Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote stadsfietstopic

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27920
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 apr 2016 08:18

Ik zou zelf ook nooit 500 euro uitgeven, maar ja die fietsplanregeling hè. Die is zo goed, je bent gek als je er geen gebruik van maakt. Ik betaal 6 euro per maand netto en daarvoor krijg ik iedere 3 jaar een nieuwe fiets inclusief verzekering. Na 3 jaar verkoop ik de fiets weer via MP voor een paar honderd euro. Feitelijk heb ik dus voor niks gefietst, afgezien van het onderhoud (doch dat is minimaal bij een nieuwe fiets).

Gebruikersavatar
Sha Kokken
Forum-lid
Berichten: 519
Lid geworden op: 28 mei 2015 23:38
Locatie: Hooglanderveen

Gebruikersavatar Sha Kokken 09 apr 2016 10:00

Spot on :D

Plus: €2000+ voor een frame, €1500 voor een set wielen, €400 voor een computertje. Waarom zou ik dan beknibbelen op een gebruiksvoorwerp dat ik bijna dagelijks nodig heb?

Ik denk overigens dat ik hem over anderhalf jaar eruit doe en een SS ga opbouwen 8-)

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8879
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 09 apr 2016 10:14

Jammer dat Keezx na terugkomst nog steeds zo weinig inlevingsvermogen heeft.
Ik ben het volledig eens met @Sha Kokken. Ik heb jaren met een dure stadsfiets rondgereden met twee kleine kinderen voor- en achterop. daarbij nog de twee boodschappentassen achterop. Ik had er dan ook geen moeite mee om met de kinderen 15km verder op naar opa en oma te fietsen.
Dat je in een grote stad alleen maar een fiets wilt hebben die je van A naar B brengt, begrijp ik ook.
Ook nu de kinderen al heeeeel lang zelf kunnen fietsen, heb ik nog steeds een fatsoenlijke stadsfiets.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 09 apr 2016 23:05

gelukkig is er nog geen forumpolitie die bepaalt waar leden hun geld aan uitgeven :twisted:

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 09 apr 2016 23:20

Tsja, ik snap ut allemaal maar gewone fietsen interesseren me zo goed als niet en ik heb ze ook niet nodig.
Toen ik een paar jaar geleden naar het kantoor wilde gaan fietsen van waar uit ik werkte (13 km) , werd ik overgeplaatst waardoor ik direct naar klanten moest gaan rijden en was de dienstfiets exit..
Als ik de hedendaagse stadsfiets bekijk en optil dan doet het pijn aan mijn ogen, dat rijdt voor geen meter zo'n lomp ding.
(ik ben iemand die zelfs op een vouwfiets.hard wil rijden)
Mijn enige interesse is dat als de fietsen van mijn dochters (26 en 37) worden gejat ik iets koop van 10-20€ en daar weer iets rijdbaars van maak.
Ik ben de tel kwijt geraakt hoeveel barrels ik precies rijdbaar gemaakt heb, maar het zijn er zeker >20....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

joeblade
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 jan 2016 15:26
Locatie: Amsterdam

joeblade 09 apr 2016 23:47

Ik heb een cortina transport fiets via fietsplan regeling en ik kom er prima mee vooruit. Vorig jaar flinke tochten gemaakt en ook flink doorgefietst. Het is bijzonder goede training en zolang je je banden goed oppompt is er niets aan de hand.
En er is niets leukers dan een racefiets inhalen op een gewone fiets. Maar je moet je wel instellen dat je wat zwaarder trapt dan op een racefiets. Van die training heb je dan weer baat bij als je op de racefiets zit.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16763
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 10 apr 2016 00:09

Zelf een tijdje gewerkt bij zo'n project met fietsen de AFAC e.d. Voor een paar tientjes kun je al een redelijke fiets opbouwen die prima kan concurreren met één van 700 euro. Als je een beetje handig bent is het dus eigenlijk zonde om die 700 euro uit te geven. Maar voor 250-300 euro bouw je ook een prima racefiets met STI's dus als je het zo bekijkt is het even debiel om 1000+ euro aan een racefiets uit te geven. Het is maar net wat je leuk vindt.

En als er 15 a 20 jaar geleden niet zoveel nieuwe fietsen waren gekocht hadden Kees en ik nu niet zo'n overschot aan oude barrels om uit te kiezen. Lekker blijven kopen die stadsfietsen dus ;) . Ik ben trouwens wel bang dat de fietsen van nu eerder naar de schroothoop mogen dan de fietsen van toen.
Campagnolo Ultra Dork

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 10 apr 2016 00:37

Er zit meer bruikbaars bij fietsen van 20-25 jaar oud dan bij de jongere barrels.
De ideale stadsfiets voor mij zou zijn een oud raceframe dat spatborden toelaat, een SA 3 versnellingsnaaf, kettingkastje, 19C trekkingvelgen met 32 mm bandje.
Remmetjes, crankstel , zadel uit de rommelkist, laag toerstuur, licht dragertje
12 kg, dus de helft van een hedendaagse stadsfiets......het lijkt wel een samenzwering van de fabrikanten om iedereen maar aan de Ebike te krijgen, die lompe dingen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27920
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 10 apr 2016 09:10

Tsja, die mensen moeten ook geld verdienen...

Ook ik constateer trouwens dat hedendaagse stadsfietsen kwalitatief slechter worden. Vooral wat betreft het spuitwerk. Mijn stadsfietsen staan buiten, en bij het minste of geringste komt er roest op. Hiervoor had ik een Gazelle Primeur van 20 jaar oud en daar kwam NOOIT roest op.

Wat mij verder altijd sterk verbaast zijn de gigantische tweedehands prijzen. Een beetje fiets moet ook tweedehands nog een paar honderd euro kosten. Belachelijk!

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 10 apr 2016 10:25

Keezx schreef:And now for something completely different:
Ik heb zelf geen stadsfiets dus ik gebruik afwisselend;
-Een niet meer werkende E bike van mijn vrouw.
Wat krijgen we nou? Kees! Et tu Brutus. :)


Ik zou denk ik nooit een nieuwe stadsfiets kopen. Wat zijn die fietsen tegenwoordig bizar zwaar, bijna de helft van mijn eigen gewicht. Maar soms worden er bij mij in de kringloopwinkel wel mooie oude "barreltjes" van 25-30 jaar oud binnen gebracht. Een tijdje geleden een prachtige perfect onderhouden dames Gazelle boodschappenfiets, zo'n semi-sportieve fiets van toen maar dan met spatbordjes etc. Een oude mevrouw kwam er mee aanfietsen en liet hem zo bij ons achter. Ik had toen echt geen geld en ook geen plek maar ik heb er nog steeds spijt van dat ik hem niet kon kopen. Hij heeft er nauwelijks 2 uur gestaan ofzo. Zo'n fietsje zou ik als extra voor de boodschap op een paar km afstand nog wel willen hebben.
Veni. Vidi. Fietsie.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 10 apr 2016 10:55

Ja, die E-bike lijkt wat raar, maar de accu is gestorven en het is nu gewoon een extra zware stadsfiets....
Ik had zelf een mooie RIH sportfiets uit de tijd dat RIH in Amsterdam zelf nog fietsen maakte, 50€ bij een kringloopwinkel betaald, maar die is permanent (nu 1,5 jaar) uitgeleend aan de vriend van mijn jongste dochter.
Vehikels zat, ik gebruik zelfs wel eens een 2 takt benzinescootertje voor transport van boodschappen als m'n auto bezet is..
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Sha Kokken
Forum-lid
Berichten: 519
Lid geworden op: 28 mei 2015 23:38
Locatie: Hooglanderveen

Gebruikersavatar Sha Kokken 10 apr 2016 18:32

monsieurpinot schreef:gelukkig is er nog geen forumpolitie die bepaalt waar leden hun geld aan uitgeven :twisted:
Mijn vrouw heeft nu zo'n beetje die rol :cry:

Plaats reactie