Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

Resch2
Forum-lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 05 nov 2015 08:56

Resch2 15 mar 2016 19:23

JKS schreef:Beste allen,

Ik lees dit topic (met zo nu en dan zeer interessant info) regelmatig omdat ik waarschijnlijk verderop in dit jaar een Aeroad wil aanschaffen. Ik twijfel over de maat. Ik ben ruim 1,96m met beenlengte 96cm en denk dat het dan een 2XL moet zijn. Dat is ook wat Canyon adviseert. In dit topic las ik echter ook dat iemand van 1,93m een XL heeft en dat deze maat voor hem perfect is. Wat adviseren jullie?
Canyon mat mij (193-bb93) 2XL aan in Koblenz, maar aangezien ik liever iets korter en vooral dieper wil zitten kwam ik op een XL uit. Toen ik zei dat ik wedstrijdrenner ben en zo diep wil zitten gingen ze ook meteen naar de XL. Ze gaven aan dat het meetsysteem vooral afgestemd is op comfort. Denk echter dat met een lengte van 196 je toch eerder op 2XL zal uitkomen. Maar ook hier raad ik je aan de moeite te nemen naar Koblenz te rijden. Denk ook nog even aan de mogelijkheid een zadelpen met extra setback te bestellen, heeft ook invloed op de zitpositie.

coen76
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 mei 2015 14:32

coen76 15 mar 2016 19:37

Ik had ook al een keer gekeken, Canyon adviseert de XL tot een binnenbeenlengte van 93 cm. Ik ben 202, en heb ook een binnenbeenlengte van zo'n 96 cm. Volgend seizoen wil ik er misschien ook 1 bestellen, maar durf het toch niet zonder een keer te passen geloof ik. Mijn huidige Canyon Roadlite is een xxxl trouwens, maar dat is een heel ander model en niet te vergelijken.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6189
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 15 mar 2016 19:54

Als je al een huidige fiets hebt.., kan je je huidige afstelling opmeten (met name stack en reach). En dat leg je dan gewoon naast de geometrietabellen van de fiets die je wilt om te kijken of er een passende maat bij het betreffende model zit. evt corrigeren voor je wens om iets dieper/minder diep, of iets gestrekter/compacter te willen zitten. (maar dat zou nooit meer dan 1 a 2cm moeten mogen schelen lijkt me, en dan vind ik 2cm al echt veel).

Persoonlijk ben ik meer van zelf de getallen vergelijken met wat ik al heb, dan afgaan op een advies van een calculator - die kan me hooguit bevestigen in mijn keuze.

Als ik lees dat 193cm bij 93bbl eigenlijk een XXL zou mogen hebben, maar bewust voor diepe zit en koersen een XL heeft gekozen. Dan lijkt me 3cm langere bbl en 9cm totaal langer, dat een XXL toch wel het minimum is. En misschien wel een utlimate CF, ipv een aeroad? gezien je nu een roadlite rijdt. Maargoed, dat hangt echt af van je huidige drop, je gewenste drop, en de geometrien (hoogte stack cq lengte balhoofd) van de modellen.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 15 mar 2016 20:38

coen76 schreef:Ik had ook al een keer gekeken, Canyon adviseert de XL tot een binnenbeenlengte van 93 cm. Ik ben 202, en heb ook een binnenbeenlengte van zo'n 96 cm. Volgend seizoen wil ik er misschien ook 1 bestellen, maar durf het toch niet zonder een keer te passen geloof ik. Mijn huidige Canyon Roadlite is een xxxl trouwens, maar dat is een heel ander model en niet te vergelijken.
Ik heb een CF SL in 3XL, bij bbl van 100cm. Als je wilt kan ik wat maten voor je opmeten, stuur maar een PB.
Heb ook een AL in 3XL, identiek afgesteld (winterfiets)
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

coen76
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 mei 2015 14:32

coen76 15 mar 2016 20:44

Ik denk ook dat voor mij de XXL de beste maat is, anders zou de markt daarvoor ook wel erg klein zijn. Ik had onlangs eens wat sportievere modellen geprobeerd bij de fietsenwinkel, het viel mij op dat ik vaak niet eens het allergrootste model nodig heb. Vandaar dat ik ben gaan twijfelen of dat bij canyon ook niet het geval zou zijn. Maar omdat ik totaal geen ervaring heb met fietsen met zo'n geometrie ben ik er van overtuigd dat ik voor aankoop naar canyon ga om te passen en te testrijden (geen idee of dat laatste kan eigenlijk)

Ik wil juist een diepere zit, en heb het vermoeden dat de wat langere reach van de aeroad mij goed zal bevallen

coen76
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 mei 2015 14:32

coen76 15 mar 2016 21:30

Ik heb mijn Roadlite 3XL eens over een foto van een Aeroad XL gelegd. Je krijgt dat natuurlijk nooit helemaal kloppend, maar het geeft een aardig beeld. Dat wordt een behoorlijk diepe zit. Van de Aeroad 2XL heb ik geen goede haakse foto helaas.

Afbeelding

Resch2
Forum-lid
Berichten: 139
Lid geworden op: 05 nov 2015 08:56

Resch2 15 mar 2016 22:11

coen76 schreef:Ik denk ook dat voor mij de XXL de beste maat is, anders zou de markt daarvoor ook wel erg klein zijn. Ik had onlangs eens wat sportievere modellen geprobeerd bij de fietsenwinkel, het viel mij op dat ik vaak niet eens het allergrootste model nodig heb. Vandaar dat ik ben gaan twijfelen of dat bij canyon ook niet het geval zou zijn. Maar omdat ik totaal geen ervaring heb met fietsen met zo'n geometrie ben ik er van overtuigd dat ik voor aankoop naar canyon ga om te passen en te testrijden (geen idee of dat laatste kan eigenlijk)

Ik wil juist een diepere zit, en heb het vermoeden dat de wat langere reach van de aeroad mij goed zal bevallen
Je kunt in Koblenz je laten opmeten en vervolgens kun je de modellen in jouw maat op het (mega) parkeerterrein 'testen'. Zadelhoogte zetten ze voor je goed, maar een langere of kortere stuurpen gaan ze niet omzetten, gaat vaak ook niet ivm het h11 of h36 stuur. Een paar (alle) spacers eronder uit halen ging bij mij na enig aandringen wel. De testfietsen hebben gewone pedalen, dus die hoef je niet mee te nemen.
Ga maar gewoon van XXL uit zeker gezien je stuurhoogte, daar ga je niet aan komen met een toren aan spacers.

Gebruikersavatar
arnoudrace
Forum-lid
Berichten: 875
Lid geworden op: 30 mei 2009 01:11
Locatie: Delft

Gebruikersavatar arnoudrace 16 mar 2016 08:29

vraag over voorvork voor een winterfiets project: denken jullie dat het mogelijk is om de 1 1/2 naar 1/1/4 vork van de de oude Ultimate CF generatie (ander ontwerp maar ook 1 1/2 naar 1/1/4) te monteren op een nieuwer generatie frame?
Laatst gewijzigd door arnoudrace op 16 mar 2016 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Canyon ultimate CFSL '16 Rotor/DA 9001 mix, Reynolds Assault + Strike
Canyon Inflite CF

RuudRuud
Forum-lid
Berichten: 687
Lid geworden op: 26 dec 2013 11:29

RuudRuud 16 mar 2016 08:44

Ik heb binnenkort een nieuwe verende VCLS 2.0 zadelpen over van een Endurace. Is hier een markt voor en wat zou een realistische, leuke prijs zijn?

Zadelpen kan net niet ver genoeg het frame in voor de juiste zadelhoogte dus wordt vervangen door een ander exemplaar van carbon :)

meuk
Forum-lid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 06 sep 2010 14:58

meuk 16 mar 2016 08:58

Volgens mij verkoopt ie altijd snel/goed hier op het forum! (Mijn ervaring...)

labean
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 26 nov 2015 18:32
Locatie: Twente

labean 16 mar 2016 09:03

coen76 schreef:Ik heb mijn Roadlite 3XL eens over een foto van een Aeroad XL gelegd. Je krijgt dat natuurlijk nooit helemaal kloppend, maar het geeft een aardig beeld. Dat wordt een behoorlijk diepe zit. Van de Aeroad 2XL heb ik geen goede haakse foto helaas.

[...]
Gezien de spacers die je bij je Roadlite toepast zou ik toch ook voorzichtig kijken naar een Ultimate ;).

coen76
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 04 mei 2015 14:32

coen76 16 mar 2016 09:20

Klopt, ik wil dit seizoen de spacers gaan verwijderen (in stapjes). Ik merk dat ik veel rechter op zit dan mijn fietmaatjes. Omdat ik ook veel hoger zit vang ik nu erg veel wind, zelfs als ik in het wiel zit.

Plaats reactie