Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe fiets kopen!

bokma
Forum-lid

bokma 24 mar 2016 12:36

Hallo allemaal,

Na enige tijd passief op dit forum te hebben meegekeken wordt het ook tijd voor mijn eerste post! Na bijna 8 jaar op een aluminium fiets te hebben gereden, is de tijd aangebroken om een mooie carbon fiets aan te schaffen. Ik heb al het nodige onderzoek via internet verricht maar twijfel toch, vandaar een beroep op jullie expertise! Ik ben 24 jaar, weeg 73kg en zoek een sportief race en tegelijkertijd all-round model. Normaal gesproken fiets ik in Noord- en Zuid-Holland maar ook geregeld in de Ardennen/Limburg/Alpen.

Ik ben gebonden aan een budget van €2000,- en liefst nog iets minder. Belangrijkste voor mij is dat de prijs/kwaliteit verhouding goed is. Na wat speurwerk heb ik momenteel de volgende opties open staan:

- Sensa Giulia G2, shimano ultegra, 52-36, Supra RA Pro wielset (€1909 bij 12go of €2000,- als ik de wielen upgrade naar Supra RA Elite)
- Wilier GTR, shimano ultegra, Veltec Zpeed AM 37 wielset (+/- €1810 incl. pedalen bij Math salden!)
- Canyon Ultimate CF SL 7.0, shimano 105, mavic aksium wielset (€1599, maar zou wel de wielen willen upgraden)
- Canyon Ultimate CF SL 9.0, shimano ultegra, mavic ksyrium elite wielset (€2199, net boven m'n budget maar komt geregeld een aanbieding langs bij hun Factory outlet store voor €2000 - €2100)
- Carrera Veleno, shimano ultegra, shimano rs010 wielset (€1690 bij Math salden, zou ook hierbij de wielen willen upgraden)
- Giant TCR Advanced 1, shimano ultegra, giant pr2 wielset (€1799 in Duitsland, zou ook hierbij de wielen willen upgraden)

Is er een wezenlijk verschil in kwaliteit/gewicht tussen bovenstaande frames? Ik heb vernomen dat de Wilier GTR in gewicht ietwat zwaarder is dan de overige fietsen, weet niet in hoeverre dit klopt. Daar tegenover staat wel dat ik met de Wilier GTR voor €1810,- klaar ben inclusief een goede wielset. Wat betreft de Canyon, ik besef me dat dit alle service op afstand geschiedt maar de prijs/kwaliteit verhouding die ze aanbieden is zeer goed. De Carrera Veleno is een mooi en licht frame uit Italië, ben verder niet bekend met dit merk. Giant ben ik ook niet bekend mee, een fietsmaat raadde me dit aan. De Sensa giulia is denk ik een zeer goede fiets voor deze prijs, is alleen niet mijn favoriete merk (ik probeer me zo min mogelijk te laten misleiden door merk).

Ik heb vooral gekeken naar Ultegra afmontage, omdat ik dit ook op mijn huidige fiets heb en hier zeer tevreden over ben. Verder is een vereiste dat ik er bij aankoop een 52/36 crank op kan zetten, zodat ik alle kanten op kan. Bij een aantal fietsen heb ik aangegeven de wielen te willen upgraden mocht ik voor deze fietsen gaan; raden jullie dit aan?

Ik heb ook al gekeken naar Rose, maar ik moet bekennen dat ik hier persoonlijk geen fan van ben. Cube en Focus heb ik ook naar gekeken, maar het aanbod in deze prijsklasse vond ik ook minder t.o.v. bovengenoemde fietsen. Eventuele andere suggesties sta ik ook voor open, al moet de lijst niet te lang worden zodat het kiezen nog moeilijker zal worden ;) !

Ik hoop dat jullie me advies kunnen geven en kunnen helpen bij het maken van een keuze!

patmaessen
Forum-lid

patmaessen 24 mar 2016 13:33

Is de Canyon AL SLX misschien een optie. Binnen budget, super frame / afmontage, stijf en licht. Heb zowel een carbon als een alu versie gereden en ze doen niet voor elkaar onder. Succes met de zoektocht. :winkthumb:

sprint100
Forum-lid

sprint100 24 mar 2016 17:03

Dat is een mooi lijstje, echter zoals Patmaessen hierboven al aangeeft is het misschien verstandig om ook wat top alu fietsen bij je opties te betrekken. Ik bezit nu een Canyon Ultimate cf sl 7.0 met 105 van modeljaar 2015. Zeker een goede fiets, maar ik mis een beetje de hardheid/stijfheid van m'n vorige aluminium frame daarom kijk ik nu ook rondt om weer terug te gaan naar een 'high-end' alu fiets zoals de Canyon AL SLX, Cannondale Caad12, Specialized Allez Smartweld of Sensa Trentino SL/UL. Met deze fietsen blijft er tevens genoeg geld over voor betere wielen als je 2K wilt uitgeven. Volgens mij is het kwaliteitsverschil tussen de 105 5800 en de Ultegra 6800 ook niet heel groot meer.

Ik heb nu ook een 52/36 crank, maar ik denk toch dat een 50/34 handiger is en als je veel op vlak terrein fietst kan je er ook een 39 op monteren.

Ik ben meer van mening dat een fiets van carbon onder de €2000,- niet perse beter is dan een aluminium fiets. Maar als jij perse een carbon fietsje wilt moet je daarvoor gaan!

bokma
Forum-lid

bokma 24 mar 2016 18:49

Dank voor het advies, ik ga het meenemen in het maken van mijn keuze!
sprint100 schreef:Ik heb nu ook een 52/36 crank, maar ik denk toch dat een 50/34 handiger is en als je veel op vlak terrein fietst kan je er ook een 39 op monteren.
Is het niet mogelijk bij een 52/36 om een 39 te monteren? Hiervan was ik niet op de hoogte...

sprint100
Forum-lid

sprint100 24 mar 2016 19:18

Dat denk ik wel. Ik gebruik de 52 nauwelijks in de Noord Hollandse polders, helemaal met wind tegen. Vandaar de 50/39, maar als jij wel zo'n stoemper bent die ongeacht de windkracht hem alsnog op het buitenblad hebt liggen dan kan je net zo goed de 52 nemen ;)

Велосипед
Forum-lid

Велосипед 24 mar 2016 21:22

bokma schreef:Ik heb vooral gekeken naar Ultegra afmontage [...]
Hoho, Shimano op een Italiaanse fiets? Dat kan natuurlijk niet, hè! Dan vallen de Wilier en de Carrera dus al af.

Zonder gekheid, ik ben ook van plan een nieuw rijwiel te kopen voor een vergelijkbaar bedrag en houd dit topic dus in de gaten. :like:

klimski
Forum-lid

klimski 29 mar 2016 14:32

Neeee, niet naar alu kijken! Je wil carbon. Als je een alu fiets koopt ga je over twee jaar weer verlangen naar carbon. Niet omdat het echt beter is, maar omdat je dat wil. Dus beter nu de sprong wagen dan waardeverlies meepakken!
Koga Granlux 1995 Campa Mirage.

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 29 mar 2016 15:29

Je hebt je huiswerk goed gedaan.
De fietsen uit je lijstje ontlopen elkaar kwalitatief niet zoveel.
Een upgrade van je wielset is een van de betere die je kan maken.
Carbon in deze prijsklasse kan wel degelijk, als je zinnen op carbon staan niet kijken naar alu, krijg je toch maar spijt van.
Op een modern trapstel kan je zowel 52/50 als grootste en 39/36/34 als kleinste kettingblad monteren.

Koop dus vooral de fiets welke jij het mooiste vind in jouw maat.

En voor mij viel de Canyon al af want die zit boven je budget :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 29 mar 2016 23:54

Ik zou voor de Canyon gaan. De andere setjes loop je vroeg of laat tegen de wielen aan.
Afbeelding

bokma
Forum-lid

bokma 30 mar 2016 14:46

Dank voor al het advies! Het is uiteindelijk de Wilier GTR geworden. Deze paste het beste binnen mijn budget en heb de standaardwielen (Shimano RS010) geupgrade naar Veltec Zpeed AM 37 wielen. Looks zijn bovendien ook top! Naar het schijnt wordt het dit weekend geweldig lenteweer dus kijk nu al uit naar de testrit! :winkthumb:

Lcsmet
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Lcsmet 30 mar 2016 15:36

Je huiswerk maken en je shortlist hier posten.
Een fiets uit je shortlist aanschaffen en je daarbij houden aan de door jezelfd gestelde criteria.

Fantastisch toch.
Veel succes.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie