Carrera presenteert komend seizoen de Foldable Crit-helm. Dit beschermende hoofddeksel is opvouwbaar. De producent meldt trots dat de helm opgevouwen maar liefst twintig procent aan ruimte bespaart.
Het klinkt als een lumineus idee, een opvouwbare helm, zeker in het woon-werkverkeer. Carrera is dan ook niet de eerste die ermee op de proppen komt. De opvouwbare helm komt de laatste tijd steeds meer voor.De eerste vouwhelm dateert al uit de late jaren negentig. In de Verenigde Staten zette Motorika de Snapit op de markt, maar na enkele jaren verdween de helm alweer uit de winkels. Daarna bleef het een tijdje stil rond opvouwbare helmen.
CPSC en CEN
Biologic doorbrak de stilte met de Pango, waarvan de zij- en achterkant naar binnen geklapt konden worden. Onder de vleugels van vouwfietsmerk Dahon mocht de helm in Europa worden verkocht omdat het een CEN-keurmerk had gekregen. De Amerikaanse equivalent van dat keurmerk, CPSC, ontbrak echter en dus kon de helm niet in de VS verkocht worden.Carrera zat in een vergelijkbare spagaat in 2013 toen het een eerdere versie van de Foldable Crit lanceerde. Die helm kreeg al wel een CPSC-keur voor de Amerikaanse markt, maar nog geen keurmerk in de EU. Dat CEN-keurmerk heeft het nieuwste model wel. De helm van Carrera is een soort harmonica, waarbij de zijkanten naar binnen gedrukt kunnen worden als de helm niet in gebruik is.De nieuwste Foldable Crit is te koop voor 129 euro en is beschikbaar in een matte afwerking (met vizier) in rood, lime, blauw, wit en zwart. Daarnaast zijn er twee glansversies in zwart en wit.
Laatste jaren
Nu heeft Carrera dus zowel een CPSC als een CEN-keurmerk, maar in de laatste twee jaar hebben er zich nog meer producenten in de strijd geworpen, die ook aan zowel de Amerikaanse als de Europese eisen voldoen.Zo probeert
Closca via Kickstarter een helm op de markt te brengen die als een harmonica van boven naar beneden in elkaar kan schuiven. En heeft
Overade al een helm – met een vrij ingewikkeld vouwmechanisme – te koop.Het is maar de vraag of de opvouwbare helm in Nederland aan zal slaan omdat de ontwerpen van eigenlijk alle producenten aansluiten bij de behoeften van de fietsers die bij woon-werkverkeer een helm op willen en niet zozeer bij wielrenners of mtb’ers.