Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Gratis snelcurus Basecamp tijdens Fiets en Wandelbeurs

Hans Vaessen
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Hans Vaessen 09 feb 2016 21:58

Ter informatie:

Velen (ahem) kennen me van mijn youtube video's en cursus DVD. Dit jaar mag ik, namens Garmin Nederland, tijdens de fiets- en wandelbeurs in Utrecht op za en zo tweemaal een uur lang snelcursus Basecamp geven.

Het is gericht op de recreatieve fietser, beginnende Garmin gebruiker; niet zozeer op de fitness. Dus: het downloaden en manipuleren van routes, zelf routes maken, het verschil tussen bijvoorbeeld Garmin topo pro en OSM, routeringsinstellingen, het bekijken van routes in Google Earth etc etc..

Geen commercieel verhaal. maar 'hands on' vanuit de praktijk demonstrerend.

Deelname is voor bezoekers aan de FW beurs geheel gratis; reserveren of aanmelden niet nodig.

Mocht je het interessant vinden: kijk even op http://www.mrgps.nl/gratis-mrgps-cursus/ voor de exacte tijden en locatie.

Ik kijk er naar uit!

Groet!
Hans
Video over gebruik Garmin-toestellen? Zie http://www.mrgps.nl/fietsen-en-wandelen/bonus-videos/

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 10 feb 2016 01:01

Als Garmin nu eens begrijpelijke software zou maken, dat zal een hoop stres voorkomen. Het is echt onbegrijpelijk hoe ze het elke keer weer kunnen verknallen.
Maar even weer on topic, goed initiatief van je Hans ik kom zeker even langs.

Hans Vaessen
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Hans Vaessen 10 feb 2016 11:04

mao schreef:Als Garmin nu eens begrijpelijke software zou maken, dat zal een hoop stres voorkomen.
Klopt. De Garmin software blinkt niet uit door gebruiksvriendelijkheid. Komt deels ook omdat garmin er wellicht te veel in heeft willen stoppen en het voor allerlei doelstellingen gebruikt moet kunnen worden; van motorrijden tot geocaching.

Betekent dat je eerst een zeker basis-inzicht moet bereiken en vervolgens liefst ook wat routine moet opdoen. En dan is het echt wel een erg leuk programma.
Video over gebruik Garmin-toestellen? Zie http://www.mrgps.nl/fietsen-en-wandelen/bonus-videos/

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 10 feb 2016 11:10

Hans, toen ik gisteren het filmpje bekeek wat in jouw onderschrift staat, begreep ik waarom ik Garmin niet begrijp. Hoe kun je het bedenken om een fietsroute om te dopen in snelweg? Of heb ik er helemaal niets van begrepen?
Ik krijg het niet eens voor elkaar om een route in BaseCamp te beginnen, terwijl ik met Mapsource toch echt wel goed overweg kan.
Hoe kun je het BaseCamp noemen en dan zeggen dat je wel eerst routine op moet doen? Of mag ik Base niet vertalen in basis?
Het zou fijn zijn als er een keer een eenvoudige uitleg zou komen. (Ik heb een Touring Plus, en wat je in het filmpje zegt dat het scherm goed af te lezen is, in het Zuid Franse in de winter dus niet)

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 10 feb 2016 12:00

Beide applicaties zijn IMHO compleet overbodig door online routebuilders zoals Gpsies, Strava, enz. vele malen beter en gebruiksvriendelijker zijn.

Desalniettemin een leuk initiatief.

Hans Vaessen
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Hans Vaessen 10 feb 2016 14:05

Jans schreef:Hoe kun je het bedenken om een fietsroute om te dopen in snelweg? Of heb ik er helemaal niets van begrepen?
Ik begrijp je gevoel maar "There is more than meets the eye".

Ik was ooit zelf de 'bedenker' van de OnRoute fietskaart. Bedoeling was een kaart te ontwerpen waardoor je toestel, zonder dat je eerst achter de computer moet, in staat is zelf een mooie route te berekenen.

Maarrr... de algoritmes van het toestel zijn in basis gericht op het berekenen van een efficiente route. En we konden die software van het toestel niet veranderen.
De truc die we vervolgens uithaalden is dat we het toestel wijsmaken dat de mooie fietspaden snelwegen zijn; de 'echte snelwegen' helemaal verboden en de N wegen heel langzaam. Gevolg: het toestel denkt een snelle route te berekenen, maar in werkelijkheid gaat hij over de mooie fietspaden.

Ook Open Fiets Map werkt op dergelijke wijze; haalt zelfs nog een trucje uit met tolwegen.

Dat staat als zodanig los van garmin of basecamp, maar komt simpelweg doordat de kaartenmaker de software van het toestel niet kan veranderen.

Zou je werken met de (dure) topo pro kaarten van garmin dan werkt dat anders: garmin werkt met andere (eigen) software om die kaarten te bouwen en met die combinatie werkt het logischer en intuïtiever.

In de praktijk is dit één van de vele voorbeelden 'die je even moet weten'. Weet je het eenmaal dan is het geen probleem meer.

En zeker: online routeplanners werken vaak heel goed en makkelijk. Routeringskwaliteit hangt echter ook af van de gebruikte kaart. Persoonlijk vind ik routeyou mooie routes leveren, maar is wel weer wat onhandiger in het gebruik. in algemene zin geldt dat planners die werken op basis van google maps makkelijk werken maar geen geweldige routes leveren.

Ander verschilpunt tussen basecamp en online is dat je met basecamp geen internetverbinding nodig hebt plus dat je dezelfde kaart kunt gebruiken als die in je toestel staat. Betekent dat je ook goed kunt werken met routes in plaats van tracks. Dat heeft enkele voordelen.

Maar, voor de helderheid: ieder z'n voorkeur!

Ik merk echter vaak dat weerstand tegen bijv basecamp of open fiets map vaak voortkomt uit onvoldoende inzicht. Een training als hierboven kan nèt dat duwtje zijn om er toch veel plezier van te hebben.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 10 feb 2016 15:59

Hans, Ik vind dat zo 'n training niet nodig zou moeten zijn. Een goede handleiding werkt voor mij normaal gesproken prima, maar ja, als er geen goede handleiding is... En om naar een beurs te moeten om het te leren??
Maar goed, ik kan ook niet het komende weekend, dus maar even aanmodderen met BaseCamp en de Touring Plus.

Hans Vaessen
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar Hans Vaessen 11 feb 2016 11:28

Jans schreef:Hans, Ik vind dat zo 'n training niet nodig zou moeten zijn.
Ik denk dat het voor veel mensen ook helemaal niet nodig is. Maar het omgekeerde geldt ook: voor veel mensen zal zo'n training helpen toestel en software beter te begrijpen en er daardoor meer plezier van te hebben.

Vergelijk het met bijvoorbeeld een programma als excel of word. De basis lukt iedereen wel; maar, ook al is er een prima help-functie: men gebruikt veelal slechts een fractie van de mogelijkheden.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 11 feb 2016 12:09

@Hans En dat is nu juist niet het geval. Er is, voorzover ik weet, geen fatsoenlijke handleiding waar zaken duidelijk in uitgelegd worden.
Als jij wel een bruikbaar document weet, ik hou me aanbevolen. En dan bedoel ik niet één of ander vaag youtube filmpje. Gewoon een stappenplan.
Hoe werkt BaseCamp in samenspraak met mijn Touring Plus. Ik heb het nergens kunnen vinden. Door try en error zijn er inmiddels best zaken wat duidelijker, maar dat lijkt me niet de manier.

synapse
Forum-lid

Gebruikersavatar synapse 11 feb 2016 12:32

Dan maar de gratis cursus volgen?
Courir c'est mourir un peu

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 11 feb 2016 15:29

@synapse Niet alles gelezen? ik heb het weekend niet de mogelijkheid in Utrecht te zijn. En wat is gratis? Je moet er heen, je moet de beurs binnen komen. Niet dat mij dat zou weerhouden.
Maar dan blijft nog steeds het probleem dat je voor een product dat zoveel verkocht is, niet eens een fatsoenlijke gebruiksaanwijzing kunt maken.

gene
Forum-lid

gene 11 feb 2016 15:57

Ik vind het een prachtig initiatief van Hans. Je mag hem de onlogische software van Garmin niet kwalijk nemen. Ik heb met Basecamp leren werken via de video's en het forum van Waypoint.nl en deze zijn zeer gedetailleerd. Ik denk dat velen klagen omdat ze zich niet de moeite doen om er mee te leren werken en een fiets gps vergelijken met het gemak van een auto gps.

Plaats reactie