Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

Het E-Bike topic

woonwerk
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 nov 2009 21:54

woonwerk 31 mar 2016 13:59

Ironisch om te lezen dat met op dit Fiets forum, dat hoofdzakelijk bezocht wordt door racefietsers zo'n probleem heeft met de snelheid van de elektrische fiets. Ik rij nu meer dan drie jaar op een High Speed fiets en kan je vertellen dat met het type wat ik gebruik (Bosch) je geen 45 km/h rijd, dan is de ondersteuning namelijk nul. Hierbij zit er een geprogrammeerde afwijking van 2 - 3 km/h in dus dat is dan 42 -43 km/h maar dat rij je dus niet. Afhankelijk van de gekozen ondersteuning zo tussen de 30 - 40 km/h. Je werkelijk snelheid hangt natuurlijk af van de verkeerssituatie, zoals dat met elk vervoermiddel is.

En teksten als "Deze niet-fietsen gaan een heel groot probleem worden. En daarnaast hoeft de wetgever zich niet in te dekken, maar moet deze de gebruikers van dit soort vervoersmiddelen zich tegen zichzelf beschermen". Waar gaat dit over? Welke wetgever gaat de malloten op racefietsen tegen zichzelf beschermen die zondag ochtend in groeps verband in waaier formatie tussen de 35-45 km/h bij ons over de dijken fietsen?

Leuk om te zien dat er gesproken wordt van "niet-fietsen", "brommers", "zo'n ding". Wat is dat toch dat mensen een soort van territorium gedrag tonen wanneer er iets nieuws aankomt. Het is gewoon een Fiets, een Fiets, een Fiets.........met wat ondersteuning.

Overigens ben ik voor een helm plicht, een bromfietshelm is echter volkomen ondoenlijk. Je moet zelf namelijk een aardige inspanning leveren om 40 km/h te fietsen. Mijn dagelijkse woonwerk afstand van 25 km doe ik in fietskleding en ik ben aardig bezweet als ik aankom, net zoals ik dat was toen ik het nog met de race fiets kon doen.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 31 mar 2016 14:02

alliance_0 schreef: En daarnaast hoeft de wetgever zich niet in te dekken, maar moet deze de gebruikers van dit soort vervoersmiddelen zich tegen zichzelf beschermen. Vandaar dus een bromfietshelm. .
Als we alleen de passieve veiligheid bekijken is de bromfietshelm (geheel gesloten) beter, maar je moet het breder zien zoals Ernie al aangeeft, hoeveel narigheid gaat er helemaal voorkomen worden tegen de hoge prijs die zo'n helm is? (en dan heb ik het niet over kostprijs)
Veel lui die nu al forenzen met een speed pedelec dragen reeds een fietshelm en haken af of gaan terug naar de nodeloos trage gewone pedelec.
Ik heb geen bezwaar tegen lui die zich snel en behendig voortspoeden en als een enkeling per jaar zich dood of ongelukkig rijdt omdattie i.p.v. een bromfietshelm , een fietshelm draagt, ik heb daar volledige vrede mee.
Je moet de natuurlijke selectie niet helemaal door de overheid stil laten zetten.... ;)
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16495
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 31 mar 2016 14:10

Waarom een drogreden? De benodigde sterkte van een helm wordt bepaald aan de hand de te verwachte impact en is dus gerelateerd aan de snelheid. Asociaal rijgedrag van de bestuurder heeft daar niks mee te maken. Ik mag met mijn auto maximaal 130km/h maar als ik met die snelheid door de bebouwde kom ga scheuren zijn de veiligheidsvoorzieningen in de auto en die van de medeweggebruikers redelijk nutteloos.

Dat brommers maar 30 mogen kan wel zo zijn maar volgens mij is er nog nooit iemand beboet voor 40 rijden in de bebouwde kom. En die speed pedelec rijden echt niet de hel tijd 45. Doen ze dat wel dan is het te hopen dat ze hun hoofd koel kunnen houden. Met een brommerhelm is die kans een stuk kleiner.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 31 mar 2016 14:10

woonwerk mooi gepreekt voor eigen parochie! Jouw speedelec rijd net aan 30 en de gemiddelde racefietser zeker 45.

die kerel reed echt boven de 40, en nogmaals, in de spits! tussen alle andere fietsers met het broodtrommeltje achterop.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 31 mar 2016 14:12

drogreden omdat de gemiddelde NL fietser misschien 1% (ruime schatting) van zijn fietstijd aan het afdalen is met +45km/h. En idd dan is de fietskleding zeker niet afdoende bij een onverhoopte val, het helmpje misschien ook wel niet maar die zal iig zijn werk nog wel doen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16495
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 31 mar 2016 14:18

Hoeveel % van zijn tijd is de gemiddelde Nederlander aan het parachutespringen? Reserveparachutes ook niet nodig dan?
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 31 mar 2016 14:33

je nieuwe argument heeft nog minder met de zaak te maken dan je 1e.

Ik zie nu met eigen ogen dat speedelecs weldegelijk met hogere snelheden (vooral op tijden dat ander fietsverkeer op dezelfde woonwerk wegen fietst) zich tussen het verkeer begeven als normale ebikes en (iets sneller) gaande racefietsen. Die racefietsers worden nu al verfoeid worden door Jan modaal.

Het kan haast niet anders dan dat dit repercussies gaat hebben. Doet helm alvast op (welke dan ook).
Afbeelding

jer81
Forum-lid
Berichten: 637
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

jer81 31 mar 2016 14:37

Sieper schreef:je nieuwe argument heeft nog minder met de zaak te maken dan je 1e.

Ik zie nu met eigen ogen dat speedelecs weldegelijk met hogere snelheden (vooral op tijden dat ander fietsverkeer op dezelfde woonwerk wegen fietst) zich tussen het verkeer begeven als normale ebikes en (iets sneller) gaande racefietsen. Die racefietsers worden nu al verfoeid worden door Jan modaal.

Het kan haast niet anders dan dat dit repercussies gaat hebben. Doet helm alvast op (welke dan ook).
Het zou mooi zijn als racefietsers dan niet meer het mikpunt worden. :like: Elk nadeel heeft zijn voordeel.

woonwerk
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 06 nov 2009 21:54

woonwerk 31 mar 2016 14:52

Sieper schreef:woonwerk mooi gepreekt voor eigen parochie! Jouw speedelec rijd net aan 30 en de gemiddelde racefietser zeker 45.

die kerel reed echt boven de 40, en nogmaals, in de spits! tussen alle andere fietsers met het broodtrommeltje achterop.
Je moet eens weten wat ik de afgelopen 20 jaar van idioten op de weg ben tegengekomen, en ja, daar zit van alles tussen. Mijn favoriet blijft de appende scholier die recht op je af komt maar ik kan er een boek over schrijven.

Wat ik al aangaf, ik rij tussen de 30 en 40, vanochtend gemiddeld 32,5 incl. wat door de stad rijden.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 31 mar 2016 15:04

Ernie C. schreef:Waarom een drogreden? De benodigde sterkte van een helm wordt bepaald aan de hand de te verwachte impact en is dus gerelateerd aan de snelheid.
Dat is bij fietsen natuurlijk niet zo, dan zou een bromfietshelm ook bij (echte) fietsers verplicht moeten worden en dat wil geen mens.
De fietshelm is maar voor 1 ding goed, als je met je kop op straat valt heb je minder kans op hersenletsel en dat is ruim voldoende , ook voor speed pedelecs.
(de snelheid heeft maar zelden verband met de impact, maar deze discussie voert hier te ver)
Wegens de aard van het vervoermiddel is de bromfietshelm voor de berijders minder bezwaarlijk dan op een speed pedelec.
Waarom niet gewoon de wettelijk bestaande categorien elk voorzien van een passende helm?
3 is zat: fietshelm/bromfietshelm/motorhem.
Opgelost.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

jer81
Forum-lid
Berichten: 637
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:21

jer81 31 mar 2016 15:17

De wetgever heeft volgens mij bepaald dat de snelle elektrische meetrapbrommer een betere helm nodig heeft dan de fietshelm. Ik hoop voor de gebruikers dat er dan spoedig bromfietshelmen op de markt komen die wat meer weg hebben van fietshelmen.

Gebruikersavatar
Sieper
Forum-lid
Berichten: 1747
Lid geworden op: 07 okt 2013 17:36

Gebruikersavatar Sieper 31 mar 2016 15:18

Maar ben je het met me eens dat de nieuwe speedelecs gemiddeld (bets flink) harder rijden dan racefietsers? Laat ik het zo zeggen, hoe veel racefietsers hebben jou al ingehaald tijdens je woonwerk? en andersom, komt dat vaker voor? Ik denk dat het een heel realistische inschatting van mij is als ik denk dat het eerlijke antwoord daarop ja is!

Ik maak me zorgen om verdergaande regulering (in mijn ogen is die onontkombaar) want ik denk dat racefietsers daar dan ook in zullen worden betrokken. Die speedelecs worden juist aangeschaft voor woonwerk (in de spits), de racefiets toch ook vooral voor de hobby (niet alleen in de spits).

Ik rijd mijn woonwerk ook af en toe op de racefiets (42km enkele rit) en ik ben nog nooit zo hard een fietser voorbijgerden als ik die speedelec vanochtend zag doen. Die dingen stellen je er (met gemak) toe in staat om iemand een hartverzakking te bezorgen) sterker, je zult moeten remmen om het te voorkomen, met een racefiets zul je je er echt voor in moeten spannen wil je iemand zo de naden uit de broek te rijden (maar het kan natuurlijk zeker).

Ik ben blij dat jij verantwoord rijd (mijn gemiddelde op woon werk ligt zeker 5km per uur lager) maar ik denk dat de speedelec weldegelijk een groter gevaar is op het fietspad dan een racefiets, en die worden nu al uitgekotst.
Afbeelding

Plaats reactie