Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Gravel-racers

beeb
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar beeb 05 mei 2016 18:04

Voor die kleine stukjes "gravel" (/grind/schelpen/hard zand/etc) die we in NL hebben gebruik ik gewoon m'n CX (die ook m'n wegfiets is), deze dus: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... 3#p1051233 - Of het ook lekker werkt op hele dagen gravel, dat moet de toekomst ooit nog uitwijzen ;-)

Heb wel met opzet deze gekocht omdat hij in verhouding (tot andere crossfietsen)
a) Een redelijk lange wielbasis heeft, zodat je minder compact hoeft te zitten. Beetje richting een wegfiets dus. Sterker nog: Ook voor een wegfiets vrij lang geloof ik. En past ook beter bij mijn lijf.
b) Een relatief laag bracket heeft, wat iets stabieler is. Beetje richting een wegfiets dus
c) Brede banden aankan (max 40mm, zoals de WTB Nano). Klein beetje richting MTB dus

Hardcore crossers zijn in principe gemaakt om heel wendbaar te zijn (dus kort frame en steile stuurbuishoek), door te kunnen trappen in de bochten (dus hoog bracket), voor max 33mm banden (wel met ruime moddermarge natuurlijk), en om niet heel veel langer dan een uur op los te gaan. Vandaar, zoals hiervoor ook gezegd, dat ze (soms/vaak) wat "korter en hoger" gebouwd zijn. Voor een gravelracer is het comfort juist wel heel belangrijk, want zo'n Amerikaans/Canadees bosgebied doorrijden doe je niet in een uurtje. Dikke banden zijn voor zulke lange ritten op soms losse ondergrond gewoon wel relaxed. Relaxte geometrie is prima, want de bochten zijn toch niet scherp omdat het vaak bosbouwwegen zijn, waar grote trucks over rijden. De klimmen (/afdalingen) zijn soms lang, maar niet steil, weer vanwege die trucks. Veel zittend klimmen dus. En je zult niet veel wegzakken in modder, want de weg is goed aangestampt door die trucks.

Theoretisch wordt het verschil tussen een gravel en een crosser dus gevormd door het verschil tussen "lange dagen in het zadel voooral rechtdoor rijden met veel zittende hoogtemeters" en "een uurtje over een slingerslang crossparkours zo snel mogelijk door de bochten en modder knallen"... Maarja, elke fabrikant heeft er zo zijn eigen kijk op. De meeste fabrikanten beginnen (eindelijk) door te krijgen dat de gemiddelde consument helemaal niet per se geholpen is met een agressief hardcore performance frame waar de elite renners op rijden.

Ik zelf ging dus meer voor een alleskunner, die weg, kasseien/klinkers, "gravel", en licht MTB-werk aankan. Paar dagen nadat ik mijn frame besteld had werd de Open U.P. gelanceerd. Die had ik anders zeker ook overwogen (kleur is puur toevallig ook nog bijna hetzelfde). Maar die €1500 (het prijsverschil tussen mijn frame en een U.P. frame) uitgespaard, en niet een half jaar hoeven wachten op m'n bestelling, was ook weer niet verkeerd.

Afbeelding

Afbeelding

Veel meer foto's hier: https://drive.google.com/open?id=0B2Vnx ... 0I1MWsyY0U
Laatst gewijzigd door beeb op 05 mei 2016 20:45, 3 keer totaal gewijzigd.
===========================

Free your mind and your ass will follow

Heppiebianchi
Forum-lid

Heppiebianchi 05 mei 2016 18:52

@beeb ,schitterende fiets,duidelijke uitleg.
Maar dat neemt niet weg dat ik op mijn Caadx toch wel net zo lekker zit en rij als op mijn Olympia ikon .
Laatst een duinrit op de Caadx gemaakt van 80 km en dat ging prima,maar begrijp wat je bedoeld .
Olympia Ikon ultegra 2015
Sparta R5T LTD 2019
Giant FASTROAD SL 1 2020

japio64
Forum-lid

japio64 05 mei 2016 19:13

@beeb dank voor uitleg en je foto's!! Da's een schoon fietske....

beeb
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar beeb 05 mei 2016 20:29

@ikon,

Sure! Fiets-geometrie is enorm persoonlijk. Ik weet dat ik (persoonlijk) een "langer" frame goed kan gebruiken (kijk maar hoe ver ik mijn zadel naar achteren heb), maar dat zegt natuurlijk nog niks over jouw lijf, of over de geometrie van Cannondale...

80km is trouwens helemaal niet lang voor een gravel race. Voor een cross is dan het wel zeer lang, dus als jij dat zonder enig probleem kunt doen is dat wel een goede indicatie dat die fiets je gewoon goed past ;-)

@japio64, thanks!

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 06 mei 2016 00:30

beeb schreef: Afbeelding
Zuid-Kennemerduinen nabij de ingang Duin-en Kruidbergerweg?
Afbeelding
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

beeb
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar beeb 06 mei 2016 11:13

timo2.0 schreef: Zuid-Kennemerduinen nabij de ingang Duin-en Kruidbergerweg?

Helemaal correct!

mimarron
Forum-lid

mimarron 06 mei 2016 12:30

heb sinds van de week een Beachracer met weg banden zal ook eens proberen in de Kennemerduinen daar bij Duin en kruid
Sensa GF 2022
Eddy Merckx EMX525 Ultegra...2016 ( verkocht )
Koga BeachRacer 2016 ( verkocht )

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 06 mei 2016 12:34

Het is daar gewoon een fietspad voor dagjesmensen dus met dit mooie weer is het waarschijnlijk filerijden. Je hebt er eigenlijk helemaal geen gravelracer of dikkebandencrosser nodig (ik kwam er ook al graag met mijn racer met 25mm bandjes) maar het is er erg mooi en als het stil is erg fotogeniek ;)
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

beeb
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar beeb 06 mei 2016 15:00

Vrij duidelijke illustratie van "het verschil" tussen Cross en Gravel

Gravel: http://www.devinci.com/bikes/bike_653_scategory_155 (langer, lager, relaxter / "slack" in MTB termen)
Cross: http://www.devinci.com/bikes/bike_650_scategory_156 (korter, hoger, steiler/wendbaarder)

Beide pagina's openen, achter elkaar zetten, en heen en weer switchen tussen de ene en de andere. Dan wordt het vrij snel duidelijk. Maatabellen staan er ook bij en daar kun je het ook duidelijk zien ;-)

timo2.0 schreef:Het is daar gewoon een fietspad voor dagjesmensen dus met dit mooie weer is het waarschijnlijk filerijden. Je hebt er eigenlijk helemaal geen gravelracer of dikkebandencrosser nodig (ik kwam er ook al graag met mijn racer met 25mm bandjes) maar het is er erg mooi en als het stil is erg fotogeniek ;)
En véél te kort! :-(

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 07 jun 2016 12:33

Hallo,

Ik ben op het punt aanbeland om een Gravelracer of CX fiets aan te schaffen voor vakantie, slecht weer ritjes e.d.
Mijn shortlist is:
Bulls Grinder 1
http://int.bulls.de/nl/bikes/show/grinder-1/

Cannondale CAADX 105
http://www.cannondale.com/nl-NL/Europe/ ... cc0c8be90b

Grootste verschillen zijn de remmen. Bulls heeft Shimano BR-RS505, hydraulic disc. De Cannondale heeft :Mechanische Promax Render R.

Ook verschilt de geometrie nogal en hier heb ik de grootste twijfel.
Bulls: Stack 638- Reach 389= 1.64
C'Dale: Stack 580- Reach 387= 1.46

Ik zoek een fiets waar ik in het buitenland een bergje mee op kan rijden, ritje naar het strand, dorp e.d. In het binnenland met slechtweer een rit over een bospad, straat, stukje onverhard e.d. kan maken. Als alternatief heb ik een 29-er MTB en een racefiets staan.
Welke fiets is geschikter, ik hoef er niet op te racen maar een beetje sportfiets houding mag wel.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 07 jun 2016 13:11

Mechanisch disc moet je niet willen. Hydraulisch of niets.

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 07 jun 2016 13:13

havana schreef:Mechanisch disc moet je niet willen. Hydraulisch of niets.
Is mechanisch werkelijk zo slecht, waarin merk je dit?
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Plaats reactie