Zin in!
Ik ben aan het denken wat m'n doeltijd gaat worden voor de Marmotte. Goud zou theoretisch kunnen maar ik ben realistisch; dus Zilver; 9uur misschien?
- janlouws
- Forum-lid
Toch apart dat Tri-atleten heel veel Intersief trainen; dus boven of op FTP. Je zou denken dat je bij een triathlon nooit in de buurt van de FTP komt.Livio Livius schreef:Ongeveer hetzelfde topic op Slowtwitch http://forum.slowtwitch.com/gforum.cgi? ... ply;so=ASC
Een stabiel gewicht is niet hetzelfde als een "goed" gewicht .
Bovendien hoef je echt niet met honger op je fiets te zitten als je je kalorie-inname beperkt. Op de niet trainingsdagen kun je je beperken door 500 kcal onder je behoefte te gaan zitten, op trainingsdagen kun je voor de training wat meer eten en na de training wat minder. En dan niet aan het eind van de dag toegeven aan je hongergevoel.
Geloof me, 5 kg moet makkelijk kunnen (ervan uitgaande dat die 16% klopt).
Bovendien hoef je echt niet met honger op je fiets te zitten als je je kalorie-inname beperkt. Op de niet trainingsdagen kun je je beperken door 500 kcal onder je behoefte te gaan zitten, op trainingsdagen kun je voor de training wat meer eten en na de training wat minder. En dan niet aan het eind van de dag toegeven aan je hongergevoel.
Geloof me, 5 kg moet makkelijk kunnen (ervan uitgaande dat die 16% klopt).
older Budweiser
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
triatleten trachten hun lichaam zo te trainen dat ze zo dicht mogelijk bij hun FTP kunnen zitten gedurende de gehele triathlon. Maakt overigens ook nog uit of je het hebt over de korte afstanden triatleten (tot olympische afstand), en de iron man atleten.
Belangrijk onderdeel van de "tactiek" van triatleten is om het lichaam zo goed mogelijk te laten functioneren op vetverbranding. Als je 10 a 12u wilt sporten op hoge intensiteit, kan je je energie niet bij eten. Je moet dus enerzijds een goed eetschema hebben op die dag zelf en anderzijds het lichaam laten aanpassen aan presteren onder energieschuld .
Voor jou, beiden niet zo van belang, pak veel rustige duur en mocht je per ongeluk 2 a 3kg afvallne, helpt je dat de marmotte wel door!
Belangrijk onderdeel van de "tactiek" van triatleten is om het lichaam zo goed mogelijk te laten functioneren op vetverbranding. Als je 10 a 12u wilt sporten op hoge intensiteit, kan je je energie niet bij eten. Je moet dus enerzijds een goed eetschema hebben op die dag zelf en anderzijds het lichaam laten aanpassen aan presteren onder energieschuld .
Voor jou, beiden niet zo van belang, pak veel rustige duur en mocht je per ongeluk 2 a 3kg afvallne, helpt je dat de marmotte wel door!
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid HC
Inderdaad waarbij korte afstanden (Olympic) 100% FTP zal zijn en full distance voor de pro's 80%. Daarnaast belangrijk is pacing gedurende fietsen en hoeveel heb je over voor het hardlopen.MarkVeenstra schreef:triatleten trachten hun lichaam zo te trainen dat ze zo dicht mogelijk bij hun FTP kunnen zitten gedurende de gehele triathlon. Maakt overigens ook nog uit of je het hebt over de korte afstanden triatleten (tot olympische afstand), en de iron man atleten.
9 uur op de fiets is niet niks. Het belangrijkste is dat je plezier houdt in het fietsen. Kies een paar mooie en lange toertochten in Limburg / Veluwe uit ter voorbereiding, aangevuld met je training en vetverlies kom je topfit aan de startjanlouws schreef:Bedankt voor de goeie tips. Ik ga proberen om nog een klein beetje af te vallen. Niet te veel want ik heb een stabiel gewicht en voel me goed en heb geen zin om met honger op de fiets te zitten (lijkt me niet goed).
En pacing tijdens het zwemmen? Is 100% FTP niet wat je op 1 uur kan leveren? Een dergelijke pace op de fiets lijkt mij lastig op de OD.Livio Livius schreef:Inderdaad waarbij korte afstanden (Olympic) 100% FTP zal zijn en full distance voor de pro's 80%. Daarnaast belangrijk is pacing gedurende fietsen en hoeveel heb je over voor het hardlopen.
Wat is trouwens het verschil qua inspanning tussen de marmotte (8+ uur) en een hele triathlon? Lijkt mij eenzelfde soort bezigheid.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
-
- Forum-lid HC
OD is 40km fietsen dus dat is minimaal op 100% ftp te doen.Bla1ke schreef:Livio Livius schreef:
En pacing tijdens het zwemmen? Is 100% FTP niet wat je op 1 uur kan leveren? Een dergelijke pace op de fiets lijkt mij lastig op de OD.
Wat is trouwens het verschil qua inspanning tussen de marmotte (8+ uur) en een hele triathlon? Lijkt mij eenzelfde soort bezigheid.
Het verschil tussen marmotte en Full distance is 42 km na 180km fietsen op 70~80% ftp. Dat is toch een heel andere inspanning en belasting dan Marmotte.