Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

Gilbert1993
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 sep 2014 15:20

Gilbert1993 08 mar 2016 23:44

Hallo allemaal, ik heb een technisch vraagje.

Ik bezit een Ultimate CF SLX uit het jaar 2014 en een VCLS post 2.0

Mijn vraag is of ik voor dit frame en zadelpen daadwerkelijk een originele zadelpenklem van Canyon zelf nodig heb, of is er ook een andere combinatie mogelijk?

Een BBB zadelpenklem (28,6 mm) bijvoorbeeld, voldoet deze ook?
(http://www.bbbparts.com.au/products/pro ... y=QPRONSOR&)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9106
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 09 mar 2016 07:35

Meet ff de diameter of omtrek van je zitbuis zou ik zeggen (of zoek dat op) en je weet genoeg. (Voor wat het waard is: ik heb de quickrelease zadelklem van mijn grand canyon vervangen voor een lichtgewicht tune exemplaar. Probleemloos uiteraard)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

BAMCAN
Forum-lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 03 mar 2016 11:54

BAMCAN 09 mar 2016 10:20

bobkat19 schreef:100% met je eens dat de Aeroad het mooist is. Maar als je zegt dat je de balhoofd buis van een Endurace nodig hebt zou ik toch afstappen van de Aeroad als optie en me richten op een minder agressieve fiets. Ik zou voorkomen dat je straks een geweldige spacertoren hebt op een aerofiets. Dat ziet er niet uit.
Grote kans dat het maat XL wordt. Op internet slechts 1 foto gevonden in maat XL
Afbeelding
en dat ziet er qua verhoudingen helemaal niet zo "superdiep" uit: balhoofdbuislengte 190 en bovenbuislengte 592.

Mijn huidige (ultimate AL uit 2008) heeft een balhoofdbuis van 185 en een bovenbuis van 575. Ik kom dus ietsje gestrekter en ietsje hoger te zitten met een XL. De vraag is dus of je dan nog kunt spelen met stuurpenlengte. Kun je bij canyon een afwijkende maat stuupen aanvragen bij het bestellen van je fiets?

En hoe zit het met de zadelpen van de canyon Aeroad. Ik lees over variabele setback (-15 tot +1), zelfs negatieve setback door de clamp om te draaien, maar kan er niets op internet over vinden. bestaat hier heldere uitleg over? Ik lees ook over "adjustable fork rake", iemand daar ervaring mee? Mooie review hier.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 09 mar 2016 10:29

BAMCAN schreef: En hoe zit het met de zadelpen van de canyon Aeroad. Ik lees over variabele setback (-15 tot +1), zelfs negatieve setback door de clamp om te draaien, maar kan er niets op internet over vinden. bestaat hier heldere uitleg over? Ik lees ook over "adjustable fork rake", iemand daar ervaring mee? Mooie review hier.
Hier wellicht wat meer info dan je nu hebt: https://www.canyon.com/download/manuals ... 015_EN.PDF

BAMCAN
Forum-lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 03 mar 2016 11:54

BAMCAN 09 mar 2016 10:31

Hier een mooi youtube reviewtje:
https://www.youtube.com/watch?v=ZH9FMHR6lcU

door de direct mount brakes zelfs 28mm banden mogelijk.... en die zipp wielen, wow

BAMCAN
Forum-lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 03 mar 2016 11:54

BAMCAN 09 mar 2016 10:38

monsieurpinot schreef:
BAMCAN schreef: En hoe zit het met de zadelpen van de canyon Aeroad. Ik lees over variabele setback (-15 tot +1), zelfs negatieve setback door de clamp om te draaien, maar kan er niets op internet over vinden. bestaat hier heldere uitleg over? Ik lees ook over "adjustable fork rake", iemand daar ervaring mee? Mooie review hier.
Hier wellicht wat meer info dan je nu hebt: https://www.canyon.com/download/manuals ... 015_EN.PDF
Kan niets in die manual vinden helaas. De aeroad zadelpen staat niet eens in het overzicht.
er staat wel bij de specs:

CANYON S27 AERO VCLS CFQ
Aanpasbare setback dankzij fliphead mechanisme
maar niets erover in de manual, ook niet over adjustable fork rake

hier wel iets gevonden;
http://velonews.competitor.com/2010/09/ ... yon_137894

brekson
Forum-lid
Berichten: 1289
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

brekson 09 mar 2016 11:11

@ bamcan, neem toch effe de tijd om tot Koblenz te rijden. Scheelt je veel sores.
Ultimate CF SL DISC 9.0 DI2, Speci Turbo S, Sworks Venge

BAMCAN
Forum-lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 03 mar 2016 11:54

BAMCAN 09 mar 2016 11:18

brekson schreef:@ bamcan, neem toch effe de tijd om tot Koblenz te rijden. Scheelt je veel sores.
ga ik zeker doen!
eerst nog even mijn fietsen tot in de mm opmeten :)

brekson
Forum-lid
Berichten: 1289
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

brekson 09 mar 2016 11:20

Is dat echt zo nodig ? Geen enkele fiets zit hetzelfde . ik rijd zowel met de ultimate als met de aeroad. Die kleine verschillen gaan je echt geen grote probs geven.
Ultimate CF SL DISC 9.0 DI2, Speci Turbo S, Sworks Venge

RuudRuud
Forum-lid
Berichten: 687
Lid geworden op: 26 dec 2013 11:29

RuudRuud 09 mar 2016 11:29

BAMCAN schreef:
monsieurpinot schreef:
BAMCAN schreef: En hoe zit het met de zadelpen van de canyon Aeroad. Ik lees over variabele setback (-15 tot +1), zelfs negatieve setback door de clamp om te draaien, maar kan er niets op internet over vinden. bestaat hier heldere uitleg over? Ik lees ook over "adjustable fork rake", iemand daar ervaring mee? Mooie review hier.
Hier wellicht wat meer info dan je nu hebt: https://www.canyon.com/download/manuals ... 015_EN.PDF
Kan niets in die manual vinden helaas. De aeroad zadelpen staat niet eens in het overzicht.
er staat wel bij de specs:

CANYON S27 AERO VCLS CFQ
Aanpasbare setback dankzij fliphead mechanisme
maar niets erover in de manual, ook niet over adjustable fork rake

hier wel iets gevonden;
http://velonews.competitor.com/2010/09/ ... yon_137894
In de vork zitten alu-deeltjes die je om kunt draaien. Hierdoor verplaats je het wiel dus ten opzichte van de vork.
Afbeelding

De klem van de zadelpen kun je omdraaien. Hierdoor verplaats je het klemmende deel van de klem horizontaal en dus je zadel.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door RuudRuud op 09 mar 2016 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Jee-O
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 mar 2016 11:16

Jee-O 09 mar 2016 11:31

Kun je bij canyon een afwijkende maat stuupen aanvragen bij het bestellen van je fiets?
Ik heb twee weken geleden een Ultimate CF SLX 8.0 Di2 (Medium) besteld. Daarbij wil ik graag een smaller stuur dan wordt vermeld op de site. Momenteel kan dat niet worden aangepast in hun beruchte systeem, maar zodra je de fiets ontvangen hebt met het originele stuur kan het stuur vervangen worden. Het aanpassen van het stuur of stuurpen kost 20 euro. Het gaat dus omslachting, maar het kan wel.

Pas wel op: Het aerodynamische stuur is nog niet los verkrijgbaar. Ik weet dus niet of alle stuurpen/stuurbreedte combinaties mogelijk zijn op dit moment. Maar daar kan de chatfunctie op de Canyon site je vast verder mee helpen. Die zijn bij mij erg behulpzaam geweest. Ook een bezoekje aan Koblenz is aan te raden. Geweldig om al die fietsen te zien en te testen.

RuudRuud
Forum-lid
Berichten: 687
Lid geworden op: 26 dec 2013 11:29

RuudRuud 09 mar 2016 11:35

Jee-O schreef:
Kun je bij canyon een afwijkende maat stuupen aanvragen bij het bestellen van je fiets?
Ik heb twee weken geleden een Ultimate CF SLX 8.0 Di2 (Medium) besteld. Daarbij wil ik graag een smaller stuur dan wordt vermeld op de site. Momenteel kan dat niet worden aangepast in hun beruchte systeem, maar zodra je de fiets ontvangen hebt met het originele stuur kan het stuur vervangen worden. Het aanpassen van het stuur of stuurpen kost 20 euro. Het gaat dus omslachting, maar het kan wel.

Pas wel op: Het aerodynamische stuur is nog niet los verkrijgbaar. Ik weet dus niet of alle stuurpen/stuurbreedte combinaties mogelijk zijn op dit moment. Maar daar kan de chatfunctie op de Canyon site je vast verder mee helpen. Die zijn bij mij erg behulpzaam geweest. Ook een bezoekje aan Koblenz is aan te raden. Geweldig om al die fietsen te zien en te testen.
Toen wisselen nog mogelijk was kon je alleen kiezen uit de maten die in de geometrie-tabel genoemd zijn.

Plaats reactie