Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Rechten van de FM

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 05 mei 2016 19:14

joko schreef:Graag hoor ik jullie mening over onderstaande:

Nu was de FM die donderdag vergeten mijn oude cassette en ketting weer mee te geven en ik ben vergeten het te vragen. Cassette en ketting zijn zo'n 1700 km oud.

Dus vandaag maar even weer langs gereden, maar de FM had het weggegooid in de oud-ijzerbak. En toen begon het getouwtrek een beetje:

-FM vindt het niet zijn fout, ik ben hem vergeten.
-Ikzelf vind het ook niet mijn fout, hij is het mij vergeten aan te bieden. Bovendien heeft hij mijn telefoonnummer.
-FM zegt dat ie hem dagenlang in zijn zaak had liggen en uiteindelijk heeft weggegooid.
-De bodem van de oud-ijzerbak was inderdaad bedekt en ik zag twee verroeste kettingen en twee niet verroeste kettingen. Verder nog wat kransjes en ander oud-ijzer spul. Toch wou FM er niets van weten om de bak op z'n kop te zetten.
-FM beweert dat alles wat hij van mijn fiets haalt zijn eigendom wordt als het vervangen wordt.
-Ikzelf beweer (en heb ook gezegd) dat het niet ter vervanging was, ik wilde alleen een 11/28 voor in de heuvels en zou later mijn 11/25 zelf weer terug zetten.
-FM bood mij nog een gratis onderhoudsbeurt aan, maar die heb ik niet nodig. Ook wil hij mij niet geldelijk compenseren.
-FM ik wil gewoon mijn oude cassette en ketting weer terug, maar op de één of andere manier was zijn oud-ijzerbak niet toegankelijk om er in te graaien.
-Nu zag ik wel wat gebruikte cassettes in de winkel hangen, maar hij zal toch een cassette die al bijna 2000 heeft gedraaid niet te koop aanbieden?

Al met al, FM wil mij wel tegemoetkomen, maar niet met geld. Hij zou best wel eens wat voor inkoopprijs kunnen regelen of een onderhoudsbeurt, maar dat is het. Ikzelf wil dat niet, maar heb beloofd er een week over na te denken. Ook zal hij als hij het minder druk heeft in zijn oud-ijzerbak kijken.
Bij mij blijft verder nog in het hoofd hangen of hij daadwerkelijk mijn cassette en ketting (waarvan ik niet heb gezegd dat ze vervangen moesten worden) zomaar als zijn bezit mag beschouwen.

Wat is wijsheid? Staat de FM in zijn recht en mag ik blij zijn met het aanbod voor een onderhoudsbeurt?
Hieronder artikel 15 lid 6 uit de BOVAG algemene voorwaarden voor Fietsbedrijven:
6. Vervangen materialen of zaken worden alleen dan aan de opdrachtgever ter beschikking gesteld, indien zulks bij de reparatieopdracht uitdrukkelijk is verzocht. In het andere geval worden deze materialen ons eigendom zonder dat de opdrachtgever op enigerlei vergoeding ter zake aanspraak kan maken.

Volgens mij duidelijk, toch.? ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Erik
Forum-lid

Erik 05 mei 2016 20:12

Moet de fm wel lid zijn van de bovag...
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 05 mei 2016 21:02

Daar heb je een punt. Maar om nu een rechtszaak tegen de Bovag te gaan voeren over slechte woordkeuze in hun algemene voorwaarden voor een gebruikte cassette is ook weer zoiets.
Campagnolo Ultra Dork

zaaf
Forum-lid

zaaf 05 mei 2016 21:04

Daarnaast haalt sieper terecht redelijkheid en billijkheid aan in het nl recht. Zeer belangrijke begrippen, als bedrijf kan je nog zoveel op papier zetten, als het niet verenigbaar is met deze begrippen dan is het helaas pindakaas voor de fm. Zijn boekenkasten vol arresten over.

Sieper
Forum-lid

Gebruikersavatar Sieper 05 mei 2016 21:04

Nee, de cassette was niet stuk en is ook niet gerepareerd. Dit artikel betekend dat je idd niet om de weggegooide kapotte bouten en versleten kabels kunt komen vragen. Bovendien sluiten kleine lettertjes nooit de wet uit. Zoals ik het destijds heb begrepen is het in het burgerrecht over het algemeen heel simpel, het beginsel van redelijkheid en billijkheid wordt afgewogen door de rechter.

Maar zover gaat het natuurlijk niet komen, laat je FM gewoon in eerlijke bewoording weten dat je het hier niet mee eens bent, kijk of je er samen uit komt en zo niet, ga voortaan met een andere FM verder. Volgens mij is TS prima in staat om het netjes opgelost te krijgen.
Afbeelding

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 05 mei 2016 21:11

Frankievenge schreef:Hoeraaaaa voor NicoNB!!! Helemaal mee eens, en prachtig omschreven!!!

Iedereen moet een boterham verdienen!! PUNT!
En als je een winkel hebt, met personeel, showroom, koffie automaat voor je klanten omdat je service en persoonlijke betrokkenheid belangrijk vindt.... Dan moet dat ergens door de klanten betaald worden!

Ik betaal daar graag aan mee!!! (Een beetje...)
Van af en toe een bandje, ketting, schroefje of een overjarige fiets met dikke korting verdient die fietsenmaker evengoed geen fatsoenlijke boterham. Wat dat betreft kun je beter zijn kop er af hakken dan hem langzaam dood laten hongeren.
Gelukkig voor de fietsenmaker is de e-bike er. Daar worden dikke winsten op gemaakt en voor iedere scheet moet zo'n ding aan de computer worden gehangen. De mensen die zo'n ding rijden weten over het algemeen ook niet veel van fietstechniek.
Campagnolo Ultra Dork

Sieper
Forum-lid

Gebruikersavatar Sieper 05 mei 2016 21:16

Zoals eerder gezegd, ik stam ook uit een FM familie, al is de zaak nu een paar jaar dicht (nog voor de e-bike revolutie kwam). De kleine dorps FM is op geen enkel gebied een vetpot. Nergens zit dikke winst op. Dat is ook niet erg, je kunt er van leven (pand was al in de familie gelukkig) maar je mag je lokale FM voor zijn kennis en service best wat gunnen, graag zelfs. Verder los van waar dit topic over gaat.
Afbeelding

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 05 mei 2016 21:32

Dan moet je een bij de fietsenmaker bij mij in de straat komen kijken. Wat daar aan omzet wordt gedraaid is echt niet meer normaal. De auto's met fietsendrager rijden echt af en aan.

Nu is de service daar goed, verkopen ze flink wat e-bikes en oa vanwege de achtergrond als mecanicien bij Rabo heeft hij een uitstekende naam op het gebied van sportieve fietsen. Met een uitgekiend assortiment van budget merken en het exclusievere segment betaalt je daar voor een fiets uiteindelijk niet zo veel meer dan bij een webshop. Onderdelen zijn er uiteraard wel gewoon duur maar ze kunnen wel alles leveren. Ze bestellen het gewoon voor je. "Dat merk hebben wij niet" daar doen ze niet aan. Ook over het monteren van zelf aangeleverde onderdelen hebben ze nog nooit moeilijk gedaan.

Een dorp verderop zit de Specialized dealer en daar gaat het ook crescendo.

Het kan dus wel maar je moet wel met je tijd meegaan.
Campagnolo Ultra Dork

roos1
Forum-lid

roos1 05 mei 2016 21:40

Wat ik niet begrijp is waarom je niet in de oud ijzerbak mocht kijken.
Dan was dit hele gezeur niet nodig geweest.
Ik haal er ook niet echt uit of je nou duidelijk gezegd heb dat je de spullen terug wilde hebben??
Als dat niet zo is dan snap ik best dat de fm dit weg gegooid heeft.
Maar dan kom ik weer bij vraag 1. Waarom mocht je niet in de oud ijzerbak kijken??
Gr Roos

joko
Forum-lid

Gebruikersavatar joko 05 mei 2016 21:48

Nou ja, dat is ook wat ik niet begrijp.
Ik heb overigens niet letterlijk gezegd dat ik cassette en ketting terug wou, ik heb alleen gezegd dat ik een nieuwe cassette en ketting voor in de heuvels wou. Hij zou dit dan monteren voor een schappelijke prijs. Dat staat ook op de factuur: cassette en ketting.

Sieper
Forum-lid

Gebruikersavatar Sieper 05 mei 2016 21:54

Een goede cassette gooi je niet weg, zeker deze FM niet want die verkoopt ze gewoon. Wat als TS nou wel zou mogen kijken, vind hij daar dan zijn cassette terug.....

Ernie C een goede ondernemer kan altijd geld verdienen, mijn familie was op zich wel een goede (viriendelijke, nette en best in staat een fiets te verkopen) ondernemer maar de ambitie om te groeien of veel te verdienen hadden ze nooit (zo als er zo veel dorpsfietsenmakers zijn). E-bikes waren er toen ook nog niet, dat is vast een godsend voor veel FM's.
Afbeelding

ottorongo
Forum-lid

ottorongo 05 mei 2016 22:32

Stel : Tijdens uw vacantie heeft de FM tijd genoeg om uw oude cassette van het schap te halen (weg uit de verkoop) en ze alsnog te deponeren in de oud ijzer bak. :twisted:

Plaats reactie