Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Spelling in nieuwe wielen.

nuzaiacpogodi
Forum-lid

nuzaiacpogodi 07 apr 2016 15:25

hallo allemaal,

Paar dagen geleden heb ik een nieuwe setje wielen aangeschaft - FFWD f6r met 240s naven... heel erg geprezen wielen/naaf combo, dus ik was enorm blij met feit dat ik zou met deze mooie set rond gaan rijden.
Tijdens mijn eerste ritje heb ik gemerkt dat bij optrekken of sprinten velg tegen rem aan kwam...normaal gesproken hou ik van kleinst mogelijk marge tussen velg en remhoeven, maar op dat moment heb ik remmen weider gezet om van wrijving af te komen.
Thuis heb ik het gemerkt dat wiel spelling had, dus als ik met duim velg bewoog dan kon ik met gemak velg tegen rem aanduwen. Ik heb klein videootje gemaakt als een visual aid https://www.youtube.com/watch?v=NW4SOrSkAFc
Winkel medewerker, nadat hij deze video heeft bekeken, zei dat het normaal is, terwijl ik mijn twijfels heb... wiel hoort toch niet met zo'n gemak links en rechts bewegen?...

Enige ideeën?

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 07 apr 2016 16:13

Speling heeft betrekking op de lagers in de naaf, dat zijn cartridgelagers dus niet waarschijnlijk bij nieuwe wielen...
Als je hard genoeg duwt kan je iedere velg tegen de remblokken duwen, er is alleen verschil in hoe hard je moet duwen, dat noemen we de laterale stijfheid van een wiel.
Kennelijk zijn die wielen niet zo stijf als je had verwacht of wenst...meer kan ik er hier niet van maken.
Heel teleurstellend bij zulke prijzige wielen inderdaad, ik zou de fabrikant maar eens benaderen en om commentaar vragen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

nuzaiacpogodi
Forum-lid

nuzaiacpogodi 07 apr 2016 16:19

Dank je Keezx voor je reactie... uiteraard kan je met grof kracht alles buigen :) . Ik denk dat ik naar fietsenmaker moet...het is mij niet te bepalen of ik (te) veel kracht gebruik bij duwen... ik denk het niet, maar goed...

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 07 apr 2016 16:41

De lokale fietsenmaker kan dit hoogstwaarschijnlijk niet goed beoordelen...
Je zeg nieuw , dan is stap 1 de leverancier benaderen, krijg je daar geen bevredigende respons dan de producent.
Niet nieuw , maar alleen voor jou nieuw , dan kan de achternaaf speling hebben en dan spreken we elkaar hier weer.
Herhaal dit niet onnodig

richard-w
Forum-lid

Gebruikersavatar richard-w 07 apr 2016 17:47

Op het filmpje te zien is het meer de velg die je weg drukt dan dat er daardwerkelijk speling op de naaf zit. Zoals keezx ookal zij denk ik dat het meer te maken heeft met de stijfheid van de wielen.

Overigens als ik hard genoeg tegen mijn handgespaakte wielen druk komen ze ook tegen de remblokken

Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 07 apr 2016 18:32

Ik heb geen idee, maar ik vind je titel heel ironisch.. ;-)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

campasuper
Forum-lid

campasuper 07 apr 2016 19:21

Als je er een Engels sausje overheen doet, lijkt het richting "vervloeken" te gaan.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders

Aureas
Forum-lid

Aureas 07 apr 2016 19:51

Ik heb echt geen enkel wiel wat ik niet tegen mn remblokken kan duwen.

Daarbij heb ik ook geen enkel wiel wat tijdens het fietsen tegen mn remblokken komt, staand klimmen, sprinten, wat dan ook.

Ik zou er niet aan moeten denken om te rijden met een set wielen wat zo stijf is dat je ze niet met de hand tegen de remblokken kan duwen.

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 07 apr 2016 19:55

De fabrikant zal echt niet thuis geven, want treft geen blaam. De handelaar is aansprakelijk voor alle garantiekwesties! Dat weten we al sinds 2009! Is toch al 7 jaar. We leren toch nog wel bij hè?

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 07 apr 2016 20:08

Als het een club met een serieus te nemen klantenservice betreft zal hij toch met commentaar komen, los van de formele aansprakelijkheid.
Ook al is het maar een voorspelbaar standaardverhaaltje.
Een handelaar kan er niks mee , tenzij het inderdaad een fabrieksfout in de naaf is, maar dat is onwaarschijnlijk.
Denk dat het eigenlijk onoplosbaar is.
De stijfheid van een wiel is gewoon design en valt niet te verbeteren/veranderen zonder fundamentele wijzigingen.

Wie mooi moet wil zijn moet slap rijden.
Herhaal dit niet onnodig

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 07 apr 2016 20:58

Keezx schreef:Als het een club met een serieus te nemen klantenservice betreft zal hij toch met commentaar komen, los van de formele aansprakelijkheid.
Dat is alleen jouw gevoel, gevoel telt niet en de praktijk is dus ook totaal anders.

danoontje
Forum-lid

danoontje 07 apr 2016 21:47

En poets je fiets ... Oei zei ik dat hardop :mrgreen: :winkthumb:

Mail eens met bikeboosting, kijken wat Ernie zegt ..
Anima Sana In Corpore Sano.

Plaats reactie