Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Ervaring met staal

tjerk1121
Forum-lid
Berichten: 439
Lid geworden op: 15 okt 2010 15:45

tjerk1121 14 mar 2016 17:37

scepticus schreef:Dat kan natuurlijk altijd, hoewel dat bij een fiets in die prijsklasse vaak relatief onvoordelig is.

Die Honky Tonk is iets van € 1100. Met een beetje upgraden gooi je er zo € 400 op stuk, maar dan heb je vaak nog steeds niet iets wat beter is dan een complete fiets van € 1500.
Maar gaat toch ook een beetje om de lol van het uitzoeken en monteren? Ik heb mij eigen fiets ook opgewaardeerd van Tiagra naar 2015 Chorus, Deda 35 stuur en stuurpen, Chris King balhoofd (FSA balhoofd was binnen een jaar kapot) en nog meer klein spul.

Economisch gezien totale kolder maar wel leuk :D

delsol
Forum-lid
Berichten: 882
Lid geworden op: 24 jul 2005 20:31

delsol 15 mar 2016 06:30

Afbeelding

tom045
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 jul 2015 20:30

tom045 15 mar 2016 08:12

Twee weekenden geleden haalde je me in onderaan de Daelseweg voordat je richting Benzenrade insloeg. Ik reed toen op een mountainbike en was net daarvoor uit een veldweg van rechts gekomen. Wat een beauty is je Festka :like: :like:

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 15 mar 2016 11:15

Mijn volgende frame wordt er een met S3 True Temper buizen of iets in die richting.
Kan je een fietsje van maken van rond de 6 kg.(Verboden door de UCI :lol: ). Lichter dan menig carbonfiets. Plus het voordeel dat een stalen frame op eigen maat wordt gemaakt.
Kost wat, maar die andere carbonfiets kost ook een vermogen ;)

http://www.rodbikes.com/articles/steel-vs-carbon.html
http://www.rodbikes.com/articles/another-convert.html

Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6189
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 15 mar 2016 11:35

Dat is zeker goed licht. Voor de vergelijking op de foto's had t wel leuk geweest als de afmontage en de wielen gelijk waren gemaakt. Dat half hoge velgje van de s works zal wel meer wegen dan die mooie lage velg van het stalen vedergewicht.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 15 mar 2016 12:05

De ENVE carbon wielset van de S-Works weegt rond de 1300 gram, daar zal het niet aan liggen.
Beide fietsen hebben een Sram Red groep, alleen heeft de S-Works een ander crankstel (Rotor/Q-Rings).
Ik vind de vergelijking met een Specialized S-Works (volgens sommigen het neusje van de zalm) wel humoristisch. :D
Laatst gewijzigd door Jaap Telder op 15 mar 2016 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 mar 2016 12:17

Waar ben je nu in vredesnaam mee bezig? In een ander topic werd het vrij duidelijk gemaakt dat het kolder is wat je over het gewicht zegt en nu gaan we het hier nog een keer opnieuw doen?

Als je gewichten van frames wilt vergelijken, moet je frames wegen en niet complete fietsen die anders afgemonteerd zijn. Kwestie van appels en peren vergelijken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 15 mar 2016 12:23

amclassic-fan schreef:Waar ben je nu in vredesnaam mee bezig? In een ander topic werd het vrij duidelijk gemaakt dat het kolder is wat je over het gewicht zegt en nu gaan we het hier nog een keer opnieuw doen?

Als je gewichten van frames wilt vergelijken, moet je frames wegen en niet complete fietsen die anders afgemonteerd zijn. Kwestie van appels en peren vergelijken.
Nou zeg, reageer niet zo heftig.
Ik geef alleen aan dat ik een stalen frame wil opbouwen die lekker licht is voor mijn klimritten in Italië. Mag dat?
Daarbij geef ik een voorbeeld van een lichtgewicht stalen frame van 910 gram. (S3 True Temper buizen).
Dit is een stalen fietsen topic, doe ik iets verkeerd(?), ik snap je reactie totaal niet...
Waar komt die antipathie toch vandaan?

En nog maar weer eens duidelijk: het frame weegt 910 gram, dat is appels met appels vergelijken.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 15 mar 2016 12:40

Prima, ik ben benieuwd van het frame op de weegschaal.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 15 mar 2016 13:15

Als jullie goed op de hoogte zouden zijn bestaat dit frame al enkele jaren (S3 True Temper van Rodriguez), en wordt goed verkocht in Amerika.
De staalframebouwers van tegenwoordig doen het anders dan vroeger, de materialen zijn ook niet meer als die van vroeger.
Hieronder het frame van 2.2 pounds, 910 gram.
Je hoeft er niet op te wachten hoor, het bestaat al enkele jaren...

( En graag niet zo overspannen reageren als het mogelijk zou zijn , twee moderatoren als een stier op een rode lap :( )

http://www.rodbikes.com/articles/articl ... rames.html

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 15 mar 2016 13:29

mackersv2.0 schreef:Dat is precies het frame dat ik bedoelde Jaap, dank je.

Een frame van 910 gram uit een buizenset van 1300 gram :)
En na tien jaar is Rodriguez nog steeds de enige die dat absurde gewicht claimt.
@Mackers: je zit er naast, het frame weegt 2.2 pounds en geen 1300 gram. Dit had ik al gecorrigeerd in mijn ander post in het Giant topic. Lees nog eens na.

Verder vind ik beide moderators in dit geval erg denigrerend reageren. Wat een voorbeeldfunctie...
Nogmaals, waar komt die antipathie vandaan?

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2213
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 15 mar 2016 13:47

Los van de toon. Het lukt tot nu toe geen enkele framebouwer een lichter frame dan ca 1300 gram te bouwen uit een TT S3 buizenset, simpelweg, omdat de buizenset al heel dicht tegen dat gewicht aan zit. Hoe het Rodriques dan lukt om met buizen die samen bijna 1300 gram wegen een frame te bouwen van 910 of zelf 990 (2,2 pounds) is mij een raadsel. Verder geeft zelfs Rodirgues zelf al aan dat de 2.2 pounds het gewicht is zonder lak. (en dan nog geloof ik er helemaal niets van). Overigens ben ik het er helemaal mee eens dat je met een frame van 1300 gram een prachtige fiets kunt bouwen met een laag totaal gewicht.
Ach, ik zeg ook maar wat

Plaats reactie