Beste Forum leden,
Mijn naam is Wessel en ik ben op zoek naar een eerste racefiets. In andere topics heb ik er al heel wat over gelezen en ik heb voor mezelf besloten om eerste 2e Hands iets te zoeken en kennis te maken met de sport.
Nu heb ik al wat mooie fietsen gezien en vooral Bianchi spreekt mij erg aan. Het valt me op dit moment op dat ik een bepaald model een aantal keer tegen ben gekomen. Het gaat om de Bianchi ML3 en dan de zogenoemde reparto corse. Enkele Voorbeelden.:
BIANCHI TEAM ML3 ALU CARBON >top condition 57 Cm Campagnolo
€ 490,00
http://link.marktplaats.nl/m1031967730
Bianchi racefiets
€ 475,00
http://link.marktplaats.nl/m1035847598
Ik kan verder weinig vinden over dit model, maar wat is het nou waard. Beide modellen zijn netjes afgemonteerd met bijna volledig Campagnolo Veloce, enkel de remmen zijn Mirage. Het frame spreekt mij natuurlijk ook erg aan, met name de kleurstelling.
Hoe verhoudt zo'n model zich dan tegenover bijvoorbeeld dit:
Bianchi reparto corso lite alloy Sl
€ 500,00
http://link.marktplaats.nl/m1035837466
Volledig shimano ultegra, maar volgens mij geen carbon voorvork. Niet iets wat op punt 1 staat bij mij als beginnende wielrenner.
Ik wil de fiets voornamelijk gebruiken om te trainen en rondjes te rijden in de zomermaanden. Daarnaast gaat hij graag mee naar de bergen in de vakantie.
Ik hoor het graag van jullie! Alvast bedankt.
Groet, Wessel
Nieuwe racefiets (eerste!)
Advertenties met engelse teksten moet je negeren. Oplichters!
Naar de bergen: gewoon een triple meenemen. De info is in beide advertenties aan de magere kant.
De fiets van 475 euro heeft een zadel en zadelpen die zeer ver naar achteren staat.
De voorvorken zijn volgens mij identiek.
Naar de bergen: gewoon een triple meenemen. De info is in beide advertenties aan de magere kant.
De fiets van 475 euro heeft een zadel en zadelpen die zeer ver naar achteren staat.
De voorvorken zijn volgens mij identiek.
Ultegra is natuurlijk heel wat beter dan Veloce. Toch vind ik de prijs aan de hoge kant, het is wel een vraagprijs. Vraag eens naar de leeftijd. Campagnolo banden? Bestaan die ook al, ach, is toch maar slijtage artikel.
In Amsterdam is Engels vrij normaal hoor. Als het nu in een uithoek van Groningen is zou het wat anders kunnen zijn. Sowieso laat je een fiets toch niet opsturen.
Op de foto lijken ze allemaal een andere maat de hebben. De onderste is het kleinste en de middelste het grootste. Eerst daar maar eens in verdiepen lijkt mij. Als je weet welke maat je nodig hebt even afbeeldingen zoeken op merk, type en maat. Je komt vast een foto tegen op een of ander forum met betrouwbare info erbij over de maat. Vervolgens de foto's vergelijken, vooral aan de lengte van de balhoofdbuis kun je het verschil redelijk goed zien.
Op de foto lijken ze allemaal een andere maat de hebben. De onderste is het kleinste en de middelste het grootste. Eerst daar maar eens in verdiepen lijkt mij. Als je weet welke maat je nodig hebt even afbeeldingen zoeken op merk, type en maat. Je komt vast een foto tegen op een of ander forum met betrouwbare info erbij over de maat. Vervolgens de foto's vergelijken, vooral aan de lengte van de balhoofdbuis kun je het verschil redelijk goed zien.
Campagnolo Ultra Dork
Ken je niet iemand die al wat langer fietst? Wellicht een idee om diegene even mee te nemen als je gaat kijken naar de fiets. Helemaal met een eerste fiets, sta je dan wat steviger in de onderhandeling. Het is dan ook eenvoudiger (en geloofwaardiger) om even een testritje te maken. En inderdaad, een Engelse advertentie hoeft niet altijd oplichterij te betekenen..
Heb je al een keuze gemaakt?
Je bent duidelijk de tweedehands markt aan het bekijken, ik neem aan dat je een maximum budget hebt? Dat is prima, maar het koopt naar mijn mening wel anders dan een nieuwe.
Op de tweedehands markt kan je goedkoper slagen, maar moet je wel goed weten wat je doet. Je kan bijvoorbeeld een fiets met ultegra kopen, maar als die groep gewoon versleten is, dan start je met slecht fietsen of met de aanschaf van een nieuwe groep. Dan wordt goedkoop opeens duurkoop.
Ook kijk je naar carbon frames; ook logisch, maar tweedehands is dat een risico. Een carbon frame kan gemakkelijker beschadigd zijn op een manier die voor een leek moeilijk te zien is.
Dus mijn advies zou zijn: goede keuze om eerst tweedehands te kijken, maar kies dan voor aluminium, en probeer goed te kijken of de onderdelen niet versleten zijn. Een remblokje is niet erg, maar een nieuwe groep erop is prijzig.
En kijk heel goed naar de maat, laat je opmeten. Als de fiets niet past is er niks aan.
Je bent duidelijk de tweedehands markt aan het bekijken, ik neem aan dat je een maximum budget hebt? Dat is prima, maar het koopt naar mijn mening wel anders dan een nieuwe.
Op de tweedehands markt kan je goedkoper slagen, maar moet je wel goed weten wat je doet. Je kan bijvoorbeeld een fiets met ultegra kopen, maar als die groep gewoon versleten is, dan start je met slecht fietsen of met de aanschaf van een nieuwe groep. Dan wordt goedkoop opeens duurkoop.
Ook kijk je naar carbon frames; ook logisch, maar tweedehands is dat een risico. Een carbon frame kan gemakkelijker beschadigd zijn op een manier die voor een leek moeilijk te zien is.
Dus mijn advies zou zijn: goede keuze om eerst tweedehands te kijken, maar kies dan voor aluminium, en probeer goed te kijken of de onderdelen niet versleten zijn. Een remblokje is niet erg, maar een nieuwe groep erop is prijzig.
En kijk heel goed naar de maat, laat je opmeten. Als de fiets niet past is er niks aan.