Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

3 dagen 150km/dag, hoe doe je dat?

joeblade
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 jan 2016 15:26
Locatie: Amsterdam

joeblade 06 mei 2016 01:24

Hi,

Ik fiets sinds begin van het jaar op een racefiets, daarvoor ook lange tochten op een reguliere fiets gemaakt. (170km als langste op een dag, dus geen blokje om of zo).
Nu op de racefiets red ik aan 1 stuk 120km en als ik tussendoor even ga zitten om te eten/benen te strekken rij ik 140km zonder veel problemen.

Nu mijn vraag: 1 dag red ik die afstand maar mijn plan is om dit 3 dagen achter elkaar te doen. Is er iets extras (dus naast goed eten+drinken terwijl je fietst, 8-10 uur slapen) dat ik kan doen om het makkelijker te maken?

De dingen waar ik me zorgen om maak:
1: stijve benen de dag na een lange rit. (lang is relatief, maar voor mij is 140 lang)
2: stijve/pijnlijke polsen na 2 uur fietsen
3: stijve/pijnlijke nek na een uur fietsen
4: Heb ik wel genoeg gluciden aangevuld na een nacht slapen en goed gebunkerd te hebben?
5: tintelende tenen

2, 3 en 5 verdwijnen tijdelijk als ik pauzeer, dus ik las op het moment af en toe 10 minuten pauze in om te rekken en te strekken. Als ik dan weer op mijn fiets zit doen mijn benen wel beetje zeer.

Ik overweeg om mijn stuur iets omhoog te zetten zodat ik minder ver vooruit leun/iets rechter op zit. Dat zou met mijn nek moeten helpen.

Voor stijve benen schijnt koude douches te helpen maar... daar ben ik niet echt bereid toe, warm douchen is een van de dingen die me op tempo houdt als ik in de buurt van huis kom.



Iemand nog andere suggesties? of zijn de dingen die ik doe niet goed?

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5603
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 06 mei 2016 06:26

Geen idee wat je leeftijd is, maar dit moet je zonder enig probleem kunnen doen, 150 kilometer is normaal gesproken nog geen 6 uur op het zadel, blijft er genoeg tijd over om te herstellen en te eten lijkt.
Zelf vaak meerdaagse tochten gereden, de langste zelfs 22 dagen met daarbij zelfs een enkele keer een dagafstand van 200+ erbij.

Je probleem lijkt mij niet te zitten in de meerdaagse, maar meer in de afstelling van je fiets.
Ik vermoed dat je te gestrekt op je fiets zit gezien je klachten.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

Daniel1989
Forum-lid
Berichten: 1070
Lid geworden op: 16 okt 2013 21:44
Locatie: Alphen aan de Rijn

Daniel1989 06 mei 2016 08:09

Ben ook benieuwd wat je leeftijd is.
Wat is je gemiddelde snelheid.
Wat is hou je aan als cruise snelheid.

Rij je met een hartslagmeter ?
En doseer je wel goed ? Rij je altijd vollebak. ?

Want dat kan wel wat problemen veroorzaken weet ik uit ervaring.

louise
Forum-lid
Berichten: 604
Lid geworden op: 25 jul 2007 14:07
Locatie: Rotterdam
Contact

louise 06 mei 2016 08:39

Over die stijve benen de volgende dag: die trap je wel los, hoor. Rustig beginnen.

En verder sluit ik me aan bij de vorige reageerders: dat moet zeker kunnen lukken, maar misschien de afstelling van je fiets 'relaxter' maken én doseren/rustig fietsen.

Dat je dagen achter elkaar lang kunt fietsen is juist de lol ervan voor veel mensen, denk maar aan wereldfietsers. Ik ben zelf dwars door Afrika gefietst in 4 maanden, 125 km per dag gemiddeld (maar die kilometers zijn wel wat zwaarder dan hier), ongeveer om de 6 dagen een rustdag. Toen werd ik wel moe trouwens ;)

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4786
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 06 mei 2016 09:25

Wat de heren boven mij al zeggen, wat is je leeftijd en hoe zit je op de fiets?
2, 3 ,5 daarvan hoor je geen last van te hebben als je goed op je fiets zit.
1 is na 10 minuten wel weg, en voor 4 hebben ze pasta uitgevonden.

Frankievenge
Forum-lid
Berichten: 217
Lid geworden op: 14 okt 2014 12:19
Locatie: Albergen

Frankievenge 06 mei 2016 09:42

De klachten omschrijven idd verkeerde houding op de fiets...
Nekklachten: is je stuurpen (stem) te lang? Dichterbij halen en inderdaad zoals je zelf al aangaf.... Je stuur ietsje hoger. (Maar zijn allemaal gedachtengangen.. Ik kan immers niet zien hoe je nu op je fiets zit)

Tintelende tenen: alleen je bandje/gesp/wat dan ook die helemaal bovenaan zit goed strak aanhalen... De middelste (als je er 3 hebt) en die over je tenen zit lekker los laten... Echt helemaal los... Je moet met je tenen ruim "piano" kunnen spelen.

Verder goed eten! En voldoende drinken en veel om je heen kijken (genieten) ... Dan vliegen de km's aan je voorbij, je hoeft die 150 km immers niet in 4,5 uur te fietsen.
Cannondale systemsix Dura ace
Specialized Epic FSR Elite WC

Gebruikersavatar
TumTumTum
Forum-lid
Berichten: 3224
Lid geworden op: 26 jul 2012 23:19
Locatie: Rotterdam

Gebruikersavatar TumTumTum 06 mei 2016 10:05

Ik kan het niet. Ik ben vorig jaar met mijn fietsclubje drie dagen weg geweest naar België maar ik had de tweede dag echt hard nodig om te herstellen, Meer geestelijk dan lichamelijk overigens. Teveel indrukken, en in een groep fietsen daar moet ik me heel erg voor kunnen concentreren, zeker in een vreemde omgeving. Dan moet ik een dagje effe niks hebben en dan gaat de derde dag wel weer.
Het was de eerste dag wel bizar heet, het laatste uur hebben we gereden in 35 graden. En ik was ook niet de enige die het de 2e dag liet afweten, met die andere persoon ben ik toen een middag gaan geocachen.
Gelukkig was de situatie zo dat je de 2e dag ook niet mee kon maar ik moet er niet aan denken dat dan wel móet fietsen omdat je ergens anders gaat overnachten en je niet mee kan in een auto ofzo. Voor mij niet te doen.
Veni. Vidi. Fietsie.

joeblade
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 jan 2016 15:26
Locatie: Amsterdam

joeblade 06 mei 2016 12:13

Hi, sorry even uitgeslapen na gisteren de lange tocht dus heb even wat in te halen op dit topic.
en eveneens mijn excuses voor de enorme muur van text

Ik ben 40, ik ben niet meer zo flexibel als ik was maar kan nog hoop hebben. Maar ik ben het "een nacht niet slapen en fluitend naar mijn werk" stadium wel absoluut voorbij :)

Ik ben stiekem beetje blij om te lezen dat een deel van mijn klachten aan mijn fiets ligt. Dat is namelijk veel makkelijker te veranderen. Ik ga zo naar mijn fietsenmaker. Heb begin van het jaar een bikefitting gedaan maar ik had toen nog geen fiets. ze hebben daarna mijn fiets afgesteld maar heb het gevoel dat dat pas effectief is als je ze feedback kunt geven over hoe je op je fiets zit. Alles was nieuw voor me dus ik zat niet echt au naturel op de fiets. Denk dat er daardoor e.e.a. nog niet goed is. Hopelijk zijn ze bereid me beetje te helpen met afstellen. ga zometeen 300 euro uitgeven aan spullen voor mijn tocht, daar mag wel iets tegenover staan :D

@colnagofreak, @ridley noah flyer : op de teller fiets ik tussen 25 en 35, afhankelijk van wind pal tegen of wind in de rug. Beide snelheden hou ik adem over / hou ik het uren vol, maar ben ik wel moe aan het eind. Mijn gemiddelde is een stuk lager i.v.m. stoplichten, mede fietsers, londlopende honden, etc.

Ik rij in principe niet voluit, maar wel met verhoogde hartslag. voor 3 dagen op rij zou ik op standje relaxt kunnen gaan en een uurtje langer kunnen fietsen. 150km zou ik zelfs met 20km/u kunnen halen uiteindelijk, de afstand is het punt niet. Ik heb geen meter voor mijn hartslag (ben alle gadgets en spullen aan het verzamelen, onder andere vanmiddag)

Had ik al verteld dat ik nog geen fietsbroek heb? tot nu toe zonder padding op het zadel gezeten. Vanmiddag bij de fietsenmaker langs om die aan te schaffen, ben benieuwd hoe groot dat verschil is in comfort.

@Frankievenge: goede tip voor deschoenen, dat zal het wel zijn. Mijn tenen kunnen niet echt goed bewegen op moment, dat leek me dat ik er dan beter kracht mee kon zetten. Heb mezelf niet echt een plezier gedaan dan :D ik ben echt een super beginner dus moet hoop fouten nog maken.

@tumtumtum om die reden zou ik niet snel in een groep fietsen, zou veel te druk zijn voor mij. Ik fiets lekker in mijn eentje dan kom ik juist tot rust. 35 graden is ook best bizar heet , kan me voorstellen dat dat zeker niet bijdraagt. In mijn geval is het, als ik dag 2 niet fiets dan heb ik geen plek om te slapen. dus of op dag 2 fiets ik terug naar huis of ik fiets naar volgende punt.

mijn plan is amsterdam -> leeuwarden op dag 1, en leeuwarden -> groningen -> assen -> nabij zwolle op dag 2. en dan daarna terug naar amsterdam via lelystad. heb 3 weken vrij en wil in paar trips alle provincie hoofdsteden bezoeken. behalve maastricht, daar ga ik denk ik wel met de trein naar toe, dan heb ik meer tijd/energie om daar in de heuvels te fietsen

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 mei 2016 17:38

Je klachten icm nog niet zo lang fietsen zijn vrij standaard, meer fietsen en het gaat 99 van de 100 keer van zelf over. Het lichaam heeft gewoon tijd nodig om zich aan te passen.

Paar jaar geleden ben ik een periode zwaar geblesseerd geweest na een serieuze valpartij. Toen ik de eerste keer daarna weer op de fiets zat had ik na 3 kwartier al vreselijk zere handen, gewoon van het stuur vast houden. Paar keer fietsen en nergens meer last van. Fiets je nog niet zo lang dan duurt die aanpassing natuurlijk wel een stuk langer.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Frankievenge
Forum-lid
Berichten: 217
Lid geworden op: 14 okt 2014 12:19
Locatie: Albergen

Frankievenge 06 mei 2016 21:29

Eens.....ik was alweer vergeten hoe het voelde toen ik begon met fietsen...
Cannondale systemsix Dura ace
Specialized Epic FSR Elite WC

ted038
Forum-lid
Berichten: 1489
Lid geworden op: 10 dec 2004 16:13
Locatie: Zwolle

ted038 06 mei 2016 22:50

om 1 x 150 km te kunnen fietsen zonder aan t eind er bijna van af te vallen vergt training, 3 van zulke dagen achter elkaar vergt nog meer training .... dus gewoon km maken .... ( dit staat overigens los van mogelijk verkeerde fietsinstellingen)

joeblade
Forum-lid
Berichten: 76
Lid geworden op: 14 jan 2016 15:26
Locatie: Amsterdam

joeblade 06 mei 2016 23:30

Hehe ja ik ben nog steeds bezig mijn grenzen op aan het rekken, 140 lukt me nu prima maar 3 dagen ben ik beetje bang voor :) maandag ga ik het proberen. Ik eindig in steden waar ik desnoods de trein kan pakken, maar ik wil wel proberen om het af te maken.

Stuurpen is door de fietsenmaker ondersteboven gezet zodat ie wat dichter bij staat, voelde wel iets beter maar ga het pas merken op de lange afstanden denk ik. Mochten jullie nog meer tips hebben hoor ik het graag, ik ga morgen en overmorgen als voorbereiding wat kortere afstanden fietsen, wil me niet uitputten vooraf maar wel oefenen met rugzak en nieuwe kleding.

Plaats reactie