Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Stuurpen omkeren

murphsy
Forum-lid

murphsy 10 apr 2016 16:10

Omdat mijn rug toch niet zo goed meer kan tegen de erg sportieve houding van mijn Colnago Dream wil ik graag mijn stuurpen omdraaien. Nu 6 graden omlaag, dan 6 graden omhoog. Net al even alles losgehaald, met vrij snel de conclusie dat ik dan ook alle kabels moet vervangen. Balen, want enorm veel werk.

Toch direct een kabelsetje besteld, in mijn enthousiasme.

Maar nu kriebelt de vraag: zijn er nog andere potentiële problemen met het omdraaien van mijn stuurpen?

Erik
Forum-lid

Erik 10 apr 2016 16:45

Lijkt me niet. Eerlijk gezegd verbaast het me al dat je de kabels moet vervangen...

Verstuurd vanaf mijn XT1039 met Tapatalk
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

ted038
Forum-lid

ted038 10 apr 2016 17:27

stuurpen omdraaien is letterlijk de stuurpen omdraaien, dus eventuele interne kabels(?) zouden gewoon kunnen meedraaien " in" de stuurpen, als de je de verbinding met zadelpen en die met stuur loshaalt en de stuurpen " even" om zijn as draait .....

murphsy
Forum-lid

murphsy 10 apr 2016 17:36

Erik schreef:Lijkt me niet. Eerlijk gezegd verbaast het me al dat je de kabels moet vervangen...

Verstuurd vanaf mijn XT1039 met Tapatalk
Erg strak gemonteerd denk ik. Vooral de voorremkabel houdt vrijwel niks over. Wordt mijn eerste keer herkabelen, dus ben benieuwd. Spannend of ik alles weer goed gemonteerd en afgesteld krijg.

@ted038 nu 'knikt' mijn stuur richting de voorrem, na omdraaien juist ervan af. Dus langere kabel nodig. Externe kabels trouwens, fiets is van voor 2000 geloof ik. Ik vroeg me af of ik ook stevigheid inlever, of andere problemen uitnodig.

gene
Forum-lid

gene 11 apr 2016 11:55

Kabels waren dan wel erg nipt.
Stuurpen omdraaien geeft geen enkel probleem wat stevigheid betreft, verandering van stuurgedrag zul je ook nauwelijks of niet voelen. Hoe lang is je stuurpen trouwens?
Fiets is al aantal jaartjes oud, mss eens nodig om kabels te vervangen. Externe kabels vervangen is een fluitje van een cent. :) Voor de buitenschakelkabels heb je wel een speciale tang nodig of evt een Dremel. Denk er ook aan de kabels nadien open te maken met een priem

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 11 apr 2016 13:33

murphsy schreef:kabels [...] vervangen.
[...]
enorm veel werk.
Niet overdrijven. Uurtje max. En als bonus schakelt en remt de boel dan weer als een warm mes door de boter :winkthumb:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

murphsy
Forum-lid

murphsy 11 apr 2016 18:05

scepticus schreef:
murphsy schreef:kabels [...] vervangen.
[...]
enorm veel werk.
Niet overdrijven. Uurtje max. En als bonus schakelt en remt de boel dan weer als een warm mes door de boter :winkthumb:
Ook de eerste keer? Ik vind het spannend. Vooral derailleurs weer goed krijgen. Mijn voor shifter heeft nooit lekker gewerkt, nooit goed gekregen. 3x klikken per blad. Minimaal. Misschien overdchat je me... ;)

Naambezet
Forum-lid

Naambezet 11 apr 2016 23:28

murphsy schreef: Maar nu kriebelt de vraag: zijn er nog andere potentiële problemen met het omdraaien van mijn stuurpen?
Je wordt van je fiets getrapt door de soigneringspolitie en je krijgt bidonnetjes naar je hoofd geworpen door soigneurs

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 11 apr 2016 23:56

murphsy schreef: Vooral derailleurs weer goed krijgen.
Derailleurs afstellen na het 1x los hebben van je kabel is net zo moeilijk als na het helemaal vervangen van je kabels.
Mijn voor shifter heeft nooit lekker gewerkt, nooit goed gekregen. 3x klikken per blad.
Da's normaal bij Campa.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie