Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Onderhoud stalen racefiets frame!

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 29 mar 2016 21:39

Om even terug te komen op de vraag van de topicstarter:

Stalen frames zijn wel wat gevoeliger voor corrosie, maar dat is ook mede afhankelijk van bijvoorbeeld de bouwwijze en de gebruikte staalsoort. Een goed stalen frame is zodanig gemaakt dat vocht altijd weer naar buiten kan (oa 'afdruipgaatje' onder het bracket en beluchtingsgaten in de overige buizen). Daarnaast worden de meeste nieuwe stalen frames ook extra behandeld met bijvoorbeeld 'framesaver', een vergelijkbaar product als het genoemde "ML". Zelf gebruik ik daarvoor IX100 van Brunox. Dat kan je ook achteraf nog in een frame aanbrengen (mits de binnenkant van de buizen nog bereikbaar is).

Stalen frames (mits goed gebouwd en geprepareerd) hebben geen ander 'dagelijks' onderhoud nodig dan frames van andere materialen. Vermijden van water is niet erg praktisch en ook niet nodig. Vermijden van een hogedrukspuit is ook voor andere frames en onderdelen geen slecht idee (water in velgen, vet uit lagers, etc.). Ik spuit zelf mijn (stalen) frames regelmatig even af met de tuinslang (eventueel met een borstel erbij) en na opdrogen maak ik verder alleen de remmen en de aandrijving functioneel schoon (zo min mogelijk knoeien met ontvetters). Daarna hier en daar een drupje olie (met mate, geen spuitbus!) en hij is er weer helemaal klaar voor. Een paar keer per jaar de punten waar vocht het frame binnen kan komen (zadelpen, montageoogjes, etc.) voorzien van een beetje vet is ook niet slecht.
De uitgebreidere poetsroutines die in diverse poets-topics langs komen zijn voor stalen frames even weinig noodzakelijk als voor andere frames (technisch gezien dan, cosmetisch en/of psychisch kan het best wat opleveren).
Laatst gewijzigd door bartv op 30 mar 2016 08:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 29 mar 2016 21:49

Een goed , genuanceerd verhaal , waarbij ikzelf ten allen tijde de voorkeur geef aan water mijden.....Het doet me gewoon te weinig in verhouding tot wat het aan nadeligs doet.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

paul56
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 mar 2016 17:10

paul56 31 mar 2016 18:24

owatrol werkt maar matig
epoxy is een stuk beter tegen roest

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 01 apr 2016 00:47

Epoxy is wel een er brede term en nee.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 01 apr 2016 01:04

ML , wat goed is voor een holle ruimte in een auto is ook goed voor een frame.
Epoxy lijkt me onzinnig, er is geen controle over dekking en hoe krijg je het er uberhaupt in?
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

paul56
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 mar 2016 17:10

paul56 01 apr 2016 09:53

Mijn reactie was naar aanleiding van owatrol op de roestende delen.
Ik heb zelf een 35 jaar oude stalen raleigh sirocco omgebouwd tot vakantie fiets.
Daar fiets ik elk jaar een paar duizend kilometer mee, vooral door regenachtige landen.
Na al die jaren beginnen kale plekjes toch een beetje te roesten.
Ik wil de fiets niet compleet restaureren maar hij moet ook niet slechter worden.
Het is nu een mooi doorleefde fiets en nog duidelijk herkenbaar als een sirocco, dat moet zo blijven.

Dan is wat blanke epoxy lak veel beter dan owatrol.
De roestwering van owatrol is na paar weken 0,0 want het verdroogt en gaat lucht door laten.

Epoxy is soms wel lastig aan te brengen want het geen mooi vloeiende verf.
Maar met een kwastje en wat geduld lukt het heel aardig, ook aan de binnenkant van het bracket. Het is waterdun waardoor in de kleinste hoekjes en gaatjes komt en alles goed voor de lucht afgesloten is.

Niet echt voor dagelijks onderhoud zoals de vraag was maar meer een conservering tip.

uninvitedguest
Forum-lid
Berichten: 1723
Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
Locatie: Omg. Eindhoven

uninvitedguest 02 apr 2016 10:07

Had in het recente verleden een stalen randonneur, nooit veel onderhoud aan gepleegd en altijd gewassen met water en autoshampoo. Nooit geen last met roest gehad. Frame is verleden jaar na 20 jaar trouwe dienst overleden als gevolg van een aanrijding.

Nu ook al weer een jaar of 6 een stalen racefiets. Onderhoud ook met water en shampoo, af en toe in de autowas. Na 6 jaar ook nog geen centje pijn.

Mijn conclusie; speciale behandeling van stalen frame is niet nodig.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.

Plaats reactie