Hallo allemaal,
Ik heb een fiets met 10 speed Ultegra. Nu had ik daarvoor nieuwe Fulcrum wielen gekocht in de veronderstelling dat 10 en 11 speed uitwisselbaar was (althans volgens de specificaties van Fulcrum). Nu staat er toch heel groot '11 speed' op de body en mijn 10 speed cassette past er inderdaad niet op (kan niet vastgedraaid worden, veel speling).
Nu heb ik wat gegoogled en lees vanalles over vulringen en spacers maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Wie kan me uitleggen hoe ik de 10 speed cassette op m'n nieuwe wielset krijg?
Veel dank!
10 speed cassette op 11 speed body probleem
Het is vrij simpel.
Op een 11v body moeten 2 spacers als je een 10V cassette wil monteren. Eentje van 1,85 mm, deze is doorgaans van plastic en krijg je bij je wielen. Daarnaast nog eentje van 1 mm, die is doorgaans van metaal en krijg je bij je cassette. Een uitzondering hierop is de Tiagra 10v cassette, deze heeft de 1 mm spacer al ingebouwd zitten.
Je monteert overigens eerst de plastic spacer, en dan de metalen spacer.
Voor de volledigheid...
Wil je een 9-speed cassette monteren op een 11v hub dan gebruik je ALLEEN de 1,85 spacer.
Wil je een 11-speed cassette monteren op een 11v hub gebruik je GEEN spacers.
Op een 11v body moeten 2 spacers als je een 10V cassette wil monteren. Eentje van 1,85 mm, deze is doorgaans van plastic en krijg je bij je wielen. Daarnaast nog eentje van 1 mm, die is doorgaans van metaal en krijg je bij je cassette. Een uitzondering hierop is de Tiagra 10v cassette, deze heeft de 1 mm spacer al ingebouwd zitten.
Je monteert overigens eerst de plastic spacer, en dan de metalen spacer.
Voor de volledigheid...
Wil je een 9-speed cassette monteren op een 11v hub dan gebruik je ALLEEN de 1,85 spacer.
Wil je een 11-speed cassette monteren op een 11v hub gebruik je GEEN spacers.
Herkenbaar, stond eerste keer bij een 10-cassette op een nieuwe 11body (shimano) ook raar te kijken, bleek ik de extra "11Vbody 10Vcassette" spacer nog los bij de (uiteraard nooit gelezen) documentenset van de nieuwe wielset in de doos te hebben laten zitten
Ah, kijk bedankt voor de reacties! Ik vermoed dat de spacerring inderdaad ergens bij de boekjes zitten. Doos is al weg en wielset stond al een tijdje stof te vangen in de schuur, dus daar had ik inderdaad niet aan gedacht.
Wat betreft de 1mm spacer: ik heb m'n cassette van mijn oude 10 speed wiel afgehaald. Daar zit de 1mm spacer dan niet standaard op neem ik aan?
Wat betreft de 1mm spacer: ik heb m'n cassette van mijn oude 10 speed wiel afgehaald. Daar zit de 1mm spacer dan niet standaard op neem ik aan?
Als het goed is wel, tenzij het een Tiagra-cassette was. Die ringetjes krijg je bij iedere nieuwe cassette, anders ff langs de FM.