Trek domane 5.2 54 of 56cm
Als je op de 54 een paar cm spacers hebt en eventueel ook een 10cm stuurpen zit je al een stuk rechter dus daar heb je 56 niet echt voor nodig. Dat advies zal wel alleen op basis van binnenbeenlengte zijn. Op basis van je totale lengte zou Trek ook een 54 adviseren:
Houdt er rekening mee dat bij twijfel het bijna altijd het beste is voor het kleinere frame te gaan.
Houdt er rekening mee dat bij twijfel het bijna altijd het beste is voor het kleinere frame te gaan.
Campagnolo Ultra Dork
Ik ben 1,78 en rijd een 56 domane en een 56 Madone. Daar zit ik goed op met een 110 stem. Nu verschillen wij wel iets, want mijn Madone is een H1 met 1cm spacer en een 5mm topcap en op de domane geslammed met 5mm topcap. Ik heb een 56 en geen 54 omdat ik de fiets niet te lui wil maken. Persoonlijk denk ik dat de 56 juist wel interessant is voor je, bijna dezelfde head tube lengte en een marginaal kortere bovenbuis dan je Madone. Wil je dus iets rechter zitten, dan doe je de 56 het minst geweld aan.
De 56 Domane is toch echt 14mm hoger dan een H2 fit (Madone en de aluminium modellen ) in maat 56. Met de 54 kun je nog alle kanten op behalve veel dieper zitten. Hoger, korter en langer is allemaal nog mogelijk.lawnmower schreef:Ik ben 1,78 en rijd een 56 domane en een 56 Madone. Daar zit ik goed op met een 110 stem. Nu verschillen wij wel iets, want mijn Madone is een H1 met 1cm spacer en een 5mm topcap en op de domane geslammed met 5mm topcap. Ik heb een 56 en geen 54 omdat ik de fiets niet te lui wil maken. Persoonlijk denk ik dat de 56 juist wel interessant is voor je, bijna dezelfde head tube lengte en een marginaal kortere bovenbuis dan je Madone. Wil je dus iets rechter zitten, dan doe je de 56 het minst geweld aan.
Campagnolo Ultra Dork
Zeker waar, maar aangezien TS niet dieper wil zitten maar eventueel hoger, vind ik de 56 geschikter omdat je dan het spacerwerk zoveel mogelijk beperkt. Als de vraag puur is: ga ik ook goed zitten op een 54? Ja allicht wel en als je dan de noodgrepen als een stapeltje spacers, een lange stem en langere zadelpen niet erg vindt is het wellicht prijstechnisch interessant. Mooier en meest gunstig voor de rijeigenschappen van de fiets, vìnd ìk dan misschien een 56. Het blijft een beetje koffiedik kijken want ik ken TS fitchart niet
Maar op een 56 zit je zeker hoger. De reach is vrijwel identiek dus de stuurpen zal dezelfde lengte hebben. En tot 2cm spacers op een comfortracer is zeker geen noodgreep. Als er al een bezwaar is op de 54 dan moet het op rijeigenschappen zijn, de maat is gewoon goed.
Campagnolo Ultra Dork
Wat een interessante feedback allemaal!!!!! Het maakt het er natuurlijk niet makkelijker op .
Ernie wat bedoel je juist met de verandering in rijeigenschappen?
Zou ik op de Domane 54 zonder spacers ook nog rechter zitten dan nu, gezien de andere geometrie van het kader?
Groeten Simon
Ernie wat bedoel je juist met de verandering in rijeigenschappen?
Zou ik op de Domane 54 zonder spacers ook nog rechter zitten dan nu, gezien de andere geometrie van het kader?
Groeten Simon
Simon
Om even het vergelijk te maken tussen de Domane in 54 en de Madone H1 van Lawnmower: Op de Domane heb je een balhoofdhoek van 71,3 graden en een vork offset van 53mm versus 73 graden en 40mm op de H1. Omdat de Domane een stuk korter is, ook in een gelijke maat heb je waarschijnlijk ook nog een langere stuurpen nodig. De wielbasis is ondanks de korte zit ook nog eens bijna 2cm langer. Dit zijn allemaal zaken die het stuurkarakter veranderen. De Domane heeft een veel rustiger karakter, stabiel rechtdoor en ook veel makkelijker zonder handen te rijden vanwege het grotere zwenkwieleffect. De Madone voelt nerveuzer en stuurt scherper.
Wat het beste is kan ik niet zeggen want dat is grotendeels afhankelijk van persoonlijke voorkeur. Rijdt je criteriums met veel haakse bochten dan wil je het scherpe sturen. Rijdt je dagelijks over de kasseien dan wil je de rust. Voor de meest wielertoeristen is meer een zaak van wat je prettig vindt i.p.v. noodzaak.
Op de Domane met gelijke lengte stuurpen zit je iets meer rechtop. je zit dan wel iets korter maar korter is automatisch meer rechtop. in het meest extreme scenario is de last van je nek dan verdwenen en krijg je last van je onderrug (dat komt vaak van te kort zitten). Neem je de stuurpen 1cm langer dan zit je nagenoeg gelijk.
Wat het beste is kan ik niet zeggen want dat is grotendeels afhankelijk van persoonlijke voorkeur. Rijdt je criteriums met veel haakse bochten dan wil je het scherpe sturen. Rijdt je dagelijks over de kasseien dan wil je de rust. Voor de meest wielertoeristen is meer een zaak van wat je prettig vindt i.p.v. noodzaak.
Op de Domane met gelijke lengte stuurpen zit je iets meer rechtop. je zit dan wel iets korter maar korter is automatisch meer rechtop. in het meest extreme scenario is de last van je nek dan verdwenen en krijg je last van je onderrug (dat komt vaak van te kort zitten). Neem je de stuurpen 1cm langer dan zit je nagenoeg gelijk.
Campagnolo Ultra Dork