Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Ervaring met staal

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 03 apr 2016 22:02

Diverse details zeggen mij dat dat JJ frame wel eens door Jan van Dalen of Herman Braun gebouwd zou kunnen zijn.
Pakweg rond 1995....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16740
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 apr 2016 22:57

De kleurstelling ben ik ook wel blij mee alhoewel ik deze misschien nog iets mooier vind:
Afbeelding
Die stond een tijdje terug te koop (maar aan die maat heb ik niks) en dat is ook het enige wat ik over deze generatie Jan Janssen Super Prestige kan vinden tot nu toe.

Ik wist niet dan Jan van Dalen en Herman Braun ook voor anderen bouwden. De schoorsteen moet daar natuurlijk evengoed roken. Volgens mij is de voorganger van dit frame het model van Columbus Max en gebouwd in Italië. Ik gokte op een kans dat deze daar ook vandaan komt of anders bij Martelly of zo.

Het framenummer is 11 98 JJ. Ik denk dat de fiets dus van 98 is. Ook de originele 6500 afmontage wijst die kant op.
Campagnolo Ultra Dork

klassiekeracefiets
Forum-lid
Berichten: 53
Lid geworden op: 16 sep 2014 11:26

klassiekeracefiets 05 apr 2016 10:18

Ernie C. schreef:
Ik wist niet dan Jan van Dalen en Herman Braun ook voor anderen bouwden. De schoorsteen moet daar natuurlijk evengoed roken. Volgens mij is de voorganger van dit frame het model van Columbus Max en gebouwd in Italië. Ik gokte op een kans dat deze daar ook vandaan komt of anders bij Martelly of zo.
Martelly is zeer goed benaderbaar als je wil weten of een fiets daar vandaan komt.
Herman Braun is makkelijk op te sporen, want nog steeds actief in de fietsen en hem zou je ook eens kunnen vragen.

Gebruikersavatar
beren040
Forum-lid
Berichten: 992
Lid geworden op: 31 mei 2011 15:39

Gebruikersavatar beren040 05 apr 2016 10:25

Ernie C. schreef:...
Ik wist niet dan Jan van Dalen en Herman Braun ook voor anderen bouwden. .
Van van Dalen weet ik het zeker.
Heb jaren mijn triatlonwedstrijden gereden op een speedliner die door hem gebouwd is.
Dat zal eind jaren "80 begin "90 geweest zijn.
Allard

RetroRacer
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 apr 2016 16:57

RetroRacer 06 apr 2016 10:08

Als nieuweling nog niet het hele topic doorgelezen. Ik zie interessante en mindere (voor mij persoonlijk is gewicht niet zo'n issue als je staal rijdt) onderwerpen.
Naast aantal stalen retro racefietsen bezit ik stalen mtb van Genesis. Zijn er personen met ervaring met Genesis racefietsen? Ik zie toch wel mooie modellen van hun af en toe op het net...

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 06 apr 2016 10:23

Als je de zoekfunctie gebruikt en "genesis" inklopt kom je al een heel eind ;)

Dagobert
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 29 jan 2016 23:31

Dagobert 07 apr 2016 17:56

Bezig met een nieuw frame. Staal. Heb de keuze uit een buizenset Columbus XCr en Spirit. Eerstgenoemde set is al gauw 1k duurder. Waar zit het verschil precies qua eigenschappen? Waar moet ik de Spirit buizenset - ter vergelijking - plaatsen in het gamma?

Gebruikersavatar
roos69
Forum-lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 jan 2009 20:43

Gebruikersavatar roos69 07 apr 2016 19:52

XCr = RVS (roestvast staal). RVS frames zijn altijd een stuk duurder dan gewoon staal.
Spirit = 'Gewoon' high end staal
Spirit HSS = vrij recent met mogelijkheid tot oversized ovale buizen, waaronder 44mm head tube voor tapered voorvork.

Gebruikersavatar
H-W
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:30

Gebruikersavatar H-W 07 apr 2016 20:23

Ernie C. schreef:...Wat voor buizen het zijn en wie hem gebouwd heeft moet ik nog uitzoeken. Alleen op de vork staat een Columbus decal. De rest ziet er hoogwaardig uit. Ik hoop dat iemand hier of anders iemand bij Jan Janssen er meer van weet...
Stuur Jan Janssen maar een email met het framenummer en het verzoek om informatie, dan krijg je zo terug wanneer ze 'm gebouwd hebben, welke buizen het zijn en wat er bij aflevering allemaal aan onderdelen op is gezet. Ik spreek uit ervaring, heb dit al meermaals gedaan!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16740
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 08 apr 2016 14:19

Antwoord gehad dat het frame uit 86 komt en waarschijnlijk Columbus Brain. 86 lijkt mij onmogelijk vanwege Brain, 130mm inbouwbreedte en oogjes voor STI's. Zal wel een typo zijn.

Het frame zou gebouwd zijn bij TechnoTrat in Borgo San Dalmazzo, vooral bekend van de Saronni fietsen na de Colnago periode. Helaas bestaat dat bedrijf al een jaar of 10 niet meer.

Zeker top van Jan Janssen dat ze de tijd nemen om bezitters van oude fietsen op weg te helpen.
Campagnolo Ultra Dork

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 08 apr 2016 15:33

Die oversized onderbuis is ook zeker van latere datum. Midden jaren '90 lijkt me vrij zeker.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

tom045
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 26 jul 2015 20:30

tom045 13 apr 2016 10:57

RetroRacer schreef:Als nieuweling nog niet het hele topic doorgelezen. Ik zie interessante en mindere (voor mij persoonlijk is gewicht niet zo'n issue als je staal rijdt) onderwerpen.
Naast aantal stalen retro racefietsen bezit ik stalen mtb van Genesis. Zijn er personen met ervaring met Genesis racefietsen? Ik zie toch wel mooie modellen van hun af en toe op het net...
Welkom nieuweling :like: . Een paar pagina's terug in dit topic heb ik mijn Genesis geplaatst. Voor het gemak plaats ik ze nogmaals.

Ik kan niet anders zeggen dan dat het een erg comfortabele racefiets is. Naast de looks van dunne rechte buizen zal het comfort vast ook een reden zijn waarom je een Genesis mtb rijdt (High Latitude?).
De schijfremmen bevallen ook goed, zeker in de regen.
Ik heb overigens de frameset gekocht en zelf opgebouwd.
Ik heb inmiddels een zwart lederen stuurlint klaarliggen voor als ik de gele zat ben, of die versleten is.


Afbeelding

Plaats reactie