Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Tik/kraak in de fiets

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 21 mei 2010 12:51

>De tik/kraak hoor ik ook als de fiets statisch op de grond staat (zonder >gewicht op) en ik draai het stuur.

>Zou het kunnen zijn dat de lagers niet genoeg vet hebben?
Zijn het niet een paar goedkope buitenkabels die kraken? Dat is heel normaal bij goedkope Shimano afmontage.
Velgenfluisteraar

Florezido

stefanofly
Forum-lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 22 mei 2008 16:24

stefanofly 21 mei 2010 12:51

http://www.bike2build.nl/product/LU1300 ... ush-in-can

zoiets goed voor mijn krak in de voorvork? Is carbon vork.
Afbeelding

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 21 mei 2010 12:55

Pas op met vet en carbon. Als het op kaal carbon komt, kan je daar niet meer klemmen.

Ik gebruik zelf Miche H2NO, maar dat kan ik hier nergens vinden. Dat vind ik het beste lagervet dat er is.
Velgenfluisteraar

Florezido

stefanofly
Forum-lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 22 mei 2008 16:24

stefanofly 21 mei 2010 13:04

Diogenes schreef:Pas op met vet en carbon. Als het op kaal carbon komt, kan je daar niet meer klemmen.
Sorry, wat bedoel je met je kan daar niet meer klemmen?
Afbeelding

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 21 mei 2010 13:07

Als je bv. vet op een carbon zadelpen smeert, dan kan je daar niet meer klemmen. Het is dus zaak om zo weinig mogelijk vet in je carbon onderdelen te krijgen en het alleen daar t esmeren waar het moet zitten. Vet en carbon gaan slecht samen.
Velgenfluisteraar

Florezido

stefanofly
Forum-lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 22 mei 2008 16:24

stefanofly 21 mei 2010 13:26

okay, snap ik, bedankt.
de vork wordt niet gekleemt daardor begreep ik het niet.
Afbeelding

daanilio
Forum-lid
Berichten: 163
Lid geworden op: 19 apr 2009 21:52

daanilio 21 mei 2010 15:13

Ik heb een tik in mijn fiets gehad waar ik tijd last van heb gehad. Ik had het ook alleen als ik trapte en vooral als ik met links kracht zette. Ik heb alles een aantal keer uit elkaar gehaald (bracket/trapper) en schoongemaakt en ingevet. Uiteindelijk bleek mijn snelspanner te los te zitten. Kun je dus ook nog even checken. Ik moet wel zeggen dat ik al je klachten niet vind kunnen bij een nieuwe fiets. Ik zou er zeker mee teruggaan.

stefanofly
Forum-lid
Berichten: 254
Lid geworden op: 22 mei 2008 16:24

stefanofly 22 mei 2010 02:15

stefanofly schreef:Ik ben uiteindelijk achter gekomen wat kraak/tik op mijn fiets: de voorvork.
Ik heb gecheckt en er zit geen merkbaar speling in.

De tik/kraak hoor ik ook als de fiets statisch op de grond staat (zonder gewicht op) en ik draai het stuur.

De fiets is 2 maanden oud / 2000km gereden.

Zou het kunnen zijn dat de lagers niet genoeg vet hebben?
Graag advies.

Alvast bedankt



fixed! alles uit elkaar, schoen gemaakt en terug. Geen kraak meer, ik vermoed dat het vuil was.
Afbeelding

cornelli
Forum-lid
Berichten: 188
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:13

cornelli 22 mei 2010 15:36

Tja een zand korreltje kan je soms al gek maken.
NEOS

nagtie
Forum-lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 13 mar 2010 14:23

nagtie 25 mei 2010 20:12

Mijn fiets vandaag weggebracht met mijn briefje er bij.

Hij had gedacht het gelijk even te maken.. waarop ik zei dat ik dat niet wilde, en dat ze er maar eens even echt de tijd voor nemen..

Hij was vooral bezig met het slag en afstelling.. nog wel een paar keer die kraak genoemd (staat ook op dat briefje) maar ben benieuwd of die zich daar druk over gaat maken..

Bij afscheid zei die hij is ws vandaag of morgen ochtend wel klaar.. Als ze die kraak snel kunnen vinden.. maar als het een zoek tocht wordt, wordt dat nog spannend natuurlijk. Bij ophalen ga ik heel goed testen..

gjlp
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 apr 2009 21:07

gjlp 25 mei 2010 22:29

Ik heb iets soortgelijks aan de hand gehad.

Ik kocht vorig jaar april een splinternieuwe fiets. Vrijwel gelijk had ik last van een tik. Het zat aan de linkerkant, dat kon ik gewoon voelen tijden het fietsen. Fm gebeld en die vertelde mij dat dit normaal is bij nieuwe fietsen en dat ik alle klachten moest opsparen tot aan de eerste servicebeurt en dan zouden ze het wel even oplossen. De fiets is inmiddels 6x terug geweest voor de tik. Elke keer vertelde ik ze exact wat ik voelde en waar ik het voelde. eerst waren het volgens hun de pedalen, toen de lagercups, toen de achternaaf en de laatste keer waren de bladboutjes aan de beurt. En steeds deden ze voorkomen of het mijn eigen schuld was. Pedalen moet je smeren, achternaaf maak je verkeerd schoon, je bent gevallen, ect..

3 weken geleden was de laatste keer. ik reed de zaak uit en bij de eerste aanzet was hij er gelijk. Ik heb niet meer omgekeken en ben zelf op onderzoek gegaan. Ik wilde de crankbout losdraaien en dit ging al bijna niet. Dat ding zat zo achterlijk vast dat ik hem met veel moeite los kreeg. Toen hij eenmaal los was zette ik druk op de pedalen en weg was de tik. De bout gewoon "normaal" er weer in gedraaid en nergens meer last van na ruim een jaar lang aanklooien..

De moraal van het verhaal: het kan daar dus ook in zitten ;)

nagtie
Forum-lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 13 mar 2010 14:23

nagtie 26 mei 2010 12:54

Ik ben gisteren erg duidelijk geweest.. Als ze het niet oplossen krijgen ze de fiets terug!! en dan zijn ze een klant kwijt.

Plaats reactie