Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

SRAM RED crankset GXP montage; HELP

edwnijbo
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mei 2010 23:30

edwnijbo 18 mei 2010 18:34

Ik heb problemen met montage van crankset. Volgens instructie en filmpje de zaak geinstalleerd maar er blijft een vreemde speling aanwezig die ik er niet uitkrijg. Het vastdraaien van crankbout levert blijkbaar niet voldoende kracht op om geheel speling vrij te monteren.

Heeft iemand ervaringen en mogelijk oplossing ?

Ik heb Cervelo R3 frame (model 2009)

Bedankt alvast

meca1
Forum-lid
Berichten: 215
Lid geworden op: 21 mei 2006 00:05

meca1 18 mei 2010 18:39

terug losdoen vet aandoen en weer vastdraaien, indien nodig herhalen
t lijkt vreemd maar het werkt wel

edwnijbo
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mei 2010 23:30

edwnijbo 18 mei 2010 18:42

Heb ik 100 x gedaan :( maar dit werkt niet. Het lijkt wel of crankas te breed is om door de non-drive side lager te passen ? Heb de boel uitelkaar gehaald en gepast en het lijkt me onwaarschijnlijk dat vet en hard aandraaien het probleem oplost.

Maar misschien dan toch poging 101 ?

Overigens bedankt voor je snelle reactie; toch super zo'n forum .Van SRAM en Cervelo krijg ik geen antwoord :(

niekgeerts
Forum-lid
Berichten: 551
Lid geworden op: 09 jul 2008 23:45
Locatie: Assen

niekgeerts 18 mei 2010 19:43

Ring tussen het frame en de bracket-as doen?

edwnijbo
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mei 2010 23:30

edwnijbo 18 mei 2010 20:34

Ja, had ik ook al over gedacht. Ik twijfel omdat ik nergens in de instructies en tekeningen van SRAM dit soort ringen terugzie. Ik weet dat Shimano wel dit soort ringen gebruikt.

Hoor graag of mensen ervaringen hebben met toepassing van ringen en SRAM bracket.

Gebruikersavatar
rene
Forum-lid HC
Berichten: 6443
Lid geworden op: 16 okt 2004 12:53

Gebruikersavatar rene 18 mei 2010 21:12

edwnijbo schreef:Heb ik 100 x gedaan :( maar dit werkt niet. Het lijkt wel of crankas te breed is om door de non-drive side lager te passen ? Heb de boel uitelkaar gehaald en gepast en het lijkt me onwaarschijnlijk dat vet en hard aandraaien het probleem oplost.

Maar misschien dan toch poging 101


Niet zo maar 101 poging doen. Even rustig uitblazen en de gehele set eens monteren buiten je fiets om , dus crank even in elkaar zetten en kijken of dat wel soepel gaat. Dat de crankas te breed is om door het non-drive side lager heen te gaan snap ik niet - dit gaat normaal gezien heel erg soepel. Ik heb afgelopen weekend mijn setje even los gehad en na smeren opnieuw gemonteerd en ging als een zonnetje.

Ik weet niet van waar je bent - anders zou ik zeggen kom even langst en dan kijken we even. Sowieso geen ringen gebruiken - die horen er echt niet in en je gehele bracket zet je daarmee uit het midden, en dat kan niet de bedoeling zijn !!

Anders succes - kan me echt niet voorstellen dat het niet past - of even langst de LBS voor een poging.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

edwnijbo
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mei 2010 23:30

edwnijbo 19 mei 2010 00:43

Vanavond in alle rust alles nog een keertje alles gecheckt. Probleem lijkt nu opgelost.

Iedereen bedankt voor alle tips en het medeleven :)

grev047
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 27 aug 2008 09:14

grev047 19 mei 2010 08:55

Er moet een wascher, een golvende ring, tussen crank drive side en trapas. Wordt er normaal gewoon bij geleverd. alleen de laatste keer zat die er bij mij ook niet bij.

gotcha
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 10 jul 2009 22:16

gotcha 19 mei 2010 12:45

Ja 'k denk dat je gewoon zo'n ring (spacer) moet plaasten,normaal zijn die erbij.
Heb bij mij even gekeken en zie dat er langs beide kanten een zit,zo blijft alles in
center en geen problemen met speling ofzo

mimoza
Forum-lid
Berichten: 368
Lid geworden op: 10 apr 2008 01:10

mimoza 19 mei 2010 14:38

Kan er me iemand ook even zeggen hoe ik mijn Rival 2010 crank kan verwijderen?

Ik heb sinds eergisteren ook een kleine millimeter speling en wil graag mijn crank verwijderen om alles in te vetten en terug te installeren.

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 19 mei 2010 14:43

8 mm inbus aan de non-drive zijde.

Als je ook je lager wil verwijderen heb je een cupsleutel nodig.
Ga ik er wel even vanuit dat je "normale" GXP lagers hebt.
FacebookS3RSSite

roeieber
Forum-lid
Berichten: 916
Lid geworden op: 12 aug 2005 01:51

roeieber 27 aug 2014 16:46

Ik heb mijn Force crank vervangen door een mooi Red exemplaar.
Ik heb echter een probleem bij de montage.

Force crank eruit, die iets zachte ring van de Force crank op de drivesite Red gezet, Red crank erop.
Aandraaien met 8mm inbus, maar als hij vast zit heb ik ca. 3mm speling in horizontale richting, dus net alsof ik nog een ring oid mis.
Alles nagemeten cranks zijn zelfde lengte etc. Ik heb een nieuw GXP lager liggen en daar krijg ik de Red crank gewoon op gemonteerd. Het lager in mijn fiets heeft een iets andere vorm, is door de LBS erin gezet en ik denk nu dat dat geen echte GXP is. Red drivesite met Force non-drive krijg ik gewoon goed gemonteerd, zo rijd ik nu dan ook even rond.....

Suggesties?

Ps. Mod, misschien ff verplaatsen naar "techniek"?
I Am SpeCiAliZed

Plaats reactie