Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Speling shimano XT 785 body waardoor cassette slingert

terrier45
Forum-lid

terrier45 26 feb 2016 17:04

Een goedendag,

Ongeveer 2 maanden geleden heb ik een setje wielen van Shimano XT 785 gekocht bij Mantel. Na een maand zat er zo veel speling op dat als ik een slinger aan de trappers geef en dan de pedalen stil houd dat dan de cassette in zijn geheel van links naar rechts wiebelt/slingert, niet een klein beetje maar erg veel.
Nu ben ik naar Mantel teruggegaan en het probleem uitgelegd maar bij de werkplaats zeiden ze dat de speling bij shimano erbij hoort, ik was het daar niet mee eens en werd doorverwezen naar de afdeling. Daar aangekomen zei de medewerker dat er idd veel te veel speling op zat. Hij ging dit navragen (waarschijnlijk bij de werkplaats) en kwam terug met de mededeling dat ze allemaal speling hadden. Ik ging hier wederom niet mee akkoord en toen werd het wiel opgestuurd naar Shimano, vandaag terug opgehaald en er is niks mee gedaan.
Ben ik nou zo gek of hebben meer mensen last van een slingerende cassette van shimano?
Mij viel de service van Shimano/Mantel in ieder geval erg tegen, speling hoort volgens mij nooit zo erg te zijn.
Hebben meer mensen hier last van??

bikerke
Forum-lid

bikerke 26 feb 2016 17:36

Tuurlijk mag een body niet te veel speling hebben.
Of men moet de speling bijregelen of de body vervangen.

jsparie
Forum-lid

jsparie 26 feb 2016 20:43

Of de speling te groot is kunnen wij hier zo niet zeggen. Shimano body's hebben naar mijn ervaring vaak wel standaard al een klein beetje speling. Maar wat is een klein beetje? Je had bij Mantel toch even een vergelijking kunnen maken door zelf de speling van een nieuwe wiel te vergelijken met de speling die je bij je eigen wielen voelt ?

Na twee maanden zou je dan niet of nauwelijks verschil moeten voelen. Als je geen wereldreis gemaakt hebt tenminste.

Quarantanove
Forum-lid

Quarantanove 27 feb 2016 18:12

Als de speling in een paar maanden behoorlijk is toegenomen kan dat ook het gevolg zijn van na iedere rit de fiets afspuiten. Ik weet natuurlijk niet of je dat doet maar door schade en schande wijs geworden rijd ik nooit door plassen en zorg er voor dat ik na een rit nooit zo'n vuile fiets heb dat hem moet afspuiten. Want de draaiende onderdelen slijten heel snel van het afspuiten.

John-C
Forum-lid

Gebruikersavatar John-C 29 feb 2016 11:18

Sorry, maar "rijd ik nooit door plassen en zorg er voor dat ik na een rit nooit zo'n vuile fiets heb dat hem moet afspuiten"....

Duh ? het heet toch niet voor niets "mountainbiken"...natte en modderige trails horen er nou eenmaal bij.. ;)

Wanneer je naderhand de fiets gewoon met een lichte straal water bv. de tuinslang afspoeld, en dit enigszins met beleid doet, kan het echt geen kwaad....hogedrukreiniger is uiteraard taboe..
Een goede kwalitatieve naaf en body moet daar tegen kunnen...
Al heb ik wel vaker geen goede berichten van de Shimano body`s gehoord...
De speling vergelijken met een nieuw wiel is idd het beste...

terrier45
Forum-lid

terrier45 29 feb 2016 15:41

Ik heb nog een "oude" mtb in de garage, een cube ltd pro van ongeveer 4 jaar oud, is niet de goedkoopste maar ook zeker niet de duurste fiets, deze is in het bos vaak mishandeld (plassen,modder,glij en glibberpartijen) en na het bos vertroeteld, afspuiten en goed onderhouden, tijdig invetten van balhoofd/trapas en wiellagers etc. Dit is ook shimano en als ik aan de cassette voel zit daar ook een klein beetje speling in. Verschil in speling is er niet echt te voelen tussen beide, echter als ik een zwengel aan de trapper geef en daarna de trapper stil dan wiebelt mijn cassette van mijn oude fiets niet en van mijn nieuwe zo erg dat er geluid vanaf komt, ik ga toch eens met shimano bellen, bij Mantel kom ik geen steek verder en dat had ik niet verwacht van Mantel, dacht dat Mantel toch een goede naam/service had.

John-C
Forum-lid

Gebruikersavatar John-C 29 feb 2016 18:25

Jah...het is natuurlijk vanaf het forum, altijd lastig te beoordelen, zonder een technisch probleem echt in de handen te kunnen nemen, of kunnen waarnemen, maar...
...het klinkt wel typisch....speling op de cassette, en bijgeluid, jah...9 van de 10 keer dat toch de body stuk is.
En dat mag natuurlijk niet na amper 2 maanden...
Gewoon blijven aandringen bij Mantel en reclameren, ze lossen het maar op....
Het is immers jouw zuur verdient geld...en als ze niet welwillend zijn, nouja...dan moeten er soms maar eens wat "hardere woorden" tijdens "de onderhandelingen" vallen....gewoon blijven aandringen... ;)

Plaats reactie