Derailleurarm zit vast, hoe demonteren?
Laatste tijd ging mijn derailleur arm wat stroever. Paar weekjes terug met wat wd40 ingespoten zodat het weer een beetje gangbaar was. Planning was om de boel uit elkaar te halen als ik toch de cassette etc zou gaan vervangen, maar helaas zit de arm nu wat sneller dan gedacht helemaal vast...
Op youtube een filmpje gevonden hoe de arm losgehaald kan worden, maar helaas is die volgens mij niet van toepassing op mijn derailleur (Ultegra van Giant TCR 0 modeljaar 2012). Het schroefje wat in het filmpje losgehaald wordt kan ik nergens terug vinden. 105 derailleur: https://www.youtube.com/watch?v=L5KWFhzIPoc
Dus, de hamvraag. Kan iemand mij misschien zeggen hoe ik de derailleurarm (waar de wieltjes in zitten) los kan krijgen?
Onderstaand een paar foto's van mijn derailleur.
https://drive.google.com/file/d/0B8zF_w ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B8zF_w ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B8zF_w ... sp=sharing
Op youtube een filmpje gevonden hoe de arm losgehaald kan worden, maar helaas is die volgens mij niet van toepassing op mijn derailleur (Ultegra van Giant TCR 0 modeljaar 2012). Het schroefje wat in het filmpje losgehaald wordt kan ik nergens terug vinden. 105 derailleur: https://www.youtube.com/watch?v=L5KWFhzIPoc
Dus, de hamvraag. Kan iemand mij misschien zeggen hoe ik de derailleurarm (waar de wieltjes in zitten) los kan krijgen?
Onderstaand een paar foto's van mijn derailleur.
https://drive.google.com/file/d/0B8zF_w ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B8zF_w ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B8zF_w ... sp=sharing
Er zijn boutjes = draaipunten voor de wieltjes, maar je kunt niet de hele kooi vervangen, althans niet bij oudere modellen van Shimano. Maar dat is toch ook niet nodig? ![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Die alu kleur bout op de 2e foto heb ik proberen los te draaien, maar durfde er niet echt veel meer kracht op te zetten. Voor mijn gevoel wilde die niet los met die bout en draaide de arm daar alleen maar mee. Ik dacht dat als ik echt door zou duwen ik iets kapot zou draaien.
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Zoek het typenummer van je derailleur op en ga eens kijken in de techdocs van Shimano.
Volgens mij zie ik nu waar het probleem zit, dankzij deze handleiding:
http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... -section-3
Het schroefje op de kooi dat je kan zien op mijn 3e foto moet volgens mij los, vervolgens kun je de kooi met die zeskant alu bout losdraaien. Dan kan die namelijk door draaien en wordt ' ie niet door het kleine schroefje tegengehouden. Of zie ik dat verkeer?![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... -section-3
Het schroefje op de kooi dat je kan zien op mijn 3e foto moet volgens mij los, vervolgens kun je de kooi met die zeskant alu bout losdraaien. Dan kan die namelijk door draaien en wordt ' ie niet door het kleine schroefje tegengehouden. Of zie ik dat verkeer?
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Dat zie je verkeerd.
Dat schroefje dient om de veer gespannen te houden als het wiel eruit is, anders komt de ketting in de knoop door de veerkracht.
Moet wel los natuurlijk, daarna kan je de grote bout eruit draaien en de boel gangbaar maken en smeren.
Dat schroefje dient om de veer gespannen te houden als het wiel eruit is, anders komt de ketting in de knoop door de veerkracht.
Moet wel los natuurlijk, daarna kan je de grote bout eruit draaien en de boel gangbaar maken en smeren.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik denk dat de beschrijving op de Parktool website wel gaat helpen.
Van de shimano tech-doc kun je ook zien welke parts erin horen te zitten: http://si.shimano.com/#models/1705
Zoals Parktool ook aangeeft, noteer/onthoud de volgorde/richting van al je onderdelen, maak eventueel foto's.
Die veer op de juiste plek terugkrijgen kan wel wat moeite kosten. Heb het zelf ook wel eens gedaan en daarvoor een imbussleutel in een bankschroef geplaatst en daar de bout van onderdeel 6 (shimano techdoc) op gezet. Dan kun je de derailleur erop draaien en tegelijkertijd de veer op spanning houden. Ander is een extra paar handen ook wel aan te bevelen![Wink ;-)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Van de shimano tech-doc kun je ook zien welke parts erin horen te zitten: http://si.shimano.com/#models/1705
Zoals Parktool ook aangeeft, noteer/onthoud de volgorde/richting van al je onderdelen, maak eventueel foto's.
Die veer op de juiste plek terugkrijgen kan wel wat moeite kosten. Heb het zelf ook wel eens gedaan en daarvoor een imbussleutel in een bankschroef geplaatst en daar de bout van onderdeel 6 (shimano techdoc) op gezet. Dan kun je de derailleur erop draaien en tegelijkertijd de veer op spanning houden. Ander is een extra paar handen ook wel aan te bevelen
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Alles is relatief ![Cool 8-)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![Cool 8-)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Een schroefje om de veer gespannen te houden als het wiel eruit is omdat anders de ketting in de knoop raakt???Keezx schreef:Dat zie je verkeerd.
Dat schroefje dient om de veer gespannen te houden als het wiel eruit is, anders komt de ketting in de knoop door de veerkracht.
Moet wel los natuurlijk, daarna kan je de grote bout eruit draaien en de boel gangbaar maken en smeren.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)