Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nek- en rugklachten op Red Bull Pro-SL 3000

lupo
Forum-lid

lupo 18 apr 2016 11:04

Om maar met de deur in huis te vallen. Ik heb op dit moment een Red Bull Pro SL 3000 fm: 57cm. Toen ik hem kocht in 2009 werd hij zo geleverd:

Afbeelding

Volgens mij 2,5cm spacers (2 grote en 1 kleintje) en 10cm stuurpen. Destijds wist ik niets van geometrie e.d. en heb ik deze fiets puur gekocht vanwege prijs/kwaliteit.
Na een paar maanden heb ik de stuurpen horizontaal gezet omdat ik dat mooier vind staan, vanaf dat moment heb ik het gevoel dat ik te ver moet reiken naar de shifters. Dat zit voor langere stukken niet comfortabel en dus rijd ik veel met mijn handen midden op het stuur. Dan zit ik dus wat meer rechtop en hoef ik niet zo diep te zitten. Vervolgens heb ik een 8cm stuurpen gekocht, aangezien ik de stuurpen niet verticaal wilde zetten. Dat was al wel wat beter maar ik moet nog steeds te ver reiken om lekker te zitten met de handen op de shifters. Inmiddels heb ik een 7cm stuurpen en nog steeds hetzelfde liedje. Inmiddels heb ik ook regelmatig na +50km tochten last van onderrug. Kan het zijn dat ik door de kortere stuurpen nu té kort zit?

Aangezien ik deze situatie (met veel spacers en stuurpen die eigenlijk verticaal moet) niet ideaal vind ben ik aan het rondkijken naar een andere fiets.

Ik heb middels deze website mijn lichaamsmaten opgemeten: http://www.competitivecyclist.com/Store ... e.jsp#type

Actual inseam: 88cm
Trunk: 60cm
Forearm: 33 cm
Arm: 68cm
Thigh: 62,5 cm
Lower Leg: 57,75cm
Sternal notch: 148cm
Total height: 180cm

Ik heb in verhouding tot mijn lengte (1.80m) lange benen, want een bbl van 88cm. Op Mallorca waren ze ook verbaasd over mijn lange benen bij het opmeten. Ik heb daar in 2014 een fiets gehuurd bij Max Hürzeler en een week gefietst. Uiteindelijk op een Cube 56cm gereden volgens mij. Ze lieten me eerst een rondje op een 58cm maken maar daar zat ik ook niet zo lekker op.

Afbeelding

Op de website van Rose vind ik de volgende geometrie:

Red Bull Pro-SL 3000
Framemaat 57cm
Zitbuis lengte 570
Zitbuis hoek 74,5°
Bovenbuis lengte 560
Balhoofdbuis lengte 163
Balhoofdhoek 72°
Stack ?
Reach ?
Wielbasis 1015

Nou zag ik op de website van Canyon een mooie Endurace CF 7.0 SL in de aanbieding (€1444). Zal deze fiets mij beter passen of zit er weinig tot geen verschil tussen?

Canyon Endurace CF 7.0 SL
framemaat L
Zitbuis lengte 565
Zitbuishoek 73,5°
Bovenbuis lengte 555
Balhoofdbuis lengte 175
Balhoofdhoek 73,25°
Stack 590
Reach 380
Wielbasis 989

Canyon Endurace CF 7.0 SL
framemaat M
545
73,5°
547
159
72,4°
571
378
989
Laatst gewijzigd door lupo op 03 mei 2016 07:29, 2 keer totaal gewijzigd.

Roaldinio
Forum-lid

Roaldinio 18 apr 2016 12:15

Ik heb precies hetzelfde probleem

Your Measurements
Inseam: 91
Trunk: 61.5
Forearm: 34.25
Arm: 69
Thigh: 65
Lower Leg: 56.75
Sternal Notch: 151.5
Total Body Height: 185.5

Geen idee wat ik moet nemen. Ik wil geen spacertoren, maar ook geen al te grote drop.
Ik ben nu aan het kijken naar een Specialized allez (Maar 56), maar weet ik niet of ik hier goed aan doe.

Heb nu een oud campagnolo frame, maat 58, maar ik heb nu ook een 80mm stuurpen en compact stuur, zodat ik enigzins lekker zit.

Iemand een idee?

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 18 apr 2016 13:44

@Lupo, Dat zijn inderdaad serieus lange benen! Met die Canyon ga je weinig opschieten. Kijk eens naar een Trek Domane, daarbij kun je bij een gelijke reach een veel hogere stack krijgen.

Nu met die omgekeerde stuurpen heb je al een redelijk comfortabele zit. Ik zou het dus niet alleen in een ander frame zoeken maar ook in het verbeteren van de core stability

@Ronaldinio, Een traditionele 58 is ook wel erg laag voor jouw lengte. Ik heb ongeveer dezelfde afmetingen en ik prefereer een 60 a 61 frame.Een 80mm stuurpen vind ik ook veel te kort. Je zit dus erg diep en erg kort. Ik denk dat de meesten op die manier rug- en nekklachten zouden krijgen.

De Allez is wel het sportieve model van Specialized, de Roubaix of de Diverge zal dan eerder iets voor jou zijn. Bij Specialized val je wel precies tussen de 56 en 58 in. Het is dus de vraag of je daar echt de perfecte fit kunt vinden zonder teveel spacers. Pas je op een 56 dan staat hier nog een Secteur, dat is de voorloper van de Diverge: https://www.pedaleur.nl/specialized-sec ... e-105.html Een fantastische aanbieding kan ik het niet noemen maar voor Specialized begrippen niet slecht.
Campagnolo Ultra Dork

TurboNick3
Forum-lid

TurboNick3 18 apr 2016 14:06

Hey allen,

Ik heb exact hetzelfde probleem
vorig jaar begonnen met wielrennen, op een Bulls Harrier 2015.
In de winkel (die nu overigens falliet is) werd mij toen een maatje 54 geadviseerd en dat terwijl ik in eerste instantie had gezegd dat ik op zoek was naar een maatje 56 (want een vriend van mij had een specialized allez gekocht met maat 56 en is even groot als ik).
Maar deze winkelverkoper drong er op aan dat de maat 54 toch echt beter bij mijn lengte paste. Dus wat denk je dan als leek: het zal wel en neemt de 54.

Nu dacht ik in het begin die ongetrainde rugspier moet getrained worden, niet dus.
ik heb na weken trainen eens op de fiets van die vriend gereden (na een uurtje al op mijn fiets te rijden) en die rugpijn ging gewoon tijdens het fietsen langzaam weg. En in september bij alpe huez een BMC maatje 58 gehuurd, totaal nergens last van. en die was dus qua geometrie ook niet echt perfect op mij afgestemt maar wel het tegenover gestelde.

Nu wat ik ontdekt heb.
Na 3 metingen bij 3 verschillende race fiets speciaalzaken (ipv de kwantiteitswinkel waar ik de bulls gekocht heb) blijkt dat ik voor een jongenman van 178cm vrij langen benen heb 89cm en in verhouding een kortere romp en armen.

dus in eerste instantie heeft de speciaalzaak mijn huidige fiets aangepast naar mijn maten. met als gevolg dat het zadel omhoog werd gedaan, en waterpas werd gezet, ook de stuurpen verkort etc. ze zeiden toen beter krijg je deze fiets niet gezet maar is wel enorm sportief nu. hoogte verschik zadel en stuur was ruim 10cm.

nou ben ik inmiddels ook aan het kijken naar een endurance race fiets.
de speciaalzaken zeggen mij: kijken we alleen na je been lengte kom je op een 58 uit. maar die frames zijn te lang voor je bovenlichaam dus moet je iets kleiner gaan. ze zeggen ook de italiaanse merken hebben over het algemeen iets kortere frames wat beter is voor mijn lichaams bouw. dus adviseren ze een Wilier GTR als beste frame aan voor mijn lichaam en als 2e optie een Bianchi intenso. De amerikaanse merken, kan wel zeggen ze maar is iets minder ideaal.

Natuurlijk ben ik voor second opinion naar een andere speciaalzaak gegaan, echter de eerste heeft heel veel merken, deze 2e alleen trek, cannondale en isaac.
Dus deze 2e adviseert een Trek Domane 4.3 aan. (ik kreeg overal de carbon instapper aangewezen ivm comfort maar alu is natuurlijk goedkoper en ook mogelijk).
En ik mocht zelfs een rondje fietsen op de Trek.
Het verschil is echt enorm. Dat rondje op de trek domane 4.3 maat 56. Ik kom beter bij het stuur en de shifters (waar je je handen hoort te houden) had ze eerst veel in het midden. daardoor zit ik rechter geen kromme rug dus. en komt er ook nog betere prestaties bij kijken. Ik ben er nog niet over uit of het de trek of de bianchi word (wilier gtr vind ik simpelweg niet mooi) maar ik weet zeker dat jezelf laten opmeten en dan een frame uitzoeken je rugpijn gaat fixen. PS: gouden tip; metingen kosten geld tenzei je potentie toont een fiets te kopen.

Jannijm
Forum-lid

Gebruikersavatar Jannijm 18 apr 2016 15:41

Aanvulling op wat TurboNick3 aangeeft: metingen kosten geld, maar besparen je veel geld als je hierdoor een miskoop voorkomt.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 18 apr 2016 15:45

Ik zou dan eerst proberen die afstelling op je huidige fiets voor elkaar te krijgen om zodoende e.e.a. uit te testen. Beetje zonde om te investeren in een fiets die wederom niet past.

lupo
Forum-lid

lupo 18 apr 2016 16:29

Ernie C. schreef:@Lupo, Dat zijn inderdaad serieus lange benen! Met die Canyon ga je weinig opschieten. Kijk eens naar een Trek Domane, daarbij kun je bij een gelijke reach een veel hogere stack krijgen.

Nu met die omgekeerde stuurpen heb je al een redelijk comfortabele zit. Ik zou het dus niet alleen in een ander frame zoeken maar ook in het verbeteren van de core stability
Bedankt voor de tip. Ik had her en der al gelezen dat de Specialized Roubaix en/of Trek Domane 'beter' zijn voor mensen met een relatief kort bovenlichaam.

Overigens heb ik de stuurpen inmiddels horizontaal hoor. De stuurpen zit niet meer omhoog zoals op de eerste foto. Aangezien ik na deze wijziging niet meer lekker zat (goh, logisch ;) ) ben ik gaan experimenteren met de lengte van stuurpennen en kwam ik op een 7cm stuurpen uit. :lol:

http://helenscycles.com/merchant/1780/f ... 0x1700.jpg

Ik heb hier de geometrie van een Trek Domane gevonden. In maat 58 is de stack 611 en reach 380. Dat is inderdaad wel even wat anders dan 590 en 380 van de Endurace CF 7.0 SL in maat L. Begrijp ik het goed dat als je bij de Endurace 2cm aan spacers plaatst je ook op 610mm komt? Dan is dat ook nog een optie. Scheelt namelijk behoorlijk wat geld. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door lupo op 03 mei 2016 07:31, 1 keer totaal gewijzigd.

ted038
Forum-lid

ted038 18 apr 2016 16:39

"Budgetwijs" zou ik toch eens stuurpen weer omhoog proberen ( ipv nieuwe fiets kopen), met eventueel een wat langere lengte als je armlengte dat aankan ( als je die stuurpennen nog hebt) : dit zou rughouding kunnen verbeteren, aangezien ik nu begrijp dat je te gekromt / diep zit.

Nek klinkt ook als oorzaak te diep zitten, en/maar/soms is het ook gewoon een stukje wennen .....

Mocht je toch nieuwe fiets kopen, dan zou ik wel een goede bikefitting adviseren....

carl-54
Forum-lid

carl-54 18 apr 2016 17:24

Probeer eens een compact stuur.

gene
Forum-lid

gene 18 apr 2016 17:27

88 cm BBL en 180 cm groot zijn imo niet zo grote wanverhoudingen.
Ik heb BBL van 87 en meet 178 cm. Toevallig heb ik ook een Rose maat 57 (zelfde geo als de SL), stuurpen van 10 en een drop van 8 cm. Ik zit daar perfect op. De Rose SL is een allround frame.
Hoeveel is je zadelhoogte? Wat is de drop? Als je met 7 cm omgekeerde stuurpen nog niet goed zit stel ik me toch vragen.
Is natuurlijk ook vaak een kwestie van flexibiliteit en dat is dan weer erg persoonlijk. Core stabiliteit oefeningen wil wel eens helpen.

athhretjt
Forum-lid

athhretjt 18 apr 2016 20:42

Die Rose-fiets moet je prima op passen. Met een andere stuurpen en/of zadelpen zijn verschillen in stack en reach tot een centimeter of 3 a 4 altijd op te lossen. Stuurpen omhoog zetten scheelt bijvoorbeeld al vaak 2 cm in hoogte.
Als je echt niet lekker zit, ligt dat ergens anders aan, en een ander frame gaat het probleem niet oplossen.
Tenzij je echt geen racefietshouding wil hebben, maar dan moet je ook geen nieuwe racefiets kopen.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 18 apr 2016 20:56

"Moet prima passen" is wel wat overdreven. Volgens mij is met deze fiets bijna alles al geprobeerd. Ik ben het met je eens dat als je zo niet lekker op je fiets kunt zitten het verstandig is om ook eens naar het lichaam te gaan kijken. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je niet beter gaat zitten op een beter passend frame.

Ik vraag me trouwens af of die Rose waar de geometrie vandaan komt wel hetzelfde frame is.
Het zou ook zomaar deze kunnen zijn: https://www.rosebikes.de/bike/red-bull- ... aid:403210 Dan zou je een balhoofdbuis hebben van 163mm wat nog weer korter is. Even nameten dus!
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie