Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Binnenkabel achterderailleur in Focus Izalco probleem

Gebruikersavatar
thelemon
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 aug 2008 01:24

Gebruikersavatar thelemon 03 apr 2016 10:49

Ik wilde mijn binnenkabel voor de achterderailleur vervangen en dat ging niet helemaal goed. Ik heb een Focus Izalco 3.0 pro frame uit 2012, waarbij de kabels helemaal binnendoor lopen.
In eerste instantie trok ik de oude kabel eruit en duwde ik de nieuwe er makkelijk doorheen, ze hebben blijkbaar direct onder het carbon gootjes of buitenkabel in het frame geïntegreerd, zodat je niet naar kabels hoeft te vissen.

Echter, toen ik het achterste stuk buitenkabel (naar de derailleur) eruit trok zag ik dat deze helemaal verrot was en aan de framekant (erin dus) geen eind-hoedje had. Ik vermoed dat deze nog klem zat in het frame, maar misschien zat hij er helemaal niet.
Ik heb toen een nieuw stuk buitenkabel, mét hoedje erin gestoken, maar daar ging het mis. Dat ging best stroef en na iets harder duwen, duwde ik ineens de hele buitenkabel naar binnen, helemaal tot aan de bracket :( . Op die manier kun je natuurlijk niet schakelen.

Ik begrijp niet helemaal hoe dat van binnen hoort te zitten, maar ik vermoed dat ik de interne piping zeg maar naar binnen heb geduwd ofzo. Gevolg is in ieder geval dat ik de nieuwe binnenkabel er nu absoluut niet meer doorheen krijg. Op bijna de volledige lengte, wanneer hij er ongeveer uit zou moeten komen, loopt hij muurvast.

Als ik vanaf de achterkant een binnenkabel erin steek, of een stuk installatiedraad, duw ik die in de lege ruimte in de vorkbuis en kan ik hem in de bottom bracket (trapas verwijderd) zo oppakken. Maar daar heb ik niets aan, want hij moet echt in die piping zitten.

Ik vermoed dat het er vanbinnen nu ongeveer zo uitziet (klik):
Afbeelding


Hebben jullie ideeën hoe ik dit kan oplossen? De enige opties die ik kan verzinnen zijn:
  • Met een dremel de achtervork openzagen aan de bovenkant, zodat ik de kabel weer goed kan leggen. Daarna met een lap carbon en epoxy de boel weer dichtsmeren. Ik vraag me alleen af of ik het dan nog net zo sterk krijg als dat het nu is, de liggende achtervork is best belangrijk volgens mij.
  • Een Di2 ombouwset kopen, je kan die blijkbaar voor €500,- kopen, dan heb je alleen de shifters, derailleurs,accu en regelaar. Ook voor 10v, dus dat zou ik zou om kunnen zetten. In dat geval ken ik namelijk de Di-2-draad gewoon op de één of andere manier door de buizen heentrekken, dat steekt niet zo nauw.
Andere opties?

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 03 apr 2016 13:37

Je zou bij een Focus dealer kunnen langsgaan.

Swedish Chef
Forum-lid
Berichten: 1279
Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
Locatie: Enschede

Swedish Chef 03 apr 2016 21:37

Ik heb de onderhoudspecial van Fiets ooit eens gekocht en daar staat een artikel in over het vervangen van binnenkabels. Daar blijkt niets uit van speciale gootjes in het frame. Als je dat blad niet hebt of wilt kopen dan moet je waarschijnlijk wel iets via Google kunnen vinden. Zoek anders ook eens op YouTube.
Je fiets openmaken zou ik zeker niet doen, dat komt nooit meer goed.
het stuk buitenkabel dat je er uit hebt gehaald kan een soort liner zijn dat eigenlijk had moeten blijven zitten.

Gebruikersavatar
thelemon
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 aug 2008 01:24

Gebruikersavatar thelemon 05 apr 2016 15:06

Even rondgebeld en nog wat zitten denken. Het blijkt inderdaad een liner te zijn die helemaal van boven tot achter door het frame in een kanaaltje loopt. Het stuk buitenkabel dat ik eruit heb gehaald hoort er wel gewoon uit te kunnen, maar waarschijnlijk zat die liner achter niet goed in het frame gelijmd, waardoor ik die er te ver ingeduwd heb.

Youtube en Google etc heb ik al uit ;) . Bij Focus zit het anders (in principe handiger) in elkaar dan bij veel andere merken zoals Specialized.

De Focus-dealer in Utrecht wil over twee weken wel even kijken. Tot die tijd ga ik even met een endoscoop van een maat kijken of ik kan zien hoe het er vanbinnen uitziet. Ik kan evt. ook proberen die liner er helemaal uit te trekken en er zelf iets nieuws weer in te duwen.
Frame openzagen ga ik in ieder geval niet doen, in het uiterste geval vind ik de Di2-upgrade dan een betere optie. Is altijd goedkoper dan een kapot frame vervangen.

wm
Forum-lid
Berichten: 367
Lid geworden op: 13 aug 2007 11:02

wm 05 apr 2016 15:23

Ik heb zelf al vaker de achter derailleur kabel van een Izalco vervangen. De "truc" is om de liner die onder de bracket doorloopt (jouw groene lijn is niet goed getekend) als het ware door te schuiven naar het einde van de liggende vorkbuis. Hierna kan je het laatste deel van de binnenkabel doorvoeren.

Er is dus geen sprake van een buitenkabel die door de achtervork loopt.

Gebruikersavatar
thelemon
Forum-lid
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 aug 2008 01:24

Gebruikersavatar thelemon 05 apr 2016 23:36

Nou, ik ben inmiddels iets verder, Halleluja. Een maat van me.had toevallig een endoscopische camera, wie heeft hem niet ;)
Toen we van achter in dat kanaal schenen, zagen we iets op en neer wiebelen als we tegen de binnenkabel aanduwden. Toen een satéprikker er tactisch ingestoken en met wat pielen is de binnenkabel er nu helemaal doorheen.

De volgende stap is nu alleen nog om die liner weer vast te lijmen of een eindkapje in het frame vast te lijmen, dat kan ook.
Dank wm, voor de uitleg.

Plaats reactie