Alles over vakanties op én met de fiets

Fietsknooppunt routes met racefiets-vriendelijke-fietspaden?

sander1
Forum-lid

sander1 11 feb 2016 15:29

Hallo, ik ben op zoek naar routes die racefiets-vriendelijke-fietspaden bevatten. Ik heb zoiets gevonden op 'fietsplanner' van de fietsersbond, daar kun je een ronde maken van een variabel aantal km's en dan gericht op racefiets (dan houdt hij rekening met de fietspaden). Maar daar vind ik geen fietsknooppunten bij. En dat wil ik graag, want die fietsknooppunten kan ik dan op een klein briefje schrijven en op mijn stuur plakken.

Liefst routes in omgeving van Geldrop (Brabant).

Bedankt alvast!

Ps: nee ik heb geen luxe garmin waarin ik externe routes kan zetten en volgen ;)

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 11 feb 2016 15:40

Op het forum van de Fietsersbond worden dergelijke vragen ook beantwoord door de medewerkers van de Fietsersbond. In het Knooppuntensysteem zitten heel wat stukken onverhard inderdaad.

Ooh, heb je al gevonden, zie ik net. :winkthumb:

Woefdram
Forum-lid

Woefdram 11 feb 2016 15:46

Die routeplanner heeft ook de mogelijkheid om een eigen routeprofiel te hanteren, heb je daar al mee gespeeld? Er is een schuifje voor "Via fietsknooppuntennetwerk" of "Via LF routes", geen idee of het werkt.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 11 feb 2016 15:57

Kan je hier iets mee?
http://www.fietsnet.be/routeplanner/default.aspx

Onverharde en kasseistroken zijn in andere kleur aangeduid.

fietsvriend
Forum-lid

fietsvriend 11 feb 2016 17:10

In België zijn de onverharde stukken inderdaad aangegeven met een andere kleur. In Nederland helaas niet. Ook op veel knoopppuntroutes die geschikt zouden zijn voor racefietsen, kom je onverharde stukken tegen. Dikkere banden monteren of de gok nemen, is mijn advies.
Michiel

RUUD2
Forum-lid

RUUD2 11 feb 2016 19:24

Ik gebruik fietsnet.be voor de racefiets omgeving Lommel/Achel en delen van NoordBrabant.
Fietsnet.be geeft goed onverhard aan.

alliance_0
Forum-lid

Gebruikersavatar alliance_0 11 feb 2016 21:09

@sander1 Bij de routeplanner van de fietsersbond is het heel goed mogelijk om via fietsknooppunten te plannen. Na het plannen van een route kun je aan de linkerzijde van het scherm alle mogelijk denkbare parameters instellen, waaronder fietsknooppunten en LF routes.In het kaartscherm boven fietsknooppunten/LF routes aanklikken en alles wordt op de kaart en in de routebeschrijving weergegeven. Voor Nederland is er mijns inziens geen betere routeplanner. Een beetje spelen met de mogelijkheden en je komt er vanzelf uit.

rodeo
Forum-lid

rodeo 11 feb 2016 21:22

Maar dan nog kun je onverhard krijgen. Soms erg slecht begaanbaar voor racefietsen.

Benito
Forum-lid

Benito 11 feb 2016 21:56

In de fietrouteplanner kun je bij voorkeuren kiezen voor vermijd onverhard en tevens vermijd veerpont etc.
Ik vind hem in principe wel goed werken, maar soms speel ik wat met de via-punten, omdat ik anders over wegen wordt gestuurd waarvan ik weet dat het wegdek niet al te florisant is voor racefietsen.

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 11 feb 2016 22:33

Handige input voor mij.
Ik ben momenteel bezig met een pilot voor een fietsroute app in de Kempen (Noord Brabant).
App is er nu alleen voor Android en alleen nog met de Brabantse knooopunten, de rest volgt.
Doelgroep is vooral recreanten maar lijkt mij wel handig om er ook iets in te bouwen zodat de forummers er ook iets aan hebben.

Zal eens kijken of ik ook info kan krijgen over verhard en onverhard.

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 12 feb 2016 09:05

Bij de fietsrouteplanner kun je meerdere variabelen aanpassen en zo onverhard gewoon vrijwel volledig vermijden.
Ik moet overigens toegeven dat ik regelmatig routes via knooppunten plan, maar daarvoor de Belgische planner gebruik, die doet het ook gewoon voor Nederland en die vind ik wat gebruiksvriendelijker.
Ach, ik zeg ook maar wat

Plaats reactie