Retro / oudere fietsen
-
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
Het duurt even maar het lukt wel ...
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
-
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
Het frame is al 2 cm groter dan eigenlijk de bedoeling was.
Kan ook niet helpen dat ik van die stelten heb.
Kan ook niet helpen dat ik van die stelten heb.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
Ik zou wel eens een artikel over de ontwikkeling in racefiets-geometrie willen lezen.
Is het niet zo dat er tegenwoordig een grotere variatie in frames te koop is?
Was het vroeger zo dat met vond dat gestrekt zitten de meeste aerodynamische winst opleverde? Dat je niet moest piepen en de pijn gewoon slikken?
Ik heb het idee dat koersframes vooral wat korter zijn geworden. Dat men een grotere drop qua comfort de voorkeur geeft boven gestrekt zitten; om bijna de zelfde luchtweerstand maar met een grotere vermogensafgifte te kiezen?
De reactie van Ultra-Ivo doet vermoeden dat er - wat dat betreft - een generatiekloof is. Ik kan er naast zitten, maar dat komt voort uit mijn gebrekkige kennis.
Is het niet zo dat er tegenwoordig een grotere variatie in frames te koop is?
Was het vroeger zo dat met vond dat gestrekt zitten de meeste aerodynamische winst opleverde? Dat je niet moest piepen en de pijn gewoon slikken?
Ik heb het idee dat koersframes vooral wat korter zijn geworden. Dat men een grotere drop qua comfort de voorkeur geeft boven gestrekt zitten; om bijna de zelfde luchtweerstand maar met een grotere vermogensafgifte te kiezen?
De reactie van Ultra-Ivo doet vermoeden dat er - wat dat betreft - een generatiekloof is. Ik kan er naast zitten, maar dat komt voort uit mijn gebrekkige kennis.
Ik zag vroeger een grote verscheidenheid in hoe renners op hun fiets zaten en die zie ik nu nog, er is IMO helemaal geen duidelijke trend.
Er zijn renners die vrij kort zitten en ook flink gestrekt, dat is voornamelijk een kwestie van lichaamsbouw, traptechniek en persoonlijke voorkeur.
Wat wel een verandering heeft veroorzaakt is de introductie van de Ergopowers/STI waardoor men veel meer met de handen bovenop die dingen ging zitten i.p.v. hoofdzakelijk in de beugels.
Daardoor kon/ging het stuur zakken en kwamen de compactsturen in zwang, want er moest ook nog in de beugels gereden kunnen worden
Sloping heeft IMO niks mee te maken.
De grotere variatie in geometrie (lengte/hoogte balhoofd) is gekomen omdat er nu grote volksstammen op "racefietsen" (d.w.z. het lijken racefietsen) rijden die niet het doel hebben daar zo hard mogelijk/ wedstrijden mee te rijden), de fabrikanten spelen daar op in.
Er zijn renners die vrij kort zitten en ook flink gestrekt, dat is voornamelijk een kwestie van lichaamsbouw, traptechniek en persoonlijke voorkeur.
Wat wel een verandering heeft veroorzaakt is de introductie van de Ergopowers/STI waardoor men veel meer met de handen bovenop die dingen ging zitten i.p.v. hoofdzakelijk in de beugels.
Daardoor kon/ging het stuur zakken en kwamen de compactsturen in zwang, want er moest ook nog in de beugels gereden kunnen worden
Sloping heeft IMO niks mee te maken.
De grotere variatie in geometrie (lengte/hoogte balhoofd) is gekomen omdat er nu grote volksstammen op "racefietsen" (d.w.z. het lijken racefietsen) rijden die niet het doel hebben daar zo hard mogelijk/ wedstrijden mee te rijden), de fabrikanten spelen daar op in.
Laatst gewijzigd door Keezx op 11 apr 2016 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
- Berichten: 58
- Lid geworden op: 05 dec 2013 22:56
haha .. daar heb je wel een punt.Ernie C. schreef:Over die wielen: Als het past dan past het. Dat hoef je hier dus eigenlijk niet te vragen.
Hier even zoeken naar de onderdelen:http://velobase.com/
Velobase gelijk doorgespit op zoek naar de groep die op de fiets zit (hoewel: ligt momenteel op mijn aanrecht na een rondje poetsen).
Het is een Athena D100 groep ... Ik ben er nog niet uit of ik die terug ga zetten of er iets nieuwers voor ga zoeken (fiets wordt o.a. voor mijn zoon / wordt een winterfiets en een groep met commandeurs in de remgrepen klinkt dan wel erg okiedokie).
Dag Flip,
Ik ben beheerder van de site the Original Gazelle Champion Mondial. Had je een berichtje gestuurd via het emailadres op de homepage van de site en geen antwoord gekregen? Want dat is natuurlijk niet de bedoeling...
Er was bij Gazelle altijd af te wijken van de specificaties in de folder, dus de specificaties zijn zeker niet in beton gegoten. Echter in jouw geval vermoed ik dat het een AA-frame is van voor de overgang naar het kruisvormige mannetje achter de bracket. Op basis van jouw frame vermoed ik dat deze overgang iets later heeft plaatsgevonden dan ik op basis van het foldermateriaal en de mij bekende frames heb ingeschat. De overgang naar Roto bracket en korte Campagnolo padden gingen blijkbaar vooraf aan het kruisvormige mannetje.
De Bocama vorkkroon ken ik van AA-frames na ongeveer zomer 1978 en van AB-frames van nog latere datum. Altijd met het Gazelle logo in de kroon overigens, op jouw foto's zie ik dit niet(?). Wellicht is de voorvork een voorloper op de wijziging rond de zomer van 1978, of op speciaal verzoek van de klant zo gemaakt?
Zoals anderen al hebben aangegeven, zeker een AA-frame en aanleiding om de specificaties m.b.t. de introductie van het X-vormige mannetje op de site nog eens onder de loep te nemen.
Ik ben beheerder van de site the Original Gazelle Champion Mondial. Had je een berichtje gestuurd via het emailadres op de homepage van de site en geen antwoord gekregen? Want dat is natuurlijk niet de bedoeling...
Er was bij Gazelle altijd af te wijken van de specificaties in de folder, dus de specificaties zijn zeker niet in beton gegoten. Echter in jouw geval vermoed ik dat het een AA-frame is van voor de overgang naar het kruisvormige mannetje achter de bracket. Op basis van jouw frame vermoed ik dat deze overgang iets later heeft plaatsgevonden dan ik op basis van het foldermateriaal en de mij bekende frames heb ingeschat. De overgang naar Roto bracket en korte Campagnolo padden gingen blijkbaar vooraf aan het kruisvormige mannetje.
De Bocama vorkkroon ken ik van AA-frames na ongeveer zomer 1978 en van AB-frames van nog latere datum. Altijd met het Gazelle logo in de kroon overigens, op jouw foto's zie ik dit niet(?). Wellicht is de voorvork een voorloper op de wijziging rond de zomer van 1978, of op speciaal verzoek van de klant zo gemaakt?
Zoals anderen al hebben aangegeven, zeker een AA-frame en aanleiding om de specificaties m.b.t. de introductie van het X-vormige mannetje op de site nog eens onder de loep te nemen.
Flip schreef:Als nieuwkomer op dit forum gelijk een vraag.
Ik heb twee Gazelle Champion Mondial frames die de nodige gebruiks- en ouderdomssporen vertonen, maar ik heb het plan opgevat om één frame te restaureren (lees: laten spuiten).
Probleem dat ik heb, is welke te kiezen, omdat ik niet weet wat ik heb.
Tenminste, het ene frame weet ik wel en betreft een AB frame uit 1980. Die kon ik met behulp van de Gazelle Champion Mondial website identificeren.
Het andere frame kan ik niet thuisbrengen met behulp van die website. Helaas is mijn vraag die ik daar ook gesteld heb, niet beantwoord, daarom vestig ik mijn hoop op jullie. Wat voor soort frame is dit?
Waarom lukt mij identificatie niet mbv de Gazelle Champion Mondial website?
Het frame is volgens het nummer uit 1977, toen waren er dus alleen A en AA frames.
Het frame heeft geen spatbordoogjes;
Het bracket is een niet open gewerkt Roto bracket;
Het frame heeft geen speciaal X mannetje, maar een rond;
Het kroonstuk is zowel niet van het A of het AA frame, maar van later datum, denk ik.
Met name de combinatie Roto bracket en rond mannetje kan ik niet thuisbrengen, want een A frame heeft geen Roto bracket en een AA frame heeft een speciaal X mannetje volgens die website.
Wie heeft de oplossing?
Een paar weken terug plaatste ik al een fotootje van m'n Concorde Cipressa uit (vermoedelijk) 1998. Hier nog meer plaatjes van deze fijne fiets! Heb 'r vorige week nog een mooie toertocht mee gereden (Door de Gelderse Poort), ging prima. Toen ik de fiets een jaar of 6 terug kocht, had ie nog niks geleden. Ook nu ik er wat intensiever mee toeren maak, blijft deze alu racefiets in prima conditie. Een degelijk karretje, als je het mij vraagt.
Wie meer info heeft over de Concorde Cipressa en dit specifieke oranje exemplaar: ik hoor het graag. Er is zowat niks te vinden op internet...
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wie meer info heeft over de Concorde Cipressa en dit specifieke oranje exemplaar: ik hoor het graag. Er is zowat niks te vinden op internet...
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk