Hoe veel kun je verbeteren
Voor lange toertochten hoef je niet per se veel achter elkaar te fietsen. Maak gewoon zoveel mogelijk uren op de fiets. Als jouw doel is om de Marmotte in 9 uur te fietsen dan moet je toch minimaal 9 uur in de week op de fiets zitten. En dan is het goed om een planning te maken zodat je in vorm bent op de dag van de Marmotte. Lees een paar goede boeken en haal eruit wat voor jou belangrijk is. Joe Friedl bijvoorbeeld....Succes!
"it doesn get easier you just go faster"
"to compete to win that's all i live for"
"to compete to win that's all i live for"
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Ik heb toevallig beiden mogen doen. Al was de Marmotte mijn eerste cyclo - die ik toen behoudend heb gereden.., om zo goed mogelijk de dag door te komen (was in 2012). Terwijl ik de hele triathlon afgelopen jaar gedaan heb, met veel meer ervaring op 8-10u. durende inspanningen + beter getrained om gelijkmatig zo hard mogelijk te gaan.Bla1ke schreef:Livio Livius schreef:
Wat is trouwens het verschil qua inspanning tussen de marmotte (8+ uur) en een hele triathlon? Lijkt mij eenzelfde soort bezigheid.
Marmotte was voor mij 4x zo'n anderhalf uur steady state klimmen.. tussendoor relatieve rust (zie hier de behoudende tactiek.. al leent niet elke afdaling zich ervoor om te kiezen voor een gelijkmatige inspanning..).
De Iron Man was op Mallorca, met een beetje op/af fiets parcours, met 1 echte klim. Gedurende de hele 180km met een hf tussen de 145 en 165 gezeten (en veel tussen 150 en 160). Met een omslagpunt van 172. Verdere vergelijking - die 4u hollen die er nog bij komt - kan ik niet echt maken. Dat was met schaduwtemperaturen van 26 graden meer overleven, en mentaal dan dat ik nog met een bepaalde inspanning bezig was. Wel is de hele triathlon qua inspanning al snel 2 a 3u. langer nog, dan de marmot.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Amai, 100% FTP in je OD. Dan loop je als een krant lijkt me. Vooropgesteld dat je FTP is wat je een uur lang maximaal kan draaien. In een sprint 100% FTP geloof ik nog wel, een 5km is nog te overzien.Livio Livius schreef:OD is 40km fietsen dus dat is minimaal op 100% ftp te doen.
Het verschil tussen marmotte en Full distance is 42 km na 180km fietsen op 70~80% ftp. Dat is toch een heel andere inspanning en belasting dan Marmotte.
De overeenkomst tussen de marmotte en een hele is dat het beide met name een vetverbrandingsactiviteit is. Of je nou 9h bezig bent of 11h, dat maakt niet zoveel uit. De duur van de inspanning bepaalt welk energiesysteem je gebruikt en daarmee dus ook de benodigde training. Of de inspanning op de fiets of lopend is (of beide) maakt daarin denk ik niets uit.
De intensiteit bepaald welk energiesysteem aangesproken wordt, niet de duur. Het is niet alsof je 3 uur boven je omslagpunt fietst en dat omdat het 3 uur duurt je lichaam denkt, oh duurtraining dus vetverbranding....Bla1ke schreef: De duur van de inspanning bepaalt welk energiesysteem je gebruikt en daarmee dus ook de benodigde training. Of de inspanning op de fiets of lopend is (of beide) maakt daarin denk ik niets uit.
-
- Forum-lid
Kan je de 'verbetering' zomaar globaliseren? Volgens mij is het voor elk persoon anders, inderdaad afhankelijk van je gewicht, lengte maar ook postuur. En het gaat er ook om hoe sterk je spieren al zijn. Ik durf mij hier niet aan te branden.
- Tracing_NL
- Forum-lid
20% Lijkt me heel veel. Vermogen in een test en een cyclo zijn twee verschillende dingen. Je vergelijkt appels en peren. Een prestatie in een cyclo hangt van zoveel meer dingen af dan alleen vermogen. Gezien je leeftijd, bouw en fietservaring denk ik dat je gewoon voor goud moet gaan. De limiet hiervoor ligt bij marmotte niet zo scherp. Pas als je hebt deelgenomen heb je een referentiepunt en kun je vanaf daar een echte verbetering gaan meten.
Voor mij persoonlijk: Marmotte en Criquilion beiden +10% en vergis je niet, das bij de marmotte 48 min!. Verbetering is echter niet alleen fysiek, is ook indeling race, eten, drinken, weersomstandigheden etc.
Voor mij persoonlijk: Marmotte en Criquilion beiden +10% en vergis je niet, das bij de marmotte 48 min!. Verbetering is echter niet alleen fysiek, is ook indeling race, eten, drinken, weersomstandigheden etc.
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.
- janlouws
- Forum-lid
De Criquilion heb ik vorig jaar geprobeerd maar dat was niet zo'n succes. Ik had toen niet veel op lange afstand getraind en daardoor was het na de Muur de Maboge en de Haussire een heel eind over. Ook wel een beetje pech gehad enzo. Maar goed; leerzaam dus.
We hebben van het weekend weer een keertje getraind in de Ardennen en ik was op de meeste klimmetjes zo'n 7% sneller. Dus ik lig goed op schema. Ook wel heel gaaf om tussen de besneeuwde weilanden te rijden in het zonnetje.
We hebben van het weekend weer een keertje getraind in de Ardennen en ik was op de meeste klimmetjes zo'n 7% sneller. Dus ik lig goed op schema. Ook wel heel gaaf om tussen de besneeuwde weilanden te rijden in het zonnetje.
- Tracing_NL
- Forum-lid
Ach Jan, bij mij is het, gezien mijn fietsstijl (race opbouw), na de haussiere ook altijd over. Ik neem me ieder jaar voor om hem anders op te bouwen maar als de kudde la roche uitrijd vlieg ik toch altijd weer mee.
Je bent dit jaar iig al goed bezig. In Maart naar de ardennen! Mijn eerste tocht wordt Volta limburg classic.
Je bent dit jaar iig al goed bezig. In Maart naar de ardennen! Mijn eerste tocht wordt Volta limburg classic.
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.
-
- Forum-lid
Ik heb in januari mijn test gedaan, 60.3kg voor 1.78m, hier is dus ook geen vebetering mogelijk.
Mijn ervaring is dat ik in januari 240w test en tegen ik 3B en Marmotte rij, ik minstens 280W haal wat mij 4.66W/kg oplevert, hier haal ik goud mee.
Ik boek dus een 17% winst.
Mijn ervaring is dat ik in januari 240w test en tegen ik 3B en Marmotte rij, ik minstens 280W haal wat mij 4.66W/kg oplevert, hier haal ik goud mee.
Ik boek dus een 17% winst.
-
- Forum-lid
De haussiere heb je natuurlijk langs 4 kanten, de kant langs Rue Sainte Marguerite is de zwaarste, die rij ik een 2tal keer per maand (van maart tot september). Blijft een zware klim maar als je na Haussiere kapot zit, zou ik toch eens anders trainenTracing_NL schreef:Ach Jan, bij mij is het, gezien mijn fietsstijl (race opbouw), na de haussiere ook altijd over. Ik neem me ieder jaar voor om hem anders op te bouwen maar als de kudde la roche uitrijd vlieg ik toch altijd weer mee.
- janlouws
- Forum-lid
De Criquilion loopt via de Rue Sainte Marguerite. Maar ik dacht dat de zwaarste via het straatje naast de kerk liep (Rue Gohette)? Wij doen meestal de Haussire Sud (val du Pierreux); minder zwaar maar toch nog 3e zwaarste van Belgie.
En inderdaad, ik ben nu anders aan het trainen.
En inderdaad, ik ben nu anders aan het trainen.