Alles over vakanties op én met de fiets

Zuid-Oost Denemarken: racefiets of mountainbike

schuurtje73
Forum-lid

schuurtje73 06 apr 2016 11:35

Ik ga in de meivakantie naar Zuid-Oost Denemarken (zuid oost Jutland). De vraag is welke fiets ik beter mee kan nemen, de racer of de mountainbike. Echte routes kan ik zo niet vinden, maar als daar suggesties voor zijn, hou ik mij aanbevolen.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 06 apr 2016 12:38

De racefiets in Denemarken gaat prima. Er zijn veel rustige wegen en langs de meest drukkere wegen ligt een (smal) fietspad. Automobilisten houden over het algemeen goed rekening met fietsers. Het landschap is meestal licht glooiend zonder echte kuitenbijters. Rondom Vejle liggen wel een paar aardige klimmetjes trouwens.
Campagnolo Ultra Dork

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 06 apr 2016 12:55

+1 voor de racefiets. DK is voor een echt racefietsland. Qua mountainbiken is er niet veel te beleven, behalve als bijv. een echte gravelracer bent en een grote voorkeur hebt voor doorgaande onverharde wegen.

Kilowatt
Forum-lid

Gebruikersavatar Kilowatt 06 apr 2016 15:03

Over het algemeen is het asfalt goed te noemen. Toch kan het gebeuren dat een binnenweg (en die pak ik het liefst ipv een fietspad naast een N weg) niet geasfalteerd is (grindbak) of slecht onderhouden. Google streetview dekt niet alles helaas. Evt. kun je van Strava, GPsies wel een gpx van een lokale racer pakken.

En Denemarken (in ieder geval Jutland) is aanmerkelijk dunner bevolkt dan Nederland, dat scheelt zeker als je toch nog stukken N weg moet rijden.

Ik ga begin mei en neem de racer mee.
older Budweiser

casev
Forum-lid

casev 18 apr 2016 08:37

Ik heb een jaar in silkeborg (midden jutland) gewoond. Daar is het schitterend mtb-en, Met veel bos en leuke heuvels. Rondom veijen is het idd ook wel leuk rijden op de mtb. Voor de rest zou ik de racefiets nemen....

QQleQ
Forum-lid

Gebruikersavatar QQleQ 18 apr 2016 10:02

In de omgeving Vejle-Silkeborg-Arhus kan je prima terecht met de racefiets. Veel rustige wegen en fietspaden, klimmetjes vergelijkbaar met Zuid-Limburg.

Plaats reactie