Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Door beperking opnieuw opbouwen

BrokenBrain
Forum-lid

BrokenBrain 29 mar 2016 14:01

Nog heel even en dan ben ik voldoende hersteld van mijn laatste operatie.
Kan niet wachten om weer op de fiets te zitten.

Door operatie's , bestralingen en medicijnen moet ik echt van vooraf aan beginnen.
Met minder conditie, spierkracht en balans als voorheen.
Ook zal ik door mijn NAH (Niet Aangeboren Hersenaandoening) minder mentale energie blijven behouden dan een gezond persoon. Mijn beperking zit vooral in mijn hoofd.

Mijn idee is om te beginnen met 1 a 2 maal per week 30 minuten op de fiets te springen en vooral niet te kijken naar snelheid en afstand.
dit op te bouwen naar een uur / anderhalf uur.
Vooral op zoek gaan naar een fijn cadans.
De laatste tijd wel op een gewone stadsfiets gefietst (bv naar het revalidatiecentrum).
Waar ik erg van baalde was dat als ik een beetje teveel tegenwind had de energie en kracht binnen een paar honderd meter uit mijn benen stroomde.

Ben vooral op zoek naar goed advies naar een goede opbouw en manieren om niet bij wat tegenwind helemaal leeg te lopen.

groet Chris.

ThijsvdnBerg
Forum-lid

ThijsvdnBerg 29 mar 2016 14:19

Ik denk dat je zelf al het beste advies hebt gegeven. Lekker rustig beginnen, je lichaam zal weer tijd nodig hebben om te wennen aan die regelmatige inspanningen. Waarschijnlijk moet je ook je eigen lichaam weer leren kennen na al die heftige behandelingen, die zal niet hetzelfde zijn.

Heb zelf ook een bijna een jaar niet kunnen fietsen, al was het maar door een blessure. Baalde als een stekker dat dat heerlijke gevoel in mijn benen weg was, maar je kan ook plezier halen uit die snelle vooruitgang wanneer je weer op moet bouwen.

Uiteindelijk zal die tegenwind geen probleem meer zijn! Succes met je herstel!

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 29 mar 2016 17:14

Ik heb een wel aangeboren hersenbeschadiging en daardoor chronisch minder mentale energie. Wat ik je daarom kan adviseren is vooral heel erg goed naar je zelf/je lichaam te luisteren en absoluut niet proberen door je vermoeidheid heen te beuken. Dat betekend naderhand, of de dag erna alleen maar vermoeidheid in het kwadraat.

Je zal dus wel eens een trainingsritje een dag moeten uitstellen en dan met bijvoorbeeld minder goed weer moeten gaan dan je van plan was. Of gewoon accepteren dat er een ritje vervalt. Probeer ook niet teveel drukke dingen te doen voordat je gaat fietsen, rekening houden met het verkeer vergt ook veel mentale energie waar je normaal niet zo bij stil staat. Met minder (mentale) energie ter beschikking hebben is het van groot belang dat je probeert zo strategisch mogelijk te plannen welke belasting je in één dag kan hebben, beter iets te weinig dan te veel.
Het zal nog even duren voor je precies van jezelf weet wat je wel en niet aankan, ik vind dat zelf nog steeds heel moeilijk, vooral omdat je altijd meer wilt doen dan je kan hebben. Nou heeft iedereen dat wel, maar bij ons ligt de grens waar je niet overheen mag veel dichter bij.

Wat het meest frustrerende is denk ik dat je veel langer zal doen over het opbouwen van je conditie tot een voor jou aanvaardbaar niveau dan je voorheen gewend was. Of dan andere mensen die je kent en ook sporten ervoor nodig hebben. Maar die tijd moet je wel nemen, het is helaas niet anders. Succes.
Veni. Vidi. Fietsie.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 29 mar 2016 18:44

Bij tegenwind gewoon langzamer fietsen en niet proberen je snelheid vast te houden.
En geen snelheidsmetertjes gebruiken.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 29 mar 2016 19:27

De stukken met echte tegenwind beperken door een iets andere route te kiezen. Sla een keer links- en rechtsaf om de wind iets van opzij te hebben. Zo ben ik ook begonnen.

BrokenBrain
Forum-lid

BrokenBrain 29 mar 2016 19:33

@ Thijs. Thx voor je reactie

@ Tum Tum Tum. Klopt helemaal, kan het niet beter verwoorden. Mijn nieuwe ik en dus ook mijn nieuwe sportieve ik is een ondekkingsreis.

@ Nijkie. ik maak gebruik van een garmin 510. zet het scherm tegenswoordig op cadans en hartslag. Het lastige met langzamer fietsen is dat ik dan soms met mijn balans in de problemen kom.

11AFotografie
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar 11AFotografie 29 mar 2016 19:38

Je verhaal over niet vooruitkomen op een stadsfiets met een beetje tegenwind ken ik wel. Ik heb een lichte spieraandoening waardoor mijn conditie ook bagger is en ik ook snel last heb van (mentale) vermoeidheid. Heb de laatste jaren amper gefietst, gewoon omdat ik echt geen plezier haalde uit een stadsfiets waar ik bijna niet op vooruit kwam.
Nu heb ik sinds een paar weken een racefiets en ik merk duidelijk het verschil. De manier waarop de kracht die ik op de pedalen zet wordt overgebracht op het wiel en daardoor op de manier waarop de fiets vooruit gaat is zoveel beter dan op een stadsfiets. Het is echt veel fijner fietsen.

Uit je verhaal begrijp ik dat je al een racefiets hebt en daar weer op wilt gaat trainen. Ik denk dus dat je al flink vooruit gaat als je die weer gaat gebruiken tegenover je stadsfiets. Daarnaast klinkt de opbouw die je bedacht hebt ook goed!

BrokenBrain
Forum-lid

BrokenBrain 30 mar 2016 15:31

11AFotografie schreef:
Uit je verhaal begrijp ik dat je al een racefiets hebt en daar weer op wilt gaat trainen. Ik denk dus dat je al flink vooruit gaat als je die weer gaat gebruiken tegenover je stadsfiets. Daarnaast klinkt de opbouw die je bedacht hebt ook goed!
Een racefiets gaat er misschien wel van komen, voorlopig mijn Specialized Stumpjumper HT voorzien van Swalbe Kojak banden.

marcel27
Forum-lid

marcel27 05 apr 2016 17:10

Zelf liep ik met dezelfde vraag rond als Chris. Lurk al een tijdje mee op het forum maar vond de discussie interessant en ben ook erg benieuwd naar de uiteindelijke ervaringen. Er valt online erg weinig over te vinden, zeker de bestralingen is echt een onderwerp waarover ik veel vragen heb.

Na mijn eerste bestraling merkte ik dat niet alleen mijn conditie nihil was, ook mijn ademhaling verliep niet vlekkeloos. Heb uiteindelijk hier een kleine neusspreider gekocht voor bij het fietsen op advies van de fysio. Hielp maar een klein beetje, ademhaling blijft stokken.

Wat voor mij goed werkt is niet direct kunnen zien of het goed of slecht gaat. Bijvoorbeeld door met de telefoon zaken bij te houden en pas ná de rit te kijken. Zo ben je meer bezig met het fietsen dan met het druk maken of het nu wel of niet goed gaat.

Moet nu zelf volgende maand voor de 2e keer beginnen. Ben heel benieuwd naar je ervaringen Chris, ik hoop dat je ze met ons deelt!

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 05 apr 2016 17:51

Goed punt, niet op metertjes kijken maar gewoon luisteren naar het lichaam.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 05 apr 2016 18:22

Zou trapondersteuning om de tegenwind te overwinnen een optie voor je kunnen zijn?

BrokenBrain
Forum-lid

BrokenBrain 09 apr 2016 22:34

Vandaag voor het eerst een echte rit gemaakt. De bandjes op 6 bar gepompt en fietsen maar. Fietscomputer op hartslag en cadans gezet. Heb genoten van het mooie weer en omgeving. Bij tegenwind ff terugschakelen en cadans net boven de 80 gehouden, dat werkte prettig. Vrouw en dochter zaten bij een campeerboerderij / cafe / kinderspeeltuin , daar even gestopt en pauze gehouden. Na een heerlijke kop koffie weer op de fiets gestapt, mijn sportieve drive wilde er wel een mooi rondje achteraan plakken, mijn verstand wilde een relaxte route richting huis. Voor het laatste gekozen. Achteraf terecht, voel me benen .... maar vooral voldaan. Linkje naar strava .https://www.strava.com/activities/540153163 .

Plaats reactie