Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Wie heeft tips voor goede, goedkope voeding op de fiets

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 27 mar 2016 16:58

Wat @peduh (denk ik?) bedoelt is dat je niet te veel geraffineerde suikers moet eten. En dat het kwalijk is dat in zoveel producten zit "verstopt". En daar is weinig tegenin te brengen.

Toch kan een wielrenner best baat hebben bij deze snelle suikers.

Maar het feit dat je er niet te veel van moet eten geldt net zo goed voor andere vormen van suiker, en en ook voor vetten en eiwitten....

Op internet staat helaas een heleboel onzin over voeding, vaak gaat het hier niet-onderbouwde, niet-wetenschappelijke complottheorieën. En niet alleen op internet, er zijn ook genoeg boeken die vol met onzin staan waaronder "Broodbuik", "Melk, de witte sloper" en (in mindere mate) De Voedselzandloper.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 27 mar 2016 23:07

peduh schreef: Laatste reactie van mij hierop, anders wordt het topic nog meer vervuild.
Geraffineerde suikers (suikerbieten suiker) zijn de slechtste suikers die er zijn. Google maar eens op "geraffineerder suikers". Voor mij reden genoeg om dit niet meer te eten. Maar uiteraard moet ieder dat voor zichzelf weten.
Jans schreef:onzin. In alle mogelijke vruchten zitten precies dezelfde suikers als in biet en riet. Maar wat jij wilt lezen over "geraffineerde suikers" is vooral geschreven door mensen die geen verstand hebben van chemie en jou hier bang mee willen maken.
(Ik vind dit helemaal geen vervuiling van het topic).
Wat fruit 'gezond' maakt (afgezien van wat leuke vitamines en polyfenolen enzo) is dat de suikers 'verpakt' zitten in vezels die de opname ervan vertragen.
Pers je er sap van, dan haal je de suikers tussen de vezels vandaan en zijn ze net zo 'gerafineerd' en net zo snel opneembaar en dus net zo 'slecht' als de biet/riet/HFCS suikers in frisdrank.

Grap is trouwens dat veel eigenschappen die voeding tot geschikte 'sportvoeding' maken exact dezelfde zijn die veel bewerkte voeding 'ongezond' maken (namelijk: weinig vezels en immense hoeveelheden extreem makkelijk en snel opneembare KH en suikers)

Hoe ongezond 'ongezond' dan is hangt zoals ik al zei volledig van de context en hoeveelheden af waarin eea wordt geconsumeerd :winkthumb:
Voor een zittend persoon: beslist af te raden (zowel frisdrank als vruchtensap)
Voor een sporter: zeker prestatiebevorderend, of dat synoniem is voor 'gezond' is ook nog maar een vraag.

Het Voedingscentrum raadt in de nieuwste Schijf van Vijf vruchtensappen trouwens (terecht) af.
havana schreef:Wat @peduh (denk ik?) bedoelt is dat je niet te veel geraffineerde suikers moet eten. En dat het kwalijk is dat in zoveel producten zit "verstopt". En daar is weinig tegenin te brengen.
Volledig mee eens, en in zekere zin hebben teh gooles dus ook best gelijk, alleen de rationale erachter ('gerafineerde suiker is dood / ontdaan van mineralen / wordt door je lichaam niet herkend / ONNATUURLIJK ) rammelt vaak, wat dus bv leidt tot het misverstand dat de toegevoegde suikers in KC 'slecht' zijn maar de 'natuurlijke' fruitsuikers 'goed'
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

jbdv
Forum-lid

jbdv 28 mar 2016 22:00

Bedankt voor de vele tips allemaal :).

ted038
Forum-lid

ted038 28 mar 2016 22:30

jbdv schreef:Bedankt voor de vele tips allemaal :).
.... en wat gaat het nu worden dan ? :geek:

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 28 mar 2016 22:31

"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

wolly68
Forum-lid

wolly68 28 mar 2016 22:59

Ik gebruik ook al een aantal jaren maltodextrine, samen met een snufje zout en een scheutje karvan cevitam voor de smaak. Het grote voordeel van maltodextrine is dat het niet zoet smaakt. Je krijgt dus voldoende koolhydraten binnen zonder dat het mierzoet smaakt. Als je een beetje zoekt op internet is het ook niet duur

Cycling Ka
Forum-lid

Cycling Ka 23 okt 2016 09:10

@jbdv & anderen. De goedkoopste en fijnste voeding: zelfmaken! :like:
Ik kreeg dit kookboek cadeau van een makker: Sportables. Zelf voor mij als man die niet zo veel kookt is het prima te maken en je kunt zelfs een voorraadje aanleggen. Ik was de banaan en chemisch smakende repen (vaak te zoet naar mijn smaak) behoorlijk beu. :evil:
Try it! Kun je volgens mij gewoon via bol.com kopen.
Do what you love what you do!

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 23 okt 2016 13:44

Cycling Ka schreef:@jbdv & anderen. De goedkoopste en fijnste voeding: zelfmaken! :like:
Ik kreeg dit kookboek cadeau van een makker: Sportables. Zelf voor mij als man die niet zo veel kookt is het prima te maken en je kunt zelfs een voorraadje aanleggen. Ik was de banaan en chemisch smakende repen (vaak te zoet naar mijn smaak) behoorlijk beu. :evil:
Try it! Kun je volgens mij gewoon via bol.com kopen.
Hoeveel betaald dat nou? Spammen op andermans fora?
Werk jij voor een SEO clubje die zo probeert google indexing te manipuleren?

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 23 okt 2016 13:58

Siroop in de bidon. En om te happen sultana's en boterhammen. Dure sportrepen zijn voor tijdens wedstrijden. Koffie onderweg bij een pompstation. Kosten samen alles bij elkaar minder dan 5 euro per training

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 23 okt 2016 18:59

Nee_Nee schreef:Siroop in de bidon. En om te happen sultana's en boterhammen. Dure sportrepen zijn voor tijdens wedstrijden. Koffie onderweg bij een pompstation. Kosten samen alles bij elkaar minder dan 5 euro per training
Alsj ik 3-4 uur onderweg bent en zeer intensief gaat rijden dan red ik het niet met sultana of brood. Kosten max €5,00 inkl koffie repen koop ik per 25 van Maxim.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 23 okt 2016 20:15

Bananen kosten 0,99€ per kilo bij de Jumbo.
Iets anders neem ik op de fiets nooit.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 23 okt 2016 23:20

Water en een banaantje. En soms nog een krentenbol.
Veni. Vidi. Fietsie.

Plaats reactie