Hallo Lezer,
Ik ben opzoek naar trainings- advies!
17 April 2016 is er een tijdrit in Almere. Inmiddels heb ik mij ingeschreven en ben ik vol in training, tenminste dat denk ik! Vaak stap ik op de fiets en doe ik een training waarvan ik denk dat die goed aansluit. 5x3 minuten volle bak of 10x2 minuten volle bak en ga zo maar door. Nu wil ik mij dit jaar meer en meer gaan concentreren op het tijdrijden maar ik weet nooit zo goed hoe ik het beste kan trainen!
Ik ben 203 cm en zo'n 90 kilo, ik heb in verhouding lange benen en ben relatief sterk. Zonder enorm te trainen voor het tijdrijden kan ik vrij hard rijden.
Langere tijdritten liggen mij beter dus 15KM+. Ik merk dat ik vaak snelheid te kort kom dus dat is iets waar aan gewerkt moet worden....
Mijn meest recente tijdrit was zaterdag 19 maart in Enschede tijdens de triatlon. Tijdens die tijdrit van 50 km reed ik 40,9 gemiddeld(de wind stond zeer ongunstig ) met een gemiddelde hartslag van 178 en een max van 187. Volgens strava was de geschatte wattage 302.
Ik vraag nu niet naar een compleet trainingsschema maar gewoon wat advies!
Hoe zouden jullie trainen voor zo'n tijdrit? en hoe zouden jullie in het vervolg trainen?(omdat het toch wat kort dag is om nog (veel) beter te worden)
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen en adviseren
Groetjes
Tijdrit training Almere en meer
Ook langere blokken doen. 6 x 5min, 2 x 20 min. Trainen in tijdrithouding is toch moeilijker gedurende 20 minuten dan 2.
Heb je een tijdritfiets? Daar is 2 km/h te winnen. Het vermogen op strava is ruw geschat. Dat zou best aardig kunnen kloppen maar wind, aerodynamica etc kunnen die waardes ook volledig onbruikbaar maken.
Rij je individueel of in team? Ik rij alleen de TTT, heb er zin in.
Heb je een tijdritfiets? Daar is 2 km/h te winnen. Het vermogen op strava is ruw geschat. Dat zou best aardig kunnen kloppen maar wind, aerodynamica etc kunnen die waardes ook volledig onbruikbaar maken.
Rij je individueel of in team? Ik rij alleen de TTT, heb er zin in.
Hallo bve,
In ieder geval bedankt voor de snelle reactie! Ik heb inderdaad een TT fietst met alles er op en er aan en ik zal de 42 km in mijn eentje af moeten leggen maar ook ik heb daar veel zin in!
Oké dus langere blokken doen in tijdrithouding! Ik zal er binnenkort mee beginnen en wat betreft de intensiteit daarvan? Gewoon volle bak?
Groetjes
In ieder geval bedankt voor de snelle reactie! Ik heb inderdaad een TT fietst met alles er op en er aan en ik zal de 42 km in mijn eentje af moeten leggen maar ook ik heb daar veel zin in!
Oké dus langere blokken doen in tijdrithouding! Ik zal er binnenkort mee beginnen en wat betreft de intensiteit daarvan? Gewoon volle bak?
Groetjes
Wie niet start, kan niet winnen (Johan Museeuw)
-
- Forum-lid
Ik doe zelf vaak 3x10 min, 5 min rust er tussen en 10 min in en uit rijden.
heb overigens nog nooit een tijdrit gereden :S
heb overigens nog nooit een tijdrit gereden :S
Oké bedankt! Hier kan ik in ieder geval al wat mee!
Trainen jullie dan ook hetzelfde voor kortere tijdritten? Of gaan jullie dan juist in kortere blokken trainen?
En hoe vaak per week doen jullie dit? Ik zit op zondag en woensdag op de gewone fietst voor een rit van 100+km en vaak op dinsdag of/en zondag koers/tijdrit. Ik zou dan nog zeg maar 1 á 2 keer in de week kunnen tijdrijden. Adviseren jullie dat dan ook? Oftewel nog eens 2 keer kapot gaan op de tt fiets?
Trainen jullie dan ook hetzelfde voor kortere tijdritten? Of gaan jullie dan juist in kortere blokken trainen?
En hoe vaak per week doen jullie dit? Ik zit op zondag en woensdag op de gewone fietst voor een rit van 100+km en vaak op dinsdag of/en zondag koers/tijdrit. Ik zou dan nog zeg maar 1 á 2 keer in de week kunnen tijdrijden. Adviseren jullie dat dan ook? Oftewel nog eens 2 keer kapot gaan op de tt fiets?
Wie niet start, kan niet winnen (Johan Museeuw)
ik train sinds een paar maand met een trainer. nivo is een stuk omhoog gegaan. (zit nu zelfde als top seizoen 2015). Ben vooral via een trainer gaan trainen ivm dat ik geen idee had hoe te trainen.
Trainingen zijn 2x pw interval met korte blokken maar wel ruim boven mijn ftp. en 1x kracht training en 2x duur.
Een vermogens meter is wel erg handig op de TT fiets
Trainingen zijn 2x pw interval met korte blokken maar wel ruim boven mijn ftp. en 1x kracht training en 2x duur.
Een vermogens meter is wel erg handig op de TT fiets
Doppertje, wil je nog meer trainen dan moet je het echt verstandig aanpakken. Zodra de wedstrijden beginnen heeft het geen zin om 3x per week jezelf helemaal total loss te rijden op training. Eén harde training op de TT en twee met blokken D2 in houding lijkt me voldoende. Vooral met de duurtrainingen erbij. Het is ook persoonlijk hoeveel trainingsarbeid je aan kan (talent).
ik doe meestal op dinsdag een training op de tijdrit fiets. Met hierin serieuze blokken. Blokken tussen de 5 tot 20 minuten, totaal tijd van de blokken 30 min tot 45 minuten. Hele korte, super intensieve blokken zijn ook goed. Dus die blokken van 3 min die je doet kan je best vervangen door blokken van een minuut. Zelf heb ik een pest hekel aan korte blokken dus ik doe ze te weinig.
Woensdag is dan rust.
Donderdag rustige training. In het begin van het seizoen kan ik gewoon niet anders. Ben dan nog kapot van dinsdag. Naarmate t seizoen vordert kan ik meer.
Vrijdag rust
Zaterdag lange training of wedstrijd
Zondag lange training, wedstrijd, of rustig rondje na wedstrijd van zaterdag.
Vrijwel hetzelfde als wat jij doet. Wil je een echte tijdrijder nadoen dan zijn er zat te vinden op Strava. Kan je mooi de blokken kopiëren.
ik doe meestal op dinsdag een training op de tijdrit fiets. Met hierin serieuze blokken. Blokken tussen de 5 tot 20 minuten, totaal tijd van de blokken 30 min tot 45 minuten. Hele korte, super intensieve blokken zijn ook goed. Dus die blokken van 3 min die je doet kan je best vervangen door blokken van een minuut. Zelf heb ik een pest hekel aan korte blokken dus ik doe ze te weinig.
Woensdag is dan rust.
Donderdag rustige training. In het begin van het seizoen kan ik gewoon niet anders. Ben dan nog kapot van dinsdag. Naarmate t seizoen vordert kan ik meer.
Vrijdag rust
Zaterdag lange training of wedstrijd
Zondag lange training, wedstrijd, of rustig rondje na wedstrijd van zaterdag.
Vrijwel hetzelfde als wat jij doet. Wil je een echte tijdrijder nadoen dan zijn er zat te vinden op Strava. Kan je mooi de blokken kopiëren.