Mijn fiets schakelt niet helemaal lekker. Groep: Campa Record 2015 op S-works Sl4.
Wellicht is de derailleurhanger niet in orde. Op het oog staat de derailleur goed en loodrecht, maar krijg derailleur niet goed afgesteld en er blijven vreemde zaken zoals goed opschakelen, maar traag terugschakelen. Aanpassen van de kabelspanning lost het niet op. Er ontstaat dan weer een ander probleem. De limit schroeven staan goed. Kabel is ook in orde en nergens hapert de kabel. Kortom; derailleurhanger lijkt de boosdoener. Ik ben trouwens nooit gevallen met de fiets of tegen de derailleur aangestoten.
Ik heb een parktool derailleur alligement tool gebruikt op mijn derailleur hanger te checken. Nu heb ik daar een vraag over.
Ik monteerde eerst de parktool op de derailleur hanger en ik controleerde eerst of de horizontale uitlijning van de derailleur hanger in orde was. Na wat bijbuigen van de derailleur hanger leek dat in orde. Vervolgens deed ik een check op de verticale uitlijning. Bij mijn wiel was er een verschil tussen de uitlijning horizontaal en verticaal. Als ik de uitlijning van de derailleurhanger ten opzichte van het ventiel op zowel 12 uur, 3 uur, 6 uur en 9 uur check, dan kreeg ik het niet voor elkaar om overal dezelfde afstand uitgelijnd te krijgen. Als ik derailleurhanger met ventiel op 9 uur positie ging aanpassen door bij te buigen, dan was het weer niet goed met het ventiel op de 12 uur positie. Kortom; doe ik iets fout of is er altijd een verschil tussen horizontaal uitgelijnd en verticaal uitgelijnd?
Vraag over gebruik Parktool derailleur hanger tool
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Nee, die uitlijning zou op elk moment van de dag gelijk moeten zijn.
Oftwel de hartlijn van je wiel moet gelijk lopen met de hartlijn van je derailleur.
Overigens ga ik er even vanuit dat je wiel recht in het frame zit.
En misschien is het ook wel de combi van 2 zaken.
Je derailleurhanger met ene kleine afwijking en ook de derailleurkooi die enigszins verbogen is.
Dan heb je mogelijk kleine afwijking die als ze cumulatief zijn zorgen voor moeilijk schakelen.
Oftwel de hartlijn van je wiel moet gelijk lopen met de hartlijn van je derailleur.
Overigens ga ik er even vanuit dat je wiel recht in het frame zit.
En misschien is het ook wel de combi van 2 zaken.
Je derailleurhanger met ene kleine afwijking en ook de derailleurkooi die enigszins verbogen is.
Dan heb je mogelijk kleine afwijking die als ze cumulatief zijn zorgen voor moeilijk schakelen.
De beschreven verschijnselen duiden op een derailleurhanger waarvan het deel dat op het frame aansluit niet goed recht is waardoor de uitlijning afhangt van de klemkracht van de snelspanner.
I.p.v. een overbodig ding in te zetten kan je beter eens naar de passing van de hanger op het frame kijken.
Verder is een timmermansoog goed genoeg, een paar graden afwijking hebben amper invloed.
I.p.v. een overbodig ding in te zetten kan je beter eens naar de passing van de hanger op het frame kijken.
Verder is een timmermansoog goed genoeg, een paar graden afwijking hebben amper invloed.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik lees nergens dat boswielrenner bij/tijdens/na het uitlijnen de snelspanner los heeft gehad, dus dat zou geen factor moeten zijn lijkt mij.
Of schroef gewoon een wiel met een (b.v. Shimano) naaf met M10 as in je pad, dan zie je het in één oogopslag
Dat inderdaad.chrissiewizzie schreef:Het lijkt erop dat je bij het buigen ook in een andere richting kracht zet. Probeer het punt met de grootste afwijking te vinden en buig vanuit dat punt. En let op: altijd met beleid!
Of schroef gewoon een wiel met een (b.v. Shimano) naaf met M10 as in je pad, dan zie je het in één oogopslag
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
- boswielrenner
- Forum-lid
- Berichten: 3042
- Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08
Ja ik gebruik ventiel als referentie. Ik heb trouwens nieuwe derailleur pat gemonteerd. Gaat nu weer ok.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29
Zelfs al zit er een zijslag van 1mm in je wiel, dan scheelt dat 0,2 graden in de uitlijning van je padje.diogenes schreef:Gebruik je een wiel dat perfect gecentreerd is? Anders moet je bv elke keer bij het ventiel meten en het wiel meedraaien bij meten, zodat je elke keer op dezelfde plek meet.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"