Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Mountainbikers Heuvelrug hebben vergunning nodig

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 18 dec 2015 20:46

Jans schreef:
dickw schreef:Een dier wat omkomt op de weg heeft ook een andere kant: Een automobilist, motor, bromfietser of brommer. Hmmm, als zo'n dier dan omkomt, dan liever door een geweer als op mijn bumper.
Alleen jammer dat je dat niet voor het zeggen hebt. Hoeveel er op de Veluwe ook afgeschoten worden, ongelukken met auto's gebeuren toch nog steeds.
Gewoonweg een achterlijke opmerking van dickw. Raakt echt kant noch wal.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Karl66
Forum-lid

Karl66 18 dec 2015 22:27

Maar wat is er logisch of begrijpelijk aan het bewust opjagen van dieren in hun eigen gebied, met als resultaat dat er meer ongelukken met auto's gebeuren?
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 18 dec 2015 22:49

Karl66 schreef:Maar wat is er logisch of begrijpelijk aan het bewust opjagen van dieren in hun eigen gebied, met als resultaat dat er meer ongelukken met auto's gebeuren?
Ook in gebieden waar geen fietsers met licht op rijden, gaan die dieren de weg over, dus je hebt helemaal geen "opjagende fietsers" nodig om ongelukken te krijgen.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 18 dec 2015 22:52

Ff voor mijn begrip: wie is er nou precies bewust dieren aan het opjagen volgens jullie?

On topic: na goede verhalen heb ik ook maar een vergunning aangeschaft (gewoon per mail via een fietsenwinkel). Deze vakantie ga ik zeker die kant op. Welke route is aan te raden, waar starten, en is deze een beetje goed aangeven? Ik wil 2 tot 3 uur fietsen denk ik.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 18 dec 2015 23:01

Hoewel ik slechts een maal per jaar door de bossen van de Heuvelrug fiets, wil ik toch iets kwijt.
1. Die vergunning bestaat al (jaren?). Ik heb een mtb in Utrecht gebruikt gekocht met op de bovenbuis zo'n oranje sticker. Daarvoor is door mijn voorganger betaald. Dus what's new?
2. Ik kom dagenlang nooit ook maar een fietser tegen, buiten de asfaltroutes. Rommel ligt er niet en wegen die kapot gereden zijn, zijn dat overduidelijk door motorvoertuigen, die op een groot deel van het bosgebied gewoon toegang hebben.
3. Als ik betaal, ook al is het maar €7,50, wil ik wel weten waarvoor.

MTB Heuvelrug
Forum-lid
Contact

MTB Heuvelrug 19 dec 2015 13:42

De vergunning van het Nat. Park Utr. Heuvelrug is alleen geldig op de routes binnen het NP: Austerlitz, Zeist, Leersum, Amerongen, Kwintelooijen, Rhenen. De vergunning is in 2015 ingevoerd en dit is dus het eerste jaar.

De vergunning van Nm is geldig in een aantal van hun Nat. Parken, oa. Veluwezoom, Loonse en Drunense Duinen en Bergherbos.

De overheid heeft er voor gekozen om drastisch te bezuinigen op natuur en recreatie. Nat. Parken 100% reductie op budget. SBB 50% reductie. Etc.
Er is eigenlijk alleen nog geld voor basis-recreatie zoals wandelen en fietspaden. Als je daar een menig over hebt: bij de volgende verkiezingen svp een ander hokje rood kleuren. Ruiters zitten overigens in het zelfde schuitje.

We moesten dus een verdienmodel ontwikkelen waarmee we ons eigen broek op kunnen houden. Dat is het vergunningsvignet geworden. Drie knaken voor een jaar biken. Waarschijnlijk heb je een veelvoud daarvan uitgegeven voor je begint met fietsen en je auto aan de voet van de Heuvelrug parkeert.

Je geld gaat naar de ontwikkeling van nieuwe routes. In 2014 hebben we een nieuwe routes in Zeist, Rhenen en Kwintelooijen aangelegd. In 2015 hebben we Amerongen en Leersum een enorme upgrade gegeven. In 2016 gaan we Austerlitz upgraden en de route Overberg aanleggen. In 2017 gaan we naar alle waarschijnlijkheid een lus maken naar Driebergen, Doorn en Leersum, Daarna nog wat tussenstukjes.

Onderhoud wordt door vrijwilligers gedaan. Voor groot onderhoud hebben we een kraanmachinist nodig. We denken op dit moment dat elke route om de 5 jaar een volledige revisie nodig heeft. Dat doen we, omdat we goed begaanbare en erosievrije routes willen en geen tankgrachten of loopgraven die het hele jaar onder water staan. Daar zit het grote verschil met de aanpak van Nm. Die laten naar onze mening hun routes teveel degraderen en hebben op plekken achterstallig onderhoud.

We zijn blij als je komt en een vignet gekocht hebt. Als je het te duur vindt of niet nodig of een andere mening bent toegedaan, is het ook prima. Er zijn meer dan voldoende routes in Nederland waar je zonder kosten kunt fietsen. Het is druk genoeg op de Heuvelrug.
Het is onwaarschijnlijk dat er op andere plekken ook een vignet ingevoerd zal worden. En ook zeer onwaarschijnlijk dat er een landelijk vignet komt. De grote terreinbeherende organisaties verschillen teveel van mening.

Nog vragen? Volg ons op FB.
link: Website

QQleQ
Forum-lid

Gebruikersavatar QQleQ 19 dec 2015 13:57

De inspanningen van de afgelopen jaren op de Utrechtse heuvelrug hebben al een prachtig resultaat opgeleverd, en helemaal als je bedenkt hoe gering de mtb-voorzieningen hier voorheen waren. En ook als je het vergelijkt met de route even verderop bij Lage Vuursche die niet onder het beheer van deze club is; op zich ook een mooi parcours, maar het lijkt hier vaak meer op een zwembaan dan op een mtb-pad.

dickw
Forum-lid

Gebruikersavatar dickw 21 dec 2015 08:47

Jans schreef:
dickw schreef:Een dier wat omkomt op de weg heeft ook een andere kant: Een automobilist, motor, bromfietser of brommer. Hmmm, als zo'n dier dan omkomt, dan liever door een geweer als op mijn bumper.
Alleen jammer dat je dat niet voor het zeggen hebt. Hoeveel er op de Veluwe ook afgeschoten worden, ongelukken met auto's gebeuren toch nog steeds.
Helemaal mee eens. Het genoemde artikel gaat dan ook over dieren die de weg op komen doordat ze gestoord worden. Dit komt natuurlijk door natuurlijke vijanden, maar blijkbaar ook door MTB-ers. En dat kunnen we met zijn allen natuurlijk wel beperken (want is ook verboden) dus goede actie van MTB Heuvelrug.

piwi2002
Forum-lid

piwi2002 14 feb 2016 12:20

53x11 schreef:Ff voor mijn begrip: wie is er nou precies bewust dieren aan het opjagen volgens jullie?

On topic: na goede verhalen heb ik ook maar een vergunning aangeschaft (gewoon per mail via een fietsenwinkel). Deze vakantie ga ik zeker die kant op. Welke route is aan te raden, waar starten, en is deze een beetje goed aangeven? Ik wil 2 tot 3 uur fietsen denk ik.
Met her risico dat ik te laat ben: Amerongen is een top route, best pittig. LageVuursche in combinatie met Soesterhoogte is wat gemakkelijker, maar ook zeker mooi. Zeist zit er wat tussenin met veel technische passages.

fredmtb-sport
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 14 feb 2016 13:07

Risico?? Nee hoor, LV en Soest niet te vergelijk met de routes op de Heuvelrug.
Maar ben je al op Leersum 2.0 geweest? Dat is helemaal feest. Routes bieden genoeg mogelijkheden voor paar uur plezier.
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 14 feb 2016 13:53

Amerongen vind ik de leukste. De eerste lange klim in het rondje Leersum is ook leuk (start Utrechtsebaan), maar de "flow" op Amerongen is veel mooier (daarom deze gister, naast het rondje Leersum, maar 2X gedaan :-) ). Rhenen is ook een leuke ronde, maar voor de korte afstand eigenlijk te lang fietsen vanaf Amerongen.

In ieder geval zijn de routes die lousy €7,50 meer dan waard!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

MTB Heuvelrug
Forum-lid
Contact

MTB Heuvelrug 15 feb 2016 11:06

Op 15 maart begint het broedseizoen. Voor die tijd zijn we klaar met de upgrade van Leersum en Amerongen en is de aanleg van de nieuwe lus naar Overberg klaar.
Na de zomervakantie gaan we verder in Austerlitz en omgeving.

Dankzij jullie bijdrage á 7,50 per man/vrouw hoeven we geen subsidie aan te vragen en zijn we vrij te doen en laten wat we willen, zodra we toestemming van de terreineigenaren hebben. Utrechts Landschap en Staatsbosbeheer werken mee. Veel andere kleine eigenaren ook. Daar zijn we blij mee.

Dankzij de nieuwe routes is het wildrijden op de de 'verkeerde' paden met 80 á 90% afgenomen. Dat kunnen we zien via Strava heatmap en dat horen we via de waarnemingen in het veld van toezichthouders. Die kunnen zich nu richten op stropers en honden die achter het wild aangaan.

In de aanloop naar 15 maart kunnen we nog best wat hulp bij de aanleg gebruiken. We hebben op dit moment drie kranen aan het werk. Nieuwe parcoursen moeten geëgaliseerd worden voor ze in gebruik genomen kunnen worden. En het slechte weer in de afgelopen moessonperiode heeft ons een flinke achterstand bezorgd.

Je bent welkom om een dagdeel te komen helpen op elke zaterdag tussen nu en 15 maart. Onze wens is dat iedereen die hier komt fietsen éen keer per jaar een halve dag komt helpen. Een hark en een spade is alles wat je nodig hebt.
Meer informatie op onze FB pagina's. Zie onderin in mijn sig.
link: Website

Plaats reactie