Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Teasi One 2 en fietsknooppunten

cire
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 apr 2016 18:50

cire 09 apr 2016 22:21

Beste mensen,
Ik heb een Teasi One 2 en mijn vraag is of ik, zonder gebruik van een computer, een route met fietsknooppunten met de hand kan invoeren in de Teasi. Afgelopen week wilden wij een route gaan fietsen en hadden daar alleen een kaartje van met de routepunten. Kan ik deze punten direct in de Teasi invoeren?

Alvast hartelijk dank,
Eric

joeblade
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 jan 2016 15:26
Locatie: Amsterdam

joeblade 09 apr 2016 23:19

Ik gebruik route.nl hiervoor. Route maken via knooppunten en dan rechts zie je opslaan, printen en gpx.
klik op gpx, save naar C:\Users\Public\Documents\Tracks (andere platformen hebben misschien iets ander pad)

dan kun je daarna die route in je apparaat zetten. De knooppunten geeft ie alleen niet aan, maar de route verder wel.

NB1: als je de file kopieert terwijl de applicatie al draait, ziet ie de nieuwe file niet. (erg irritant). desktop app herstarten helpt. Dan kun je hem slepen van de teasi applicatie -> apparaat.
NB2: je kunt ook de teasi gewoon met usb aan computer hangen, connect to pc, en dan heeft je computer een extra verwisselbare schijf toegevoegd. Je kunt je route dan gewoon naar 'imported routes' kopieren. Vandaag nog gedaan toen ik geen zin had om die (slechte) applicatie te openen.
NB3: om de een of andere reden, als je een route start die door route.nl is gemaakt, is de standaard optie altijd "van huidige positie -> start" ipv "van huidige positie -> einde" . eerste keer dat ik hem gebruikte probeerde ie me steeds om te laten draaien en had ik er eigenlijk helemaal niets aan.

als ik niet helemaal duidelijk ben, laat maar weten ;) ik gebruik de mijne maar een maand of zo, maar ondertussen lukt het redelijk. Mocht iemand betere suggesties hebben :D dan hoor ik het graag.

Deleted_User
Forum-lid
Berichten: 3564
Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25

Deleted_User 10 apr 2016 00:27

De vraag was "zonder computer"....

joeblade
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 jan 2016 15:26
Locatie: Amsterdam

joeblade 10 apr 2016 01:36

lol oops :) ben beetje moe denk ik.

Heb nog geen POI's gevonden die de knooppunten bevatten.

Rondgezocht en kan aantal plaatsen vinden waar men claimed dat een update vroeger knooppunten zou hebben toegevoegd, maar nergens enige aanwijziging hoe deze aan te zetten. Dusseh... goeie vraag ;)

cire
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 apr 2016 18:50

cire 10 apr 2016 08:47

Beste Joeblade,

Bedankt voor de reactie, maar de vraag was inderdaad of dit ook zonder computer kan. Verleden week van de campingbeheerder een map gekregen met fietsroutes met daarin ook de fietsknooppunten. Die zou ik dan graag rechtstreeks willen kunnen invoeren. Is dat mogelijk?
Eric

joeblade
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 jan 2016 15:26
Locatie: Amsterdam

joeblade 10 apr 2016 17:33

Als ik het vind laat ik het weten, maar gisteren paar uur lopen zoeken en klooien en niet gevonden. Heb de mijne nog maar maandje dus ben geen expert. Ik heb mijn twijfels dat het kan, ondanks de mensen die online schrijven dat het mogelijk is. Nog nergens een "hoe zet ik het aan" artikel gevonden.

cire
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 apr 2016 18:50

cire 11 apr 2016 07:18

Ok, alvast bedankt. Zijn er apparaten die dit wel kunnen?

Eric

scheurneus
Forum-lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 29 sep 2012 10:48
Locatie: Amsterdam, Leusden en Internet
Contact

scheurneus 11 apr 2016 21:48

Garmin toestellen.

De losste points zijn lastig te krijgen, maar staan wel in OSM, dus iemand ide handig is, zou die ook uit een OSM kaart kunnen trekken en daarvan 1 GPX bestand maken.

Op zich staan ze wel op deze pagina: http://planner.gps.nl/download.php?toolid=1 hier staat een Garmin POI bestand in GPI formaat, via websites is dit om te zetten naar GPX en die is dan in de Teasi te plaatsen in de POI folder, waarna ze als een extra categorie beschikbaar komen. Dit even theoretisch, alhoewel ik dit met de Teasi wel gedaan heb met Bett und Bike POI's en Archies Campings POIs (beide ook in GPX te vinden).

Op dezelfde pagina staat ook een kaart, maar die is speciaal bedoeld voor in Garmin GPS toestellen.
Marco :)

joeblade
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 jan 2016 15:26
Locatie: Amsterdam

joeblade 11 apr 2016 22:49

Het werkt. icoontjes geven niet de nummers aan, maar als je ze aanklikt zie je welk knooppunt het is. (en de locatie staat er ook). Is mogelijk dat route tussen knopen niet precies hetzelfde is.

Anyways wat ik heb gedaan (redelijk hetzelfde als beschreven door scheurneus maar voor de zekerheid schrijf ik de stappen helemaal uit)

1: http://planner.gps.nl/download.php?toolid=1
download de file Knooppunten als POI-bestand naar de desktop.
unzip deze file en haal het GPI bestand er uit. (Fietsroutenetwerk Nederland.GPI)

2: https://garmin.gps-data-team.com/poi_manager.php
hiermee kun je het GPI bestand openen.
Browse/Bladeren -> kies het GPI bestand

3: rechts van browse kun je dan open kiezen.Daarna klik je op GPX
dat bestand saven (ook op je desktop of waar dan ook).
Ik heb hem wel nog als Fietsroutenetwerk Nederland.gpx moeten hernoemen. (de .gpx extensie staat er niet standaard achter)

4: Koppel de Teasi aan de computer. Op teasi connect to computer / verbinden met computer kiezen.

5: In explorer i: (of de schijf waaraan die teasi zit) openen en naar map gaan: BikeNav/Imported POIs . hierin zet je het gpx bestand.

6: Teasi loskoppelen en activeren. tijdens opstarten zal deze zeggen "new imported poi file" of iets dergelijks. In settings onder kaarten kun je kiezen: imported POI's (pijltje naar rechts, voor volgende pagina) op kaart tonen en categorie selecteren. zorg dat er geen X voor staat.

7: voor de duidelijkheid voor mezelf gedaan: kaart met POI tonen heb ik uitgezet, zodat ik alleen de geimporteerde knooppunten zie.

8: OK. en dan kaart openen. punten tonen pas als je wat bent ingezoomed.

Hele goede , @scheurneus, kudos :) Dat was precies wat ik mistte. Hopelijk is bovenstaande duidelijk genoeg als stappenplan.

Edit: verduidelijking van stappen
Laatst gewijzigd door joeblade op 12 apr 2016 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.

scheurneus
Forum-lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 29 sep 2012 10:48
Locatie: Amsterdam, Leusden en Internet
Contact

scheurneus 11 apr 2016 23:01

:winkthumb:
Marco :)

cire
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 apr 2016 18:50

cire 12 apr 2016 10:46

Beiden hartelijk dank voor de antwoorden en goede uitleg; ik ga ermee aan het werk.
Groetjes,
Eric

cire
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 apr 2016 18:50

cire 12 apr 2016 11:39

Helaas, het lukt mij niet. Precies gedaan wat er boven staat beschreven, maar ik krijg de knooppunten niet te zien. Voor de zekerheid: Ik heb een Teasi One 2
Als er nog tips zijn.
Eric

Plaats reactie