Goedemiddag.
Er bestaan al een aantal topics over aluminium fietsen. Ik wil volgende maand een fiets gaan aanschaffen en heb een voorkeur voor een aluminium lichtgewicht frame. Ik ben nogal soms nogal wat ruw met mijn fiets (in een Suzuki Alto proppen, ophangen in de gang etc.). Lijkt me carbon niet het beste idee?
Nu heb ik gelezen dat je frames makkelijk kan vergelijken via stack en reach:
Mijn huidige fiets heeft een stack van 56,3 cm en een reach van 37,6 cm.
Daarbij heb ik een stuurpen van 11 cm. Volgens mij heb ik een redelijk korte reach (zadel tot stuur 55 cm).
Nu zag ik dat de Caad12 met de volgende frame gegevens:
Size 56
Stack 56,7 cm
Reach 39,3 cm
Size 54
Stack 55.1 cm
Reach 38.7 cm
En de Canyon Ultimate AL met de gegevens:
Size M
Stack 55,8 cm
Reach 38,4 cm
Size S
Stack 54,2 cm
Reach 37,6 cm
Wat zouden jullie aanraden? Hele korte stuurpen of frame kleiner nemen dan ik nu heb? Of ....
Caad12 of Canyon AL of ??
-
- Forum-lid
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 18 mar 2016 10:38
eerst : "zadel tot stuur " is geen reach
Horizontale afstand tussen BottomBracket en Balhoofdbuis is (Frame) reach.
"zadel tot stuur" is echter wel belangrijk, omdat dat (samen met de drop , zadelsetback, zadellengte ( meet je vanaf punt zadel, midden zadel, of midden zadelpen?) , stuurpenlengtes en stuurgegevens) feitelijk je zithoek bepaald ( vanuitgaande dat lichaamslengtes niet meer veranderen).
Als je huidige reach je nu goed bevalt, kan je beter deze nemen als richtlijn, dus size 54 of S (bij zelfde stuurpenlengte : andere lengte stuurpen > is ook ander stuurgedrag, maar dat heb je sowieso al snel bij andere fiets)
Stack is flexibeler dmv spacers tussen frame en stuurpen, hoek van stuurpen) ( en vervolgens verschuiven zadelpen voor juiste verhoudingen)
"fietsmodepolite" verbiedt dan wel weer (veel?) spacers, dus die zullen zich meer op stack richten om zo geen spacers te hoeven gebruiken (en dan dus heel passend frame ( dit is uiteindelijk altijd het beste, maar dan heb je meer nodig dan (frame)stack en (frame)reach, omdat zadelstanden/ stuur-instellingen daarbij compleet worden overgeslagen)) , wisselen in lengte stuurpen of dan maar minder lekker op fiets zitten )
Aanvulling : uiteindelijk gaat t om 3 punten :
1 : welke Fiets-stack + Fiets-reach heeft je huidige fiets . Dus geen frame-maten, maar echt BB <verticaal> Stuurgrips als "echte"stack en BB <horizontaal> stuurgrips als "echte" reach.
2 : voldoet dit nog ? dmv eigen wensen aanpassen of ( beter/?) advies uit bikefitting.
3 : Als je "interesante " fiets ziet, welk frame is dan het beste passend ( en nu kan je de framde stack en frame reach gebruiken in de berekeningen, samen met stuurpen-, stuur-, spacers-gegevens en zadellengte, setback etc etc ) bij de nodige waarden, welke aanpassingen/concessies (bijv. wil ik wel/geen spacers?) zijn dan nodig om het passend te krijgen, en is het dan nog een goede/gewenste keus, of beter ander frame/fiets vinden?
MBT alu / carbon : met wat ermee vooral van plan bent maakt het voor alu of carbon niet uit, daar kan carbon ook wel tegen ( zolang je ophangen niet doet met zware frame"knijper")
Carbon heeft op dat punt het nadeel dat na flinke valpartij, er eventuele scheurtjes/breuken in onderliggende lagen niet zichtbaar zijn maar wel frame verslappen en "eventueel" op gegeven onverwacht moment kapot gaan. Bij alu is scheur=scheur.
Bij zelfde budget vind ik persoonlijk de alu frames nog wel beter dan de carbon varianten.
Horizontale afstand tussen BottomBracket en Balhoofdbuis is (Frame) reach.
"zadel tot stuur" is echter wel belangrijk, omdat dat (samen met de drop , zadelsetback, zadellengte ( meet je vanaf punt zadel, midden zadel, of midden zadelpen?) , stuurpenlengtes en stuurgegevens) feitelijk je zithoek bepaald ( vanuitgaande dat lichaamslengtes niet meer veranderen).
Als je huidige reach je nu goed bevalt, kan je beter deze nemen als richtlijn, dus size 54 of S (bij zelfde stuurpenlengte : andere lengte stuurpen > is ook ander stuurgedrag, maar dat heb je sowieso al snel bij andere fiets)
Stack is flexibeler dmv spacers tussen frame en stuurpen, hoek van stuurpen) ( en vervolgens verschuiven zadelpen voor juiste verhoudingen)
"fietsmodepolite" verbiedt dan wel weer (veel?) spacers, dus die zullen zich meer op stack richten om zo geen spacers te hoeven gebruiken (en dan dus heel passend frame ( dit is uiteindelijk altijd het beste, maar dan heb je meer nodig dan (frame)stack en (frame)reach, omdat zadelstanden/ stuur-instellingen daarbij compleet worden overgeslagen)) , wisselen in lengte stuurpen of dan maar minder lekker op fiets zitten )
Aanvulling : uiteindelijk gaat t om 3 punten :
1 : welke Fiets-stack + Fiets-reach heeft je huidige fiets . Dus geen frame-maten, maar echt BB <verticaal> Stuurgrips als "echte"stack en BB <horizontaal> stuurgrips als "echte" reach.
2 : voldoet dit nog ? dmv eigen wensen aanpassen of ( beter/?) advies uit bikefitting.
3 : Als je "interesante " fiets ziet, welk frame is dan het beste passend ( en nu kan je de framde stack en frame reach gebruiken in de berekeningen, samen met stuurpen-, stuur-, spacers-gegevens en zadellengte, setback etc etc ) bij de nodige waarden, welke aanpassingen/concessies (bijv. wil ik wel/geen spacers?) zijn dan nodig om het passend te krijgen, en is het dan nog een goede/gewenste keus, of beter ander frame/fiets vinden?
MBT alu / carbon : met wat ermee vooral van plan bent maakt het voor alu of carbon niet uit, daar kan carbon ook wel tegen ( zolang je ophangen niet doet met zware frame"knijper")
Carbon heeft op dat punt het nadeel dat na flinke valpartij, er eventuele scheurtjes/breuken in onderliggende lagen niet zichtbaar zijn maar wel frame verslappen en "eventueel" op gegeven onverwacht moment kapot gaan. Bij alu is scheur=scheur.
Bij zelfde budget vind ik persoonlijk de alu frames nog wel beter dan de carbon varianten.
Laatst gewijzigd door ted038 op 18 mar 2016 12:56, 5 keer totaal gewijzigd.
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6236
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Heb je nog spacers onder je stuurpen?
Zo niet, dan is de vraag of je nu goed zit.., of dat je eigenlijk tikje dieper of minder diep zou willen zitten.
--> Met een 54 of een S ga je 1 of zelfs 2cm dieper komen (of dus met zoveel aan spacers extra onder je pen moeten rijden als je hetzelfde wilt blijven.
Voor de reach, hangt t af van de stuurpenlengte die je bij je nieuwe fiets krijgt. vb de Canyon in M komt met 100mm stuurpen. Je hebt nu 37.6+11 = 48.6 cm totale reach. Met de Canyon in M kom je op 38.4+10 = 48.4 ..
Met de Canyon in maat S kom je nog korter te zitten terwijl je aangeeft dat je het gevoel hebt al redelijk kort te zitten op je huidige fiets. (kunnen we verder niks van zeggen, weten geen lichaamsmaten en uiteindelijk is het simpelweg zo, zit je nu goed? dan niet of niet teveel veranderen).
Bij de Caad12 zelfde verhaal, afhankelijk van stuurpenlengte.
Nou denk ik dat als je een Caad12, bij een fietsenboer besteld, je de stuurpenlengte kan aanpassen als dat nodig is (100 ipv 110mm bijv... ik noem maar wat). Bij de Canyon kan dat ook (stel je neemt S en je wilt 110 of 120mm ipv 100mm).., maar dat is wel wat omslachtiger omdat eerst fiets geleverd moet worden en dan kan je in een omruilprocedure met vaak lang wachten de goede stuurpen krijgen tegen een 20 euro administratieve kosten.
Maar als ik het lees, zou ik voor een Canyon in M gaan. of voor de Caad12 in 54 als je tikje dieper zou willen. of voor een Caad12 in 56 als je een tikje gestrekter zou willen. Canyon maat S lijkt me te klein.
Zo niet, dan is de vraag of je nu goed zit.., of dat je eigenlijk tikje dieper of minder diep zou willen zitten.
--> Met een 54 of een S ga je 1 of zelfs 2cm dieper komen (of dus met zoveel aan spacers extra onder je pen moeten rijden als je hetzelfde wilt blijven.
Voor de reach, hangt t af van de stuurpenlengte die je bij je nieuwe fiets krijgt. vb de Canyon in M komt met 100mm stuurpen. Je hebt nu 37.6+11 = 48.6 cm totale reach. Met de Canyon in M kom je op 38.4+10 = 48.4 ..
Met de Canyon in maat S kom je nog korter te zitten terwijl je aangeeft dat je het gevoel hebt al redelijk kort te zitten op je huidige fiets. (kunnen we verder niks van zeggen, weten geen lichaamsmaten en uiteindelijk is het simpelweg zo, zit je nu goed? dan niet of niet teveel veranderen).
Bij de Caad12 zelfde verhaal, afhankelijk van stuurpenlengte.
Nou denk ik dat als je een Caad12, bij een fietsenboer besteld, je de stuurpenlengte kan aanpassen als dat nodig is (100 ipv 110mm bijv... ik noem maar wat). Bij de Canyon kan dat ook (stel je neemt S en je wilt 110 of 120mm ipv 100mm).., maar dat is wel wat omslachtiger omdat eerst fiets geleverd moet worden en dan kan je in een omruilprocedure met vaak lang wachten de goede stuurpen krijgen tegen een 20 euro administratieve kosten.
Maar als ik het lees, zou ik voor een Canyon in M gaan. of voor de Caad12 in 54 als je tikje dieper zou willen. of voor een Caad12 in 56 als je een tikje gestrekter zou willen. Canyon maat S lijkt me te klein.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
De enige fiets die past is de Canyon in maat M. Dan moet je nu wel een stuurpen van minimaal 11cm hebben. De rest wijkt teveel af om je huidige fiets als basis te nemen voor een nieuwe.
Erg licht (=dun) aluminium is even kwetsbaar als een gemiddeld carbon frame. Als je lomp met je spullen omgaat moet je je gedrag aanpassen en niet verwachten dat er een racefiets bestaat die daar tegen kan. Ik zou naar een Endurace CF kijken in maat M als het lukt om wat voorzichtiger te zijn met je spullen. Anders een AL met Tiagra, dan kun je nog eens wat vervangen als je iets sloopt.
Erg licht (=dun) aluminium is even kwetsbaar als een gemiddeld carbon frame. Als je lomp met je spullen omgaat moet je je gedrag aanpassen en niet verwachten dat er een racefiets bestaat die daar tegen kan. Ik zou naar een Endurace CF kijken in maat M als het lukt om wat voorzichtiger te zijn met je spullen. Anders een AL met Tiagra, dan kun je nog eens wat vervangen als je iets sloopt.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 18 mar 2016 10:38
Bedankt voor alle tips!
Ik had er inderdaad niet over nagedacht dat wanneer ik een kleinere framemaat zou nemen de drop ook groter zou worden. Mijn huidige drop is maar 5 centimeter. Je kan dan inderdaad wel wat met spacers gaan werken, maar ziet er niet zo heel mooi uit (oog wil ook wat).
Ik heb de maten van de frames vergeleken. De framematen van de Canyon lijken zeer identiek. De Caad12 lijkt toch niet helemaal te fitten (als ik het met mijn huidige frame vergelijk). De bovenbuis is veel langer. Wat ik ga doen is een proefrit op de Caad12 regelen. Kijken of er echt zoveel verschil in zit. Mocht het niet lekker zitten, dan op naar de winkel van Canyon (in Duitsland). Mooi dagtripje om een fiets te laten aanmeten!
Ps. Goedkope alu fiets is geen optie. Heb nu een redelijke Ultegra fiets, maar qua gewicht en onderdelen niet meer naar wens.
Ik had er inderdaad niet over nagedacht dat wanneer ik een kleinere framemaat zou nemen de drop ook groter zou worden. Mijn huidige drop is maar 5 centimeter. Je kan dan inderdaad wel wat met spacers gaan werken, maar ziet er niet zo heel mooi uit (oog wil ook wat).
Ik heb de maten van de frames vergeleken. De framematen van de Canyon lijken zeer identiek. De Caad12 lijkt toch niet helemaal te fitten (als ik het met mijn huidige frame vergelijk). De bovenbuis is veel langer. Wat ik ga doen is een proefrit op de Caad12 regelen. Kijken of er echt zoveel verschil in zit. Mocht het niet lekker zitten, dan op naar de winkel van Canyon (in Duitsland). Mooi dagtripje om een fiets te laten aanmeten!
Ps. Goedkope alu fiets is geen optie. Heb nu een redelijke Ultegra fiets, maar qua gewicht en onderdelen niet meer naar wens.
-
- Forum-lid
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 18 mar 2016 10:38
Het is uiteindelijk een Caad12 geworden. Had zelf iets verkeerd gemeten.
Ben in de shop opgemeten. Paar spacers onder de stuurpen en zit nu volledig volgens de 'norm' voor amateurfietsers.
Blijkbaar stond mijn zadel ook veel te laag op m'n oude fiets..
Ben in de shop opgemeten. Paar spacers onder de stuurpen en zit nu volledig volgens de 'norm' voor amateurfietsers.
Blijkbaar stond mijn zadel ook veel te laag op m'n oude fiets..
-
- Forum-lid
- Berichten: 1791
- Lid geworden op: 04 aug 2010 01:20
Je komt natuurlijk niet weg hier met een "het is een .. geworden" verhaal. Pics or it didn't happen..