wat kopen ? Specialized, KTM, Ridley, Wilier
-
- Forum-lid
Mijn focus Culebro is aan vervanging toe.
Wil een racefiets kopen waarmee ik ook naar mijn werk rijd en af en toe een toertocht.
Gewicht is niet zo belangrijk, slijtvastheid van onderdelen wel.
Heb naar mijn eigen fietsenmaker + 2 andere in de buurt geweest en twijfel nu nog tussen onderstaande. Qua uiterlijk vind ik ze bijna allemaal even leuk en wat afmontage betreft ligt ook alles dicht bij elkaar. ( ga ervan uit dat nieuwe tiagra even goed is als oude 105.
- Ridley Finix A20 + 105,11 speed kabels intern , goede wielen?
-Specialized allez DSW elite + nieuwe tiagra, Specialized, ...
KTM strada 1000 + deels 105 , goede wielen
Merida Ride 400 + volledig 105, looks, interne kabels
+ fietsen maker verkoopt ook Wilier
iemand advies over bepaalde fietsen? kosten ongeveer even veel, Specialized en KTM de duurste.
Wil een racefiets kopen waarmee ik ook naar mijn werk rijd en af en toe een toertocht.
Gewicht is niet zo belangrijk, slijtvastheid van onderdelen wel.
Heb naar mijn eigen fietsenmaker + 2 andere in de buurt geweest en twijfel nu nog tussen onderstaande. Qua uiterlijk vind ik ze bijna allemaal even leuk en wat afmontage betreft ligt ook alles dicht bij elkaar. ( ga ervan uit dat nieuwe tiagra even goed is als oude 105.
- Ridley Finix A20 + 105,11 speed kabels intern , goede wielen?
-Specialized allez DSW elite + nieuwe tiagra, Specialized, ...
KTM strada 1000 + deels 105 , goede wielen
Merida Ride 400 + volledig 105, looks, interne kabels
+ fietsen maker verkoopt ook Wilier
iemand advies over bepaalde fietsen? kosten ongeveer even veel, Specialized en KTM de duurste.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Specialized zou voor mij direct afvallen vanwege de groep. De nieuwe Tiagra is niet slecht, maar de 105 groep is een stuk beter en meer future proof. Denk dan aan 11 speed en alle onderdelen die compatible zijn met Ultegra en Dura Ace, iets wat bij Tiagra niet het geval is (bijv after-market kettingbladen).
-
- Forum-lid
thx voor de input amclassic-fan.
De Specialized staat er vooral tussen omdat de verkoper van Specialized winkel het overtuigendst overkwam , mocht ik een onbeperkt budget hebben zou ik waarschijnlijk een Specialized zou kopen(of Pinarello). Maar binnen mijn budget ( max 1500 ) kan ik waarschijnlijk beter na andere merken kijken die voor die prijs 105 aanbieden. Vind de Merida de mooiste , maar heb om een of andere reden iets meer vertouwen in Ridley die ik goed vind maar minst mooie van alle fietsen.
De Specialized staat er vooral tussen omdat de verkoper van Specialized winkel het overtuigendst overkwam , mocht ik een onbeperkt budget hebben zou ik waarschijnlijk een Specialized zou kopen(of Pinarello). Maar binnen mijn budget ( max 1500 ) kan ik waarschijnlijk beter na andere merken kijken die voor die prijs 105 aanbieden. Vind de Merida de mooiste , maar heb om een of andere reden iets meer vertouwen in Ridley die ik goed vind maar minst mooie van alle fietsen.
Aan de andere kant slijten 10 speed onderdelen een klein beetje minder en zijn ze een stuk goedkoper om te vervangen.
Ik kan nu nog steeds 7 speed onderdelen krijgen van voldoende kwaliteit dus 10 speed is de komende 20 jaar nog wel te krijgen.
Zelf zou ik van deze fietsen er ook een met 105 nemen hoor want je bespaard al genoeg door niet met de auto te gaan.
Maar als je echt meer slijtvaste onderdelen wilt moet je volgens mij nog steeds bij Campagnolo zijn.
Het overtuigend overkomen van een verkoper heeft natuurlijk niks met de kwaliteiten van de fiets te maken. Merida is 50% eigenaar van Specialized en maakt alle frames...
Ik kan nu nog steeds 7 speed onderdelen krijgen van voldoende kwaliteit dus 10 speed is de komende 20 jaar nog wel te krijgen.
Zelf zou ik van deze fietsen er ook een met 105 nemen hoor want je bespaard al genoeg door niet met de auto te gaan.
Maar als je echt meer slijtvaste onderdelen wilt moet je volgens mij nog steeds bij Campagnolo zijn.
Het overtuigend overkomen van een verkoper heeft natuurlijk niks met de kwaliteiten van de fiets te maken. Merida is 50% eigenaar van Specialized en maakt alle frames...
Campagnolo Ultra Dork
Op basis van de looks wel. Als de geometrie van de Culebro goed bevallen is dan houdt je de Specialized en de KTM over. Wil je wat meer rechtop komen te zitten de Ridley en de Merida. Op zich is dat een rare verdeling want bij de eerste 2 krijg je een 10 speed groep en bij de laatste 11 speed. Misschien eest maar eens verdiepen in de gewenste geometrie, wat je niet wilt wegstrepen en dan nog wat fietsenmakers bezoeken om de short list weer compleet te maken.
De Merida heeft trouwens ook geen volledig 105 volgens de site.
De Merida heeft trouwens ook geen volledig 105 volgens de site.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
Na veel denken nog altijd twijfel tussen volgende 2
https://www.ridley-bikes.com/be/nl/bike ... -01bm.html
http://www.merida-bikes.com/nl_nl/bikes ... -4644.html
pluspunt , beiden te koop bij eigen fietsenmaker.. prijs met verwachter korting 1150 Ridley , 1250 Merida .......,
https://www.ridley-bikes.com/be/nl/bike ... -01bm.html
http://www.merida-bikes.com/nl_nl/bikes ... -4644.html
pluspunt , beiden te koop bij eigen fietsenmaker.. prijs met verwachter korting 1150 Ridley , 1250 Merida .......,
Ben je eigenlijk niet veel beter af als je dat geld investeert in een nieuwe 105 of zelfs Ultegra groep en een paar goede wielen?
het is nu niet dat je met deze frames een sprong voorruit zet en als ik dan dat 9,8kg lees bij het gewicht van die Ridley wordt ik toch ook niet echt vrolijk...
het is nu niet dat je met deze frames een sprong voorruit zet en als ik dan dat 9,8kg lees bij het gewicht van die Ridley wordt ik toch ook niet echt vrolijk...
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
Was eerst mijn bedoeling nieuwe wielen op fiets te plaatsen, maar tot vaststelling gekomen dat kettingbladen versleten zijn, trapas ook aan vervanging toe. Als ik alles samentel kom ik bijna aan prijs van nieuwe fiets.
Gewicht van fiets maakt voor mij niet zo heel veel uit, is niet zo dat ik vaak ga klimmen.
Enige reden waarom ik nog twijfel aan nieuwe fiets zijn de wielen, bij geen enkel instapmodel zijn deze echt goed.
Gewicht van fiets maakt voor mij niet zo heel veel uit, is niet zo dat ik vaak ga klimmen.
Enige reden waarom ik nog twijfel aan nieuwe fiets zijn de wielen, bij geen enkel instapmodel zijn deze echt goed.
Maar die nieuwe fiets moet ook gewoon onderhouden worden toch? Dit wordt zo een dure hobby. Ik denk ook dat je voor jouw gebruik meer hebt aan een setje wielen met goed afgedichte naven b.v. Hope i.p.v. geld te investeren in een frame wat je eigenlijk al hebt.
Ik weet niet of je zelf een beetje interesse hebt in techniek maar met een paar tientjes aan gereedschap en een beetje hulp van Youtube en dit forum ben je niet meer afhankelijk van de fietsenmaker. Dat scheelt je echt bakken met geld als je vaak op de fiets naar het werk gaat.
Ik weet niet of je zelf een beetje interesse hebt in techniek maar met een paar tientjes aan gereedschap en een beetje hulp van Youtube en dit forum ben je niet meer afhankelijk van de fietsenmaker. Dat scheelt je echt bakken met geld als je vaak op de fiets naar het werk gaat.
Campagnolo Ultra Dork
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Als je 1500 euro budget hebt - en je huidige frame bevalt goed (probleem is wielen en slijtage groep), dan heb je meer waarde aan wat ernie C zegt door een goede groep (shimano 105 misschien zelfs ultegra, of SRAM rival, oid) plus een goede set wielen (voor 300 a 400 euro zit je al op hele goede prijs/kwaliteit wielen passend bij zo'n soort fiets).
Dat je voor bijna hetzelfde geld een nieuwe fiets koopt is waar, maar dan wat je zelf ook aangeeft, nog altijd met instap wielen, en een mindere groepset. Wel krijg je dan een schoon frame .
Maar gezien je shortlist wil je eigenlijk een ander soort geometrie (Merida of Ridley) tov je huidige frame. Dan is een nieuwe fiets niet zo'n gek idee. Maar persoonlijk zou ik dan niet voor een bijna 10kg zware jongen kiezen. Ook op het vlakke, in de bochten etc zul je dat verschil voelen (lomp en log). Dan heb je namelijk echt alleen een schone fiets gekocht en niet een upgrade tov je huidige fiets (nauwelijks althans). Dus mijn advies zou dan zijn om voor die merida te kiezen. Dat lijkt mij de betere keuze tussen deze 2.
Misschien kan je er binnen de 1500 euro bij de fietsenmaker nog wel een upgrade aan de wielen bij krijgen (fulcrum racing 3, of quattro oid). Of je houdt die 250 euro op zak, spaart nog een heel klein beetje door om over een paar maanden de upgrade te kopen.
Tip van Ernie C. over eigen onderhoud doen zou ik sowieso in overweging nemen. En als je lokale fietsenmaker een goede is, dan wil hij je daarin ook wel van adviezen voorzien en in bijstaan. waarschijnlijk draait het er dan op uit dat je je kleine onderhoud zelf doet (kettingkje, cassette, stuurlintje), maar waarschijnlijk groter onderhoud toch bij hem terug blijft komen. Is het win win voor beiden.
Dat je voor bijna hetzelfde geld een nieuwe fiets koopt is waar, maar dan wat je zelf ook aangeeft, nog altijd met instap wielen, en een mindere groepset. Wel krijg je dan een schoon frame .
Maar gezien je shortlist wil je eigenlijk een ander soort geometrie (Merida of Ridley) tov je huidige frame. Dan is een nieuwe fiets niet zo'n gek idee. Maar persoonlijk zou ik dan niet voor een bijna 10kg zware jongen kiezen. Ook op het vlakke, in de bochten etc zul je dat verschil voelen (lomp en log). Dan heb je namelijk echt alleen een schone fiets gekocht en niet een upgrade tov je huidige fiets (nauwelijks althans). Dus mijn advies zou dan zijn om voor die merida te kiezen. Dat lijkt mij de betere keuze tussen deze 2.
Misschien kan je er binnen de 1500 euro bij de fietsenmaker nog wel een upgrade aan de wielen bij krijgen (fulcrum racing 3, of quattro oid). Of je houdt die 250 euro op zak, spaart nog een heel klein beetje door om over een paar maanden de upgrade te kopen.
Tip van Ernie C. over eigen onderhoud doen zou ik sowieso in overweging nemen. En als je lokale fietsenmaker een goede is, dan wil hij je daarin ook wel van adviezen voorzien en in bijstaan. waarschijnlijk draait het er dan op uit dat je je kleine onderhoud zelf doet (kettingkje, cassette, stuurlintje), maar waarschijnlijk groter onderhoud toch bij hem terug blijft komen. Is het win win voor beiden.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
-
- Forum-lid
Hi
Uiteindelijk beslist een Merida Scultura 400 te kopen.
wel met Shimano wielen (nu RS 10 om deze na jaar te updaten naar iets beters.)
Behalve remmen is fiets bijna volledig 105 afgemonteerd
Reden dat ik deze fiets kies en toch niet de Merida Ride of Ridley Fenix ==> het gewicht, en de fietspositie , huidige fiets had een sportieve geometrie en was daar tevreden over.
Als ik mijn ideale frame maat bereken kom ik op 53 uit , binnenbeenmaat 81.
Samen met fm voor frame 52 gekozen. Stemt het meest overeen met mijn huidige fiets.
Bedankt voor de info. Mochten jullie nog tips hebben ivm goede wielen voor iemand met budget +/ 400 euro , altijd welkom...
http://www.merida-bikes.com/nl_nl/bikes ... -4637.html
Uiteindelijk beslist een Merida Scultura 400 te kopen.
wel met Shimano wielen (nu RS 10 om deze na jaar te updaten naar iets beters.)
Behalve remmen is fiets bijna volledig 105 afgemonteerd
Reden dat ik deze fiets kies en toch niet de Merida Ride of Ridley Fenix ==> het gewicht, en de fietspositie , huidige fiets had een sportieve geometrie en was daar tevreden over.
Als ik mijn ideale frame maat bereken kom ik op 53 uit , binnenbeenmaat 81.
Samen met fm voor frame 52 gekozen. Stemt het meest overeen met mijn huidige fiets.
Bedankt voor de info. Mochten jullie nog tips hebben ivm goede wielen voor iemand met budget +/ 400 euro , altijd welkom...
http://www.merida-bikes.com/nl_nl/bikes ... -4637.html