Framehoogte
- sonderangebod
- Forum-lid
Wat is de juiste manier om de framehoogte te meten, is dit vanaf de bovenkant van de trapas, of inclusief de trapas, of misschien vanaf de hartmaat van de trapas. Deze vraag omdat ik het zelfde frame kan opmeten als +/- 57 cm en ook als +/- 61 cm.
Je meet altijd vanaf de hart van de trapas, alleen tot waar je dan meet kan nogal schelen.
Sommigen meten tot bovenkant zitbuis (C-T), anderen tot het midden van de bovenbuis (C-C), daar waar hij aansluit op de zitbuis.
Dan heb je ook nog dat tegenwoordig de meeste bovenbuizen schuin aflopen (sloping).
En dan wordt soms weer de 'virtuele' hoogte aangegeven (waarbij het schuin aflopen van de bovenbuis buiten beschouwing wordt gelaten)...
Snappie?
Sommigen meten tot bovenkant zitbuis (C-T), anderen tot het midden van de bovenbuis (C-C), daar waar hij aansluit op de zitbuis.
Dan heb je ook nog dat tegenwoordig de meeste bovenbuizen schuin aflopen (sloping).
En dan wordt soms weer de 'virtuele' hoogte aangegeven (waarbij het schuin aflopen van de bovenbuis buiten beschouwing wordt gelaten)...
Snappie?
- sonderangebod
- Forum-lid
Allen bedankt. Ben wat aan het googelen naar een nostalgische opafiets en wil graag weten welke maat het beste bij mij past. Ik heb nog 2 oude frame's liggen die waarschijnlijk alle twee 57cm zijn, deze fietsen vond ik qua grootte altijd wel prettig, maar wist niet hoe ik de maat precies vast moest stellen om te vergelijken met een nieuwe. Ben ook nog wel aan het nadenken of ik niet een van de twee fietsen ga opknappen, de frames zijn wel roestig. Het is een Gazelle populair en een Batavus ascot. Het probleem is dat je voor relatief weinig geld al een nieuwe nostalgische fiets kunt kopen, opknappen van een oude kost dan misschien nog wel meer, maar ga het toch nog eens overwegen. Ik rijd nu op een oude Union damesfiets, maar dat is ook niet veel soeps. Deze heeft al een jaar bij het oude ijzer gelegen. ik zou het ook wel leuk vinden om zelf een frame e.d. te lassen.
Hoogte van het frame is de minst relevante maat...
Het is een vrijwel betekenisloze traditie. De conservatieve fietsbranche is daar gek op.havana schreef:Hoogte van het frame is de minst relevante maat...